הרת עולם

ההצגה של החוג לתאטרון במכללת "אמונה" מצליחה להפתיע ולגעת בנושאים רגישים בצורה מיוחדת. לנשים בלבד

חדשות כיפה יערה וייס 24/02/10 00:00 י באדר התשע

הרת עולם
יחצ, צילום: יחצ

במילה אחת: מעולה. בשתי מילים: רוצו לראות.

לפני שהלכתי לצפות במחזה "הרת עולם", הנמכתי ציפיות ואמרתי לעצמי שאני הולכת לראות "עוד הצגה". אך לאחר כשעה וחצי באולם מכללת "אמונה", ובעצם כבר מתחילת ההצגה, הבנתי (לשמחתי) שאני צופה בלא עוד מחזה, אלא במחזה-מחזמר מושקע, שהוכנסו לתוכו הרבה כישרון ואהבה.


המחזה, המועלה ע"י בנות החוג לתיאטרון ממכללת "אמונה", הוא רבגוני ומכיל בתוכו דמויות רבות שכולנו מכירים מחיי היומיום - המנקה, הרווקה, ברוכת הילדים, המתנדבת, בת-השרות המתלהבת, המנהלת והמתבגרת. כל אלו מתקבצות לתוך בית-חולים אחד, וכל אחת מביאה ומעלה את הבעיות, החלומות, השאיפות, התסכולים והתהיות שלה - מי בבעיות פוריות ומי בזוגיות, מי בהגשמה עצמית ומי באימהות.


הדמויות אמנם הן רבות, אך בכל פעם מתמקדת ההצגה בדמות אחרת, ולא פעם אנו מוצאות את עצמנו מזדהות עימה, מתוך עולמנו שלנו. השחקניות מצליחות להיכנס לדמות, ולאט לאט - גם להכניס אותנו אליה. הזמן בו מתרחש המחזה - שלהי אלול, ערב הימים הנוראים, והמקום הטעון- בין מחלקת יולדות למחלקת נשים, שניהם מעצימים את הקונפליקטים שכל דמות מציגה.


לזכותן של הבנות ייאמר, כי הן מעזות לגעת, באומץ רב, בנושאים (נשיים) ורגישים שעד כה לא כ"כ העזו לעסוק בהם - לידה, פוריות, זוגיות ומה לא. כך לדוגמא אנו מוצאים את מאשה, המנקה הרוסיה, המתמודדת עם בעיות כלכליות ועם בת מתבגרת; פנינה הנואשת מטיפולי הפוריות; שרה הנקרעת בין אמונת חכמים לאמונת רופאים - כולן מוכרות לנו איכשהו מהשגרה השוחקת והאפורה, ויחד מצטרפות לפאזל שכל כולו אומר אמונה, כיאה לשמה של המכללה.


גורם נוסף במחזה הוא אלמנט ההפתעה, הדיוק בפרטים הקטנים שמפתיעים את הקהל, ומוסיף הומור לכל הנושאים הטעונים המועלים במחזה. נראה שאיריס שביט, המחזאית-בימאית, עשתה מלאכתה נאמנה, ויצרה מחזה דינאמי הנוגע לליבה של כל צופה. לא אחת היה ניתן לראות מי מהקהל מוחה דמעה בזווית עינה.


המוזיקה, עליה אמונות ידיה של מיכל לוטן, מופיעה בעיקר בקטעים בהם משולבים הסיפורים החסידיים, המעבירים את ה"מסר" של המחזה בחן ובעדינות. המקצבים של השירים מותאמים לכל סיטואציה, ומבוטאים ברגש ובכאב ע"י הבנות. לא היססתי לקנות בסוף ההצגה את הדיסק המנציח את השירים המרגשים שהועלו בה.


למרבה האכזבה, כל הכרטיסים למופע אזלו, ובמכללה מבטיחים שהצגות נוספות תעלינה בקרוב. עד אז - חכו בסבלנות, ומהרו לרכוש כרטיסים... לא לפספס!.


"הרת עולם", מחזה מוזיקלי (לנשים בלבד).

מחזה ובימוי: איריס שביט; מוסיקה: מיכל לוטן; משחק: בנות החוג לתיאטרון שנה ג, מכללת "אמונה".