ביקורת ספר: מסכת שלום

צוריאל הורוביץ פיתח ציפיות משמו של הספר של אדמיאל קוסמן אך הוא מגיע למסקנה כי אין בספר שום בשורה וכי הכותרת משקרת. אין חולק על ידיעותיו של קוסמן, אך העריכה לוקה בחסר

חדשות כיפה צוריאל הורוביץ 02/03/15 17:07 יא באדר התשעה

ביקורת ספר: מסכת שלום
shutterstock, צילום: shutterstock

כותרת ספרו החדש של אדמיאל קוסמן - “מסכת שלום: הסכסוך הישראלי-ערבי לאור מקורות מדרשיים ורבניים", נשמעת מבטיחה. האם רבני הבית היהודי ושאר דוברי הימין הם מיצגיה היחידים של היהדות האותנטית, או שלשמאל הדתי יש על מה להסתמך? פה ושם נמצא עיסוק ציבורי בכלי התקשורת בנושא, אבל ספר שלם בן כמעט 500 עמודים שעוסק בסוגיה הוא בשורה של ממש.

ובכן, נגיע ישר לעניין: כמעט ואין בספר שום בשורה. הכותרת משקרת. העיסוק בסכסוך הישראלי-ערבי שולי לחלוטין בטקסט, שרובו פרשנות תנ"ך מהיבטים שונים. המחבר, פרופסור למדעי היהדות באוניברסיטה בגרמניה ומשורר פעיל, נוגע בסוגיה הנפיצה רק לרגעים, רק מרחוק, רק בזהירות מופלגת ונטולה אמירה מעניינת.

הספר מתחלק לשלושה פרקים. הראשון עוסק בסיפור קין והבל, וכנגדו בסיפור שהמחבר מכנה 'סיפור בבואה' שלו: הסיפור העממי על שני האחים, האחד רווק והשני בעל משפחה, שהעניקו אחד לשני מתבואתם בהיחבא, ובסביבתם נבנה בית המקדש. עמודים ארוכים דן קוסמן בשאלה אם מקור הסיפור יהודי או מוסלמי, מתי הופיע לראשונה ובאיזה הקשר, ומה ההבדל בין הגרסאות השונות. מעניין, אבל לא בשביל זה התכנסנו. הפרק השני עוסק בסיפור הגר וישמעאל. המחבר מקביל מעט (בעקות פרשנים קודמים) בין הגר וישמעאל ובין שכנינו, אבל רוב הפרק עוסק בדיונים פרשניים באותו סיפור מקראי. הפרק השלישי עוסק בדמותו של שמשון הגיבור כפי שעוצבה על ידי חז"ל בתלמודים.

(צילום:יח"צ )

דיון רציני בשאלת השלום בראי היהדות לא תמצאו בספר. לפחות לא בהיקף המתחייב מהכותרת ומכותרת המשנה. כנראה שמדובר בספין לצרכי מכירות בלבד, ואני בטוח שלא-מעט קונים נפלו בפח שטמנה להם ההוצאה, בחושבם שהספר שקנו זה עתה באמת עוסק בנושא המובטח. למעלה מ-150 מעמודי הספר מוקדשים להערות שוליים והפניות ביבליוגרפיות נרחבות, אבל השקפה דתית על הסכסוך הישראלי-ערבי בקושי יש כאן.

נקודת תורפה נוספת של הספר היא בעריכה. לכל פרק מוצמדים כמה עיוני-משנה בנושאים צדדיים, מעין אסוציאציות שהתעוררו במהלך הפרק וקוסמן מבקש לעשות בהם סדר. הרמה שלהם לא אחידה, האורך שלהם שונה, התוכן שלהם לפעמים רלוונטי יותר ולפעמים כמעט זר לספר. צירופם לספר (מבחינה כמותית מדובר במספר עמודים כמעט שווה למספר עמודי תוכן הפרקים הרגילים) נראה מלאכותי.

זה לא הכל - בפרקי הספר עצמו יש שני רמות קריאה: האחת בסיסית, במסגרתה הקורא עוקב אחר הטקסט הרגיל בכתב כהה, והשנייה מעמיקה יותר, במסגרתה הקורא מתעמק גם בכתוב בגופן בהיר יותר. שילוב קטעי הגופן הבהיר באמצע הפרק מבלבל, והבחירה הלא-מוצלחת לעצב כך את הספר משפיעה על איכות הקריאה.

יש לו גם דברים חכמים להגיד, לפרופסור קוסמן. בספר שזורים כמה אנקדוטות מעניינות, מהלכים פרשניים מעוררי-מחשבה ודיונים היסטוריים חשובים. על היקף ידיעותיו של הפרופסור המלומד אין חולק. אולם מלאכת ארגון הדברים ועריכתם המרושלת, לצד ההטעייה המכוונת בכותרת ובכותרת-המשנה, משאירי טעם מר בסיום הקריאה.

חבל שכך. השמאל הדתי זקוק לניסוח אידאולוגי מוצלח, כמו שהיה בימי סיעת 'מימד' ז"ל. גם אנשי ימין יעידו שיש לשמאל הדתי מה לתרום להשקפת עולמם ולעיצוב דרכם הפוליטית והרוחנית. הניסיון האחרון לגבש קובץ מאמרים מהצד השמאלי של המפה הדתית נעשה בספר "דרישת שלום - דרשות על התורה ברוח השלום והצדק" בעריכת פנחס לייזר וצבי מזא"ה, לפני כחמש שנים. עוד קודם לכן כתבו בנושא הזה דברים הרב יהודה עמיטל נ"ע, פרופ' אבי רביצקי הי"ו והוגים נוספים. גם חסרונו של הרב מנחם פרומן נ"ע, לוחם השלום הגדול שהתחמק מכל הגדרה פוליטית פשטנית, מורגש בהקשר הזה.

נחכה בסבלנות לספר הבא שיעסוק בנושא החשוב הזה, כי העיסוק בו בספר הנוכחי פשוט לוקה בחסר.

מסכת שלום אדמיאל קוסמן ידיעות ספרים 488 עמודים מחיר קטלוגי: 84 ש"ח