כובשים את חיפה

צעירי הציונות הדתית מפעילים גרעין תורני באוניברסיטת חיפה. "המטרה שלנו היא שהגרעין ימשוך את הצעירים הדתיים ללמוד באוניברסיטה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/03/11 00:00 כה באדר א'

זה התחיל לפני ארבע שנים בסטודנטים בודדים והפך לגרעין ציוני-דתי שמושך אליו עשרות צעירים מאזור חיפה והצפון לאוניברסיטת חיפה. הגיע הזמן שכולכם יכירו: גרעין "יתד" הפועל באוניברסיטת חיפה. "אוניברסיטת חיפה היא בבואה של החברה הישראלית ולכן היא מברכת על הפעילות הברוכה של גרעין יתד, שמעניק ייצוג לרובד הציוני-דתי באוניברסיטה", אמר נשיא האוניברסיטה פרופ אהרון בן-זאב.


"מתוך החברה שלי שמנו כ-60 אנשים נשארתי בחיפה רק אני ועוד בחורה אחת. המילה היחידה לתאר את התופעה הייתה נהירה. נהירה מחוץ לחיפה ואת זה שינינו בעזרת גרעין יתד", אמר פז גליקמן, יו"ר הגרעין.


"הציבור הדתי-ציוני באזור חיפה לא חשב על אוניברסיטת חיפה בתור אופציה בגלל שלא הייתה שם אווירה חברתית לצעירים דתיים. זה היה ברור מאליו, ממש כמו שהשמש זורחת, שהולכים ללמוד במקום אחר", סיפר גליקמן, שסיים לאחרונה תואר ראשון בתקשורת ומשפטים באוניברסיטת חיפה. לדבריו, בתחילת דרכו באוניברסיטה, ההרגשה שלו כחובש כיפה הייתה של בדידות ושל חוסר התאמה. "ברגע שחזרתי הביתה לא היה לי עם מי להיפגש, הפעילויות החברתית של אגודת הסטודנטים לא התאימו לי בכלל. הרגשתי שאין מענה לצרכים החברתיים שלי בתור בחור דתי".


גם מיכל סלע, ממקימי הגרעין שסיימה לאחרונה תואר ראשון בעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה, חשה את אותם תחושות לפני שהחליטה היכן תלמד. "הרגשתי שהתפיסה הזו די טיפשית. יש לי פה ליד הבית מוסד אקדמי ברמה גבוהה, והסיבה היחידה שאני צריכה לעבור למרכז או לירושלים זו הסיבה החברתית. חשבתי שאם כולם יעזבו מייד, אז ברור שלא יהיה שינוי ואני האמנתי שניתן לשנות".

התוצאה של תחושות אלה היה הקמת גרעין "יתד" בשנת 2007. זה התחיל עם סטודנטים בודדים והפך לעשרות רבות של סטודנטים שרשומים כיום בגרעין, שמטרותיו הן: תרומה לקהילה, פעילות חברתית לצעירים דתיים, הקמת בית מדרש תורני באוניברסיטה והפיכתה של אוניברסיטת חיפה ליעד אטרקטיבי לציבור הציוני-דתי. הפעילות האינטנסיבית של חברי הגרעין הביאה גם להירתמות של הנהלת האוניברסיטה לנושא ולהרחבת התמיכה בפעילות הגרעין וגם להצטרפות של סטודנטים רבים, שאינם דווקא חברים בגרעין, אבל מגיעים לחלק מהפעילות הקבועה, בעיקר לשיעורי המדרש בבית הכנסת שבקמפוס.


לקראת שנת הלימודים תשע"א מונה הרב אוריאל שמידוב לאחראי על פעילות בבית כנסת חדש שיוקם בבית הסטודנט, ומונתה הסטודנטית הדסה ליבסקינד שהגיעה אלינו מהיישוב בית-אל, למרכזת הגרעין. כמו כן, במסגרת לימודי הבחירה ניתן לבחור בקורס בלימודי יהדות והפעילות החברתית של הגרעין מוכרת על ידי עיריית חיפה כפעילות הזכאית למלגה על פעילות חברתית. "חשוב שסטודנט דתי או מסורתי הבוחר ללמוד כאן, יחוש בנוח וייהנה מתרבות וקהילה חיה המתקיימת סביבו.


במקביל לשיעורים נערכות הרצאות מרתקות, הופעות ופעילויות מגבשות, מהנות ובעלות ערכים.

אני חושבת שסטודנט דתי המאמין בדרכו לא צריך לפחד מהאקדמיה החילונית ולהישאר רק במסגרות דתיות. הלימוד במסגרת כללית פותח את הסטודנט הדתי לשאלות מהותיות ומביא להעמקת שאלת הזהות היהודית שלו ושל חבריו ללימודים גם יחד" סיכמה הדסה .


"הצעירים מהחברה הדתית שעומדים בפני ההחלטה היכן לומדים כבר לוקחים את אוניברסיטת חיפה בתור אופציה. כמו שפעם היו גרעיני נח"ל, היינו רוצים שצעירים מבני עקיבא ידעו שהם הולכים להיות סטודנטים באוניברסיטת חיפה וחברים בגרעין יתד", אמרה סלע.


משנכנס חודש אדר, מארגנים פעילי הגרעין מפגש מיוחד עם הרב אוריאל שמידוב ומזמין את הסטודנטים לפעילות בית קפה מיוחד עם מלצרים בעלי צרכים מיוחדים, הרצאה מרתקת עם קפה בעל ערך מוסף. המפגש יתקיים ביום שני 7/3/11 באוניברסיטת חיפה. לפרטים לחצו כאן