זהירות: השכנים משגיחים

הסרט החדש, "המשגיחים", מצליח לגרום לצופה להתבוננות מעמיקה בתופעה חברתית דתית של חזרה בתשובה מנקודת מבט לא שגרתית ובלתי מוכרת על המסך. ביקורת

חדשות כיפה ציפי קלר 06/08/12 13:09 יח באב התשעב

זהירות: השכנים משגיחים
יחצ, צילום: יחצ

הסרט החדש 'המשגיחים' הוא סרט מאוד לא שגרתי על מסכי הקולנוע הישראלי. מדובר בסרט דרמה ופעולה העוסק בדת וב'מתחזקים' בה שטרם נראה בקולנוע הישראלי. הסרט בנוי כסרט פעולה אלים ומזכיר מאוד קלסיקות פעולה כדוגמת סרטי ברוס לי וכו. למרות מסגרת הז'אנר הוא מעורב עם סרט דרמה מעניין וסוחף הגורם לצופה להתבוננות מעמיקה בתופעה חברתית דתית של חזרה בתשובה מנקודת מבט לא שגרתית ובלתי מוכרת על המסך.

הסרט מתחיל בגיבור הסרט שעורך 'קידוש' ומסתיים בעריכת 'הבדלה' , מסגרת זו מכניסה את כל תמצית הספור למכלול אחד שבו הגיבור לומד להבדיל בין איך ומה מקדשים בחיים ובין מה למה מבדילים בחיים. המסגרת כמו גם סוף הסרט ובהירות העלילה יוצרים פשטנות שמקלקלת מעט מעומק הבנת התופעה החברתית דתית המוצגת בסרט.

שם הסרט בעברית 'המשגיחים' שולח אותנו ישירות לעולם הדת, בעוד שמורכבות השם באנגלית God's Neighbors מצליחה, לדעתי, להסביר את מורכבות התופעה המוצגת בסרט. אנו עוסקים פה ב'שכונה'. השפה וההתנהלות היא של שכונה סטראוטיפית בבת ים בה השכנים רוצים ליצור שכונה 'טהורה ' המתאימה לדעתם ליהודים טובים (בעיקר בנושא הצניעות והשבת) וחבורת גיבורי הסרט מתנהלים כשומרי השכונה הזו על כל המשתמע מכך. אמונתם פשוטה והם רואים באלימות בה הם משתמשים, בסמים ובמוסיקה כלים משמעותיים ולגטימיים כדי להגיע להיות גם שכנים של אלוקים...

המתח בסרט נוצר סביב הגיבור והתהליך אותו הוא עובר. האלימות הבוטה בסרט נותנת את הקצב לסרט ומאפילה מעט על הדרמה של התיקון שעובר גיבור הסרט.

הליהוק ברובו הוא של שחקנים מעט אנונימיים , דבר היוצר אותנטיות שמועצמת על ידי ניבולי פה ופלסטיקה של אלימות בוטה מול בריונים, ערבים וגם כמעט.. מול נשים.

ספור האהבה בין מנהיג 'המשגיחים' לבין נערה חדשה ב'שכונה' מוצג בצורה עדינה והוא המצליח להניע את גיבור הסרט לקראת התיקון המיוחל.

הצילום ממוקד ומרובה צילומי תקריב שלא נותנים לנו אפשרות להתחמק מגיבורי הסרט. המוסיקה היא חלק מהעלילה ומוסיפה רבות ליכולת הצופה להזדהות עם גיבורי הסרט למרות האלימות הרבה.

לסיכום: למרות הסיום הברור זהו סרט למבוגרים המעורר מחשבה ובעיקר מדליק זרקור מכוון לתופעה בלתי נחשפת עד כה בקולנוע הישראלי.

הכותבת הינה מרצה לתקשורת וחינוך במכללת הרצוג- גוש עציון.

ביקורות והמלצות נוספות במדור הסרטים של כיפה.