התקשורת הופכת דתיים לשמאלנים

מחקר חדש קובע כי ככל שדתיים נחשפים יותר לתקשורת כך הם מגלים יותר סובלנות כלפי פלשתינים

חדשות כיפה אלעד רותם 19/05/09 00:00 כה באייר התשסט

התקשורת הופכת דתיים לשמאלנים
William Hook-cc-by-sa, צילום: William Hook-cc-by-sa

סטודנטים דתיים הצורכים יותר תקשורת, גילו עמדות חיוביות יותר כלפי הקמת מדינה פלסטינית והנכונות להיפגש אישית עם פלסטינים לדו-שיח משותף, כך עולה ממחקר שערכה ד"ר דבורי הנדלר, מרצה בכירה במכללת אורות ישראל, ושנחשף לראשונה אמש ב"כנס עמדו"ת", שנערך במכללה שבאלקנה.

המחקר מראה כי ככל שהמכללה בה הם לומדים דתית יותר, כך יורדת מידת החשיפה למדיה בקרב הסטודנטים. לעומת זאת, ככל שהסטודנטים לתקשורת מתקדמים יותר במספר שנות הלימוד שלהם במכללה עולה מידת חשיפתם לתקשורת, זאת בניגוד לסטודנטים למקצועות אחרים, שרמת החשיפה שלהם למדיה נותרת קבועה לאורך הלימודים.

המחקר, העוסק בסטודנטים, מהווה המשך למחקר שערכה ד"ר הנדלר בקרב כ- 400 תלמידי תיכונים דתיים, והוא מציג תוצאות דומות. גם בקרב התיכוניסטים הלומדים במגמות תקשורת.

תוצאות המחקר מעלות את השאלה האם הדבר נובע מכך שהתקשורת מעבירה מסרים בעד סובלנות כלפי העם הפלשתיני ובעד תהליך השלום או שמא עצם החשיפה לתקשורת תביא ליחס סובלני יותר לאחר. לדברי ד"ר הנדלר, "חשוב כי מקבלי ההחלטות בתחומי החינוך, התקשורת ועוד יהיו מודעים לחשיבותה של היחשפות מושכלת לתקשורת, כהכנה לחיים וככלי מפתח למען עתיד החברה הישראלית".

רבנות ותקשורת

במליאת הפתיחה של הכנס השתתפה גם שופטת ביהמ"ש העליון לשעבר דליה דורנר, שהתייחסה לנושא חופש הביטוי וציינה כי היא "מתנגדת נחרצות לסתימת פיות פוליטית". דורנר התייחסה בדבריה לניסיונות שנעשו במהלך ולפני ביצוע תוכנית ההתנתקות להשתיק התנגדויות שהיו מצד הפלח הימני לתוכנית עצמה.


מתנגדת נחרצות לסתימת פיות פוליטית (דורנר, צילום: יחצ)


דיון מעניין נוסף שעלה בכנס היה אודות מקומם של הרבנים בעולם התקשורת. הרב יובל שרלו שמופיע רבות באמצעי המדיה השונים, התייחס לעמדתו של הרב יהודה ברנדס המתנגד לתופעת נוכחות רבנים בתקשורת. לדברי הרב שרלו יש חשיבות רבה לנוכחות רבנים בתקשורת, אולם יש לעשות זאת באופן מושכל תוך הכרת המדיה. הרב שרלו הסביר כי חשוב שרב שמתראיין יבין את מגבלות המדיה ויפעל במסגרתם, יימנע מלתת ראיונות ארוכים ומייגעים ויקפיד להעביר את המסר שלו בצורה ברורה במילים ברורות. לטענתו החשיפה המוגברת של הציבור הדתי לתקשורת בשנים האחרונות לא רק שלא פגעה בציבור זה אלא אף הועילה לו.

הרב פרופ נריה גוטל, נשיא מכללת אורות ישראל, התייחס אף הוא לנושא זה ואמר כי "אסור לציבור הדתי להתעלם מהמרחב התקשורתי, עליו להכיר את התקשורת ואת השינויים המתרחשים בה, אם בעזרת מחקר, אם בעזרת כנסים מסוג זה. זהו כלי שניתן לעשות בו שימוש מושכל לטובת מטרותיו של הציבור הדתי".