קוראים לי סם

חדשות כיפה מושיק גולדברג 22/04/09 00:00 כח בניסן התשסט

I am Sam
ארץ: ארה"ב
שפה: אנגלית, תרגום :עברית
שנה: 2002
במאי: ג'סי נלסון , Jessie Nelson
אורך הסרט: 132 דקות
מתאים לגילאים: נוער, תיכון, מבוגרים,

תקציר עלילת הסרט
מאבקו של אב בעל פיגור שכלי לגדל את בתו,לוסי, בת ה-7 למרות התנגדותם של שירותי הרווחה הוא המרכז העלילתי של "קוראים לי סם". כאשר לוסי מגיעה לגיל בו היא משווה את מנת המשכל שלה לזו של אביה, הרשויות מוציאות אותה מחזקת אביה ומעבירות אותה למשפחה אומנת. הסיכוי היחיד שנותר לסם לקבל את בתו חזרה הוא ריטה, עורכת דין מוצלחת שנשבית בקסמו ומתנדבת לתמוך בו במאבק להחזרת בתו.

לכל אורך הסרט מתואר הקשר בין האב לבתו תוך מאבק הרואי לאיחוד המשפחה.


http://www.youtube.com/v/EROTbDCr5ag&hl=en&fs=1

ההמלצה שלי:
"קוראים לי סם" הוא מסוג הסרטים שאין להחמיץ.

בהוליווד כידוע, משפחה היא מסגרת תנודתית אשר לא מחייבת בעליל. בסרט זה שיצא מאותם האקרנים מוטיב המשפחה חוזר ונשנה פעמים רבות. סצנות רבות בסרט מרגשות עד דמעות ומעוררות מחשבה על ההתמודדות של בעלי פיגור שכלי עם החיים, משמעות המשפחה ודרכם של שירותי הרווחה. יש שאומרים שהסרט מניפולטיבי ומעורר רגשות חבויים בכורח. אני בז לדעות הללו ומחזק את ידי הסרט. המשחק המצוין של שון פן (סם), לוסי הבת המדהימה, הכובשת והמרגשת כאחד ועורכת הדין שלא מסוגלת לעבור לסדר היום כשהשניים הללו הם חלק מלקוחותיה הם חלק מסיפור של כוח רצון, אהבה ומשמעותה של משפחה.

רגע, אתם עדיין פה? לכו לראות !


מידע חינוכי:
טיפים המחנך

הסרט נוגע במספר נקודות חשובות שכדאי לדון בהן בסופו.

ההתמודדות של אדם בעל פיגור שכלי עם החיים. יש לשים לב לחברה בה סם חי, למקום בו הוא עובד ולעיסוקו בשעות הפנאי.

ראוי להתייחס גם ליחס הראשוני של עורכת הדין לסם, הזלזול בו והרדיפה המתמדת שלה אחר כסף.

מוטיב המשפחה מוצג לאורך הסרט בשני מישורים, האחד בין האב המפגר לבתו והשני בין עורכת הדין המוצלחת לבנה.

כדאי מאוד לעמוד על השינוי והדינמיות המתחוללות בדמויות. ריטה היא דמות מורכבת המשתנה תוך כדי תהליך נפשי שנגרם מן הטיפול בבעיות של סאם. כפי שחז"ל הגדירו: "המתפלל על חבירו נענה תחילה". היא משתנה ואנו עוברים את התהליך יחד איתה. ניתן לעמוד על מגוון נושאים בנאליים אחרים שעומדים במרכזו של הסרט, כמו יחס הורים אל ילדיהם או במילים אחרות "כסף זה לא הכל". כמו כן ניתן לצלול אל תוך הדיון המשפטי: האם בכלל אפשר לקחת ילד מן ההורים? מי קובע מה טוב לילד? ובמקביל לעסוק בשאלות הללו עם רלוונטיות לעולם שלנו, האם ההלכה/ התורה/ ההורים/ המורים יודעים מה טוב בשבילנו?.


הדרוג שלנו
שווה צפיה
די לאלימות
ערכים
צניעות
התנהגות שפה