חיים בסרט חברתי

בפסטיבל הקולנוע החברתי לנוער השתתפו גם סרטים מתוצרת הישיבות והאולפנות. בואו לראות.

חדשות כיפה נטע מגן 15/04/08 00:00 י בניסן התשסח

חיים בסרט חברתי

סרטון העוסק באפלייתם של בני העדה האתיופית ו"קליפ" קצר על מצוקתו של בחור נכה המנסה להיכנס לבית כנסת כשהוא בכסא גלגלים, הם הזוכים הגדולים של פסטיבל הקולנוע החברתי הראשון לנוער שנערך לאחרונה באפרת, בהשתתפות למעלה מ-500 בני נוער מכל רחבי הארץ.

בפסטיבל הוצגו סרטים של יוצרים צעירים בגיל התיכון, כשבתוכם נציגים מישיבת כפר גנים, אולפנת "מבשרת" בחדרה וגם בני נוער מהישובים אפרת ותקוע שבגוש.

יותר מ-60 סרטים, מתוכם 44 סרטי מגמות קולנוע מכל רחבי הארץ הגיעו להנהלת הפסטיבל, כשהקריטריונים לבחירת הסרטים שהשתתפו לבסוף בפסטיבל היו איכותם, האמירה החברתית שבהם, וכמובן היותם של היוצרים תיכוניסטים ושהסרט הופק בשנה האחרונה. הסינון והבדיקה הראשוניים של הסרטים נעשו על ידי חבורת אנשי מקצוע מכובדים, מתחום הקולנוע והחינוך. לתחרות עצמה עלו 19 סרטי גמר 7 סרטי חובבים ו-8 קליפים באורך דקה והם הוקרנו בפסטיבל.

בין סרטי התחרות היו הסרט הדוקומנטרי: "ברייקדוס" על בחור ישיבה חרדי הרוקד ברייקדנס, "תפוחים מן המדבר" עיבוד לסיפורה של סביון ליברכט, סרט דוקומנטרי קצבי ובועט "קצר בתקשורת" על מעלליו של תלמיד במגמת תקשורת המנסה לעשות סרט גמר. בין השאר, הוקרנו סרטים המעלים דילמות לא פשוטות בציבור הדתי בצורה אמיצה ולעיתים קשה לעיכול ולצפייה כמו: ב"הנוער האחר" מתקוע ו"אם צעקה הנערה" מאולפנת עפרה, לצד הקומדיה הרומנטית "בעקבות הגורל".

העולם הדתי קרוע

בכדי לת קריאת כיוון ליוצרים הצעירים נפתח הפסטיבל בהקרנת שני סרטים מקצועיים. הראשון מתוכם היה "עמוד נח" של בוגר "מעלה", בן קץ, תושב אפרת. הסרט מספר על נח, המגולם ע"י איתי תורגמן, צעיר דתי בן 18, הקרוע בין שני עולמות - החברה המיליטריסטית בישוב בו הוא גר ולהקת הרוק בה הוא מתופף. העניינים משתבשים כשנח נאלץ לבחור - קריירה מוסיקלית או שירות צבאי קרבי בסיירת מטכ"ל. הסרט השני היה "מזמור לדוד" שהפיק וביים עודד תורגמן בוגר סם שפיגל, והוא מספר על תלמיד ישיבה חרדי שקרוע בין עולמו החרדי, וחייו בישיבה ובין אהבתו להיפ-הופ.

לאחר מושב הפתיחה התקיימו 4 סדנאות שונות במקביל וכל משתתף בחר את הסדנא המעניינת אותו. את הסדנאות המקצועיות העבירו: שולי רנד עם הרב שלמה וילק, המפיק דני פארן (דרסט הפקות), עופר שקדי - אנימציה תלת מימד ומיטש קליימן - מוזיקה לסרטים.

לסיום, ולאחר שהוקרנו הסרטים המשתתפים, הגיע גם הזמן להכריג על הזוכים. במקום הראשון בקטגוריית קליפים של 60 שניות, זכה "שומע תפילה" של אחיעד רובנר ואריאל סחייק מישיבת כפר גנים, העוסק בבחור נכה המנסה להיכנס לבית כנסת כשהוא בכסא גלגלים. למקום השני הגיעה מיכל חוברה מאולפנת עפרה עם "יום בחיי ישראל", ושתי חברותיה לאולפנה - אסתי בן דוד ועטרת גיסר הגיעו למקום השלישי עם "הברווזון המכוער".

בקטגוריית סרטי חובבים, עד 5 דקות זכה במקום הראשון "אדון שוקו" - קליפ העוסק באפלייתם של בני העדה האתיופית של לוטם חממה ונטע שביל מבי"ס "אשל הנשיא". למקום השני הגיע "עשהאל" של הילה הד מאיתמר, ובמקום השלישי זכה "שדרות" של תמימה לרמן ורעות סמואל מאפרת.

בקטגוריית סרטי גמר זכה במקום הראשון "הנוער האחר" של הדס לנסקי, דוד לנסקי, מרים סיידנר ואילונה גלבוב מהישוב תקוע, "אם צעקה הנערה" של נילי פוזס, אביטל כהן, מוריה קנול והודיה הדס מאולפנת עפרה הגיע למקום השני, ו"לא הכל שחור או לבן" של בת-אל מנגיסטו, טובה ראובן, טובה טפטה וישראלה איילון מאולפנת "מבשרת", חדרה.קיבל את המקום השלישי.

יוזמי הפסטיבל - מחלקת החינוך באפרת והמתנ"ס המקומי, חילק בסיום פרסים כספיים נכבדים לסרטים הזוכים.