מבול של צרות

סיפורו של נוח זוכה לפרשנות מודרנית בסרט חדש. מבקרי הסרטים שלנו דווקא מרוצים

חדשות כיפה עשהאל שחף וציפי קלר 27/07/10 00:00 טז באב התשע

מבול של צרות
יחצ, צילום: יחצ

אחת לכמה שנים, לקראת החופש הגדול,  עוברת השמועה בין ספסלי בית הכנסת על סרט הוליוודי חדש. סרט כשר, חינוכי, ערכי, מלא במוסר יהודי מבית היוצר של התנ"ך וסטיבן ספילברג.

כן, גם בהוליווד יודעים שה"בייבל" מלא בדרמה, קומדיה, טרגדיה ומדי פעם גם אימה...

ברגע שמישהו שם בהוליווד מתיחס לאוצרות הרוח היהודיים, לא משנה מה התוצאה של ההתיחסות הזו - אנחנו מאושרים.

קחו לדוגמא את "מבול של צרות" - סרט שעוסק בתיבת נח מודרנית.


כדי לשנות את העולם תתחיל בקטן (צילום: יחצ)


סיפור המסגרת הוא פשוט :

מגיש חדשות מצליח להבחר לקונגרס האמריקאי, הוא מקווה "TO CHANGA THE WORLD" ופונה בתפילה לאלוהים שיעזור לו לממש את התקווה הזו.

ו... אלוהים נענה לו.


אלוהים, בדמותו של מורגן פרימן לבוש לבן, מצווה עליו לבנות תיבה כדי להציל את עצמו,את משפחתו ובעיקר את הג'ירפות, הזברות הלמות והכלבים המשוטטים מהשטפון שעומד לשטוף את שכונת מגוריו.

חבר הקונגרס הצעיר, היפה, המוצלח והמאושר מנסה להתחמק ולהתנער מהמשימה המוזרה שהטיל עליו אלוהים.טוב, אלוהים לא פראייר , זה לא חדש ואוון בקסטר - חבר קונגרס יפה, מוצלח, ועשיר הופך במהירות לתמהוני מגוחך הבונה תיבת עץ ענקית מאחורי ביתו וזועק על המבול הקרב ובא.

על הדרך הוא מושפל בידי חבר הקונגרס לונג, נעזב ע"י אשתו המפוחדת ממשבר גיל העמידה של בעלה ועוד כהנה וכהנה כיד התסריטאי הטובה על המקלדת.


בסופו של דבר, המבול אכן מגיע, ונוח המודרני מגיע על התיבה השטה במהירות מבעיתה אל ישיבת הקונגרס העוסקת בהלאמת שטחי הגנים הלאומיים לטובת רווחיו של חבר הקונגרס לונג. הסוף הוא טוב, אל דאגה. העולם ניצל מהמבול ומידיו של חבר הקונגרס המושחת.


type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" height="325" width="400">


מה אנחנו אוכלים תוך כדי הצפייה בסרט חוץ מפופקרן ?


  1. אג'נדה ירוקה מובהקת. ההאמר בו נוסע חבר הקונגרס נראה מפלצתי מתמיד, כריתת היערות לצורך בנייה מוביל לש, נקיון אובססיבי על חשבון אמפתיה לבעלי חיים. כל אלו מובילים לקריסת הסכר, המבול המודרני שהורס ושוטף את העיירה.
  2. ערכי המשפחה המסורתית. אבא שנמצא יותר בבית ופחות בעבודה , אמא שלא עוזבת את אבא גם אם הוא מגדל זקן ושער, ילדים שעובדים יחד עם אבא בעסק המשפחתי גם אם העסק הזה הוא בניית תיבה, ויציאה לפיקניק משפחתי יחד עם הכלב בתמונת הסיום.
  3. העשירים הם הרעים האמיתיים ! הם שמנים, שחצנים, כוחניים ומושחתים ! בהם צריך להלחם בעזרת תמימות, אמונה, יחד משפחתי והקרבה.


כמובן שהסיפור לא מספר את סיפורה העצוב של משפחת נוח לאחר המבול או את ההשוואה של נוח לאברהם כזה שלא מצליח לסחוף את ההמונים אחריו. בסדר, אלה קטנות שהוליווד לא תתן להם להרוס סיפור טוב.


כן, לילדים בגיל בית ספר זה בסך הכל נהדר. עדיף על פני כל תוכנית ריאליטי/שוטטות אינסופית בפייסבוק או מרתון של שרשורי מסנג'ר.


יש פה מסר נפלא כמו  הצורך להתמסר לעבודת אלוהים על חשבון נוחות, מעמד ואפילו שלום בית.

או, מסר אחר: כדי לשנות את העולם תתחיל בקטן, תתחיל להאכיל את הכלב המשוטט בארוחת בוקר.


אבל, האם אתם עומדים מאחורי שנאת העשירים הזו ? האם תמיד אסור לכרות יער כדי לבנות עיר ? האם המשפחה שמרוכזת בדבר אחד בלבד - הגשמת רצונותיו של הגבר היא המודל האמיתי למשפחה וחיים מאושרים ? האם כדי לעבוד את אלוהים בלב שלם צריך לגדל שיער וללבוש חלוק של נזיר בודהיסטי ? האם אתם לא שומעים מאחורי הקלעים את מכונת יחסי הציבור המשומנת של אל גור וחבריו ?


אנחנו מאושרים מהעובדה שסוף סוף יש סרט לשלוח אליו את הילדים עם סבא וסבתא בלי לקבל אחר כך שאלות מביכות על מיניות או חיקויי אלימות מחרידים.


אבל, אנחנו לא לוקחים בחשבון את הבנאליות, השטחיות ותפיסת העולם המבוססת על שחור ולבן.

קחו את זה בחשבון לקראת הימים הקשים של סוף אוגוסט.


עוד המלצות לסרטים אפשר למצוא במדור הסרטים של כיפה