טיסה אחת בשבילנו

חדשות כיפה עדי שרצר 19/04/09 00:00 כה בניסן התשסט


ארץ: ישראל
שפה: עברית ואנגלית, תרגום :עברית
שנה: 2005
במאי: הכט, חיים ,
אורך הסרט: 36 ד'
מתאים לגילאים: ילדים, נוער, תיכון, כל המשפחה, מבוגרים, צעירים,

תקציר עלילת הסרט
במרכז הסרט עומד מטס שביצעו מטוסי חיל האוויר הישראלי מעל שמי אושוויץ (ספטמבר 2003). כאשר ההתמקדות היא בנקודת המבט של האלוף אמיר אשל (כיום ראש אגף התכנון בצה"ל), יוזם הטיסה. השאלה המרכזית הנידונת היא שאלת ההפצצה של בעלות הברית את המחנה. במהלך שנות הארבעים ביצעו בעלות הברית עשרות גיחות הפצצה באזור, אך למרות שידעו על המתרחש באושוויץ לא הפילו על המחנה ולו פצצה אחת. הכט מנסה לרדת לשורשה של הפרשיה ההיסטורית תוך כדי ראיון עם אנשי מפתח וחשיפת עדויות היסטוריות שונות. הוא אף גולש לדיון קצר וממצה בפרשייה המזעזעת של השמדת יהדות הונגריה אותה הפצצת המחנה יכלה למנוע. המסקנה המתבקשת היא- אין מי שיעמוד בשבילנו אלא אנחנו עצמנו. דבריו המרגשים של האלוף אשל מחזקים את התחושה: "אנו טייסי חיל האוויר הישראלי טסים בשמי מחנה הזוועות, קמנו מאפר מיליוני הקורבנות, נושאים את זעקתם האילמת, מצדיעים לגבורתם ומבטיחים להיות מגן לעם היהודי בכלל ולארצו ישראל בפרט".
http://www.youtube.com/v/ckLe0DPIcjg&hl=en&fs=1

ההמלצה שלי:
ללא ספק מדובר בסרט מרגש מאוד. בניגוד לסרטו השני של הכט, "תוצרת ז'יד" התחושה כאן היא כי לא מדובר בסרט מאוד דידקטי וגם המימד הלאומי, מוצג באורח עדין יותר. חשוב לציין כי הדיון בשאלת ההפצצה של בעלות הברית הוא דיון היסטורי מורכב שניתנו לו תשובות שונות. דיונו של הכט הגם שהוא מעניין איננו מקיף.


מידע חינוכי:
הסרט כולל מידע על שתיים מהפרשיות החשובות בהקשר לשואה- עמדתן של בעלות הברית באשר להשמדת היהודים והשמדתה המהירה והמחרידה של יהדות הונגריה. ניתן לגזור חלקים אלו בנפרד ולהשתמש בהם בהקשר ללמידה של הנושא.


עוד בנושא:
http://www.keshet-tv.com/program.asp?progid=1876



הדרוג שלנו
שווה צפיה
די לאלימות
ערכים
צניעות
התנהגות שפה
איכות קולנועית