המלצת השבוע

דברים שאסור להפסיד: שיטת השקשוקה מגיעה לערוץ הממלכתי, ולוח השדורים של הערוצים לצום

חדשות כיפה עדי שרצר 27/07/09 00:00 ו באב התשסט

המלצת השבוע

"שיטת השקשוקה", ערב שידורים מיוחד

הערוץ הראשון, יום ג', 28/7/09 20:30

 

נדמה כאילו מעולם לא נוצר בישראל מסמך תיעודיי שעשה כל כך הרבה רעש כמו "שיטת השקשוקה". במשך 93 דקות עוקב מיקי רוזנטל אחרי העסקאות הסבוכות שביצעה משפחת עופר עם המדינה. הצירוף החוזר ונשנה הוא "הון שלטון", והשאלות שעולות הן איך לומר, לא פשוטות ומצריכות דיון רציני. על פניו נראה כאילו הנכסים החשובים ביותר שלנו מופקרים לכל והאינטרסים של מי שאחראי עליהם לא לגמרי טהורים או הגיוניים.

שידורו של "שיטת השקשוקה" ודווקא בערוץ הראשון הוא סימן מעודד. במשך יותר משנה משכו את רגליהם גופי תקשורת גדולים מהקרנתו של הסרט מחשש לתביעות דיבה ולסיבוכים משפטיים. והנה דווקא מרוממה יוצאת הבשורה שאמורה להיות ברורה לכולם- במדינה דמוקרטית לא יתכן שדיון בנושאים כל כך מהותיים ימנע בשל לחצים.




יחד עם זאת חשוב לזכור כי האיומים בתביעה משפטית מצד משפחת עופר אומרים דרשני. מיקי רוזנטל כדרכו יצר כאן מסמך דוקומנטרי לא קונבנציונלי וכנראה שגם לא לגמרי אמין. אמנם האומץ שלו מעורר התפעלות, אבל הדרך בה הוא בוחר לטפל בחלק מן הסוגיות היא בלשון המעטה פופוליסטית ובלשון בוטה יותר מעוותת לצרכי רייטינג.

זהו ביטוי מובהק ל"דוקו אקטיביזם", ז'אנר שאנחנו רואים אצלנו הרבה בזמן האחרון והוא לאו דווקא מבורך. מצלמת הטלוויזיה שנכנסת לכל מקום, הסגנון הבוטה ושיטות הפעולה הא קונבנציונאליות לא פעם מביאים לתוצאה דמגוגית. אינני יודע אם זה המקרה ב"שיטת השקשוקה", אבל הייתי מציע להקשיב קשב רב לתגובתה של משפחת עופר ולדיון שיערך באולפן אחרי הקרנת הסרט.

 

 

תשעה באב

הערוצים השונים, ימים ג'-ד 29-30/7/09

 

תשעה באב אמור להיות הזדמנות מצוינת לדיון על המשותף והמפריד שבינינו, על ההיסטוריה שלנו ולקחיה, על הכיוון שאליו אנחנו רוצים להמשיך ועל הסכנות שאורבות לנו כחברה. בזירה הציבורית זה קורה היטב בשנים האחרונות עם אירועי "הלילה לא לומדים תורה" ומקביליהם. גם השנה יערך כנס חשוב מן הסוג הזה במרכז ז'ראר בכר בירושלים בהפקת תנועת "אשכול", "רוח חדשה" והאוניברסיטה העברית. כך או כך, לטלוויזיה האווירה המבורכת הזו לא ממש הגיעה ועל כן עצתי היא להדיר את רגליכם ממקלטי הטלוויזיה ולצאת לעיר.

אם כבר החלטתם להישאר בבית תגלו שעבור הערוץ הראשון תשעה באב מתחיל בשעה 21:45 ועד אז בחרו לשדר שם בלי להתבלבל את אליפות העולם בשחייה (כן, כן, מהאגרה של כולנו); ערוץ 2 מציע לוח שידורים מעניין וראוי אבל לא ממש קשור ליום, ערוץ 10 דווקא נותן פייט טוב; ולגבי שאר הערוצים? תשעה במה אמרתם?

 

 

אם כן, כדי לציין את מעט הטוב, הנה רשימה חלקית של הדברים המעניינים שיוקרנו בימים רביעי-חמישי:

בערוץ הראשון ישודר ביום ד' בשעה 21:45 סרטה המעניין של הבמאית טלי אוחיון שיצאה למסע בעקבות מקומה של אבן השתייה ביהדות, בנצרות ובאסלאם. הסרט ילווה בדיון באולפן בהנחיית שלומי גולדברג ובהשתתפות אורחים נוספים.

בשעה 23:10 ישודר הקונצרט "קדיש" של לאונרד ברנשטיין על פי הטקסט "דיאלוג עם אלוהים" שכתב ניצול אושוויץ, ד"ר שמואל (סם) פיזאר, שהוקלט ובוצע בכיכר גטו ורשה בפולין.

בשעה 00:16 ישודר הסרט הדוקומנטרי "הסיפור האמיתי של ישראל - סוד מגילת הנחושת" שעוסק בסיפורו של מטמון אגדי שכולל אולי את כלי בית-המקדש והוחבא בין ירושלים למדבר בשלהי ימי בית שני.  סיפור מרתק, למרות השעה הלא ריאלית.

ביום חמישי תשודר בשעה 15:30 התכנית "למה ט' באב?" שמיועדת לילדים (חילונים בעיקר) ועוסקת אחרי יסודו ומנהגיו של היום.

ערוץ 2 ישדר ב-21:00 את הפרק הראשון בסדרת התעודה "בה"ד 1" בהגשת רוני דניאל שעוקבת אחרי מסלול ההכשרה לקצינים. מעניין זה כן, קשור לתשעה באב זה ממש לא.

בשעה 22:30 ישודר הסרט הדוקומנטרי "המלחמה של גיורי" שעוסקת בקורותיה של משפחה מהשוליים החברתיים בישראל. עיקר ההתמקדות היא בגיורי, האח הבכור, שמבקש לעזור אבל לפעמים משיג את התוצאות ההפוכות.


בשעה 23:15 תשודר הסדרה המצוינת של נפתלי גליקסברג "אנטישמיות לא מה שחשבת", זוהי סידרה מצויינת העוקבת אחרי האנטישמיות והדימויים האנטישמיים במאה ה-21. חובה!

ביום חמישי, במסגרת שידורי הטלוויזיה החינוכית, תשודר בשעה 14:00 התכנית "שאלו שלום ירושלים", במהלכה יוצא הקומיקאי התל-אביבי שמואל וילוז'ני לגלות את סוד קסמה של ירושלים. הסדרה שמה לעצמה למטרה לטפל בכמה שאלות יסוד ובמהלכה הוא משוחח עם מומחים מתחומים שונים. זו תכנית דוקו-אקטואלית מעולה המתאימה גם לילדים, מומלץ.

בשעה 15:00 ישודר פרק בסדרה "חכמי ספרד", העוקבת אחרי דמויות המפתח בתור הזה של הקיום היהודי בארץ זו. סגנון צעיר וקצבי, מתאים גם לילדים.


בשעה 17:30 ישודר פרק מן הסדרה "חסר תקדים", העוסקת בשאלות יסוד שאלו לדיון בבג"ץ. הפעם הדיון מתמקד בעתירה שהגישו בני הזוג אימאן ועאדל קעאדן נגד מנהל מקרקעי ישראל והסוכנות היהודית, לאחר שביקשו לעבור להתגורר בישוב הקהילתי קציר ונדחו בטענה שאינם יהודים.


ערוץ 10 ישדר ב-21:00 את סרטה המרתק של מנורה חזני "התנערי". חזני פונתה מחומש והיא מנהלת במשך שנה וחצי יומן אישי קשה ונוקב בהקשר של הפינוי. חזני מנהלת חשבון נפש נוקב עם הרבנים וראשי המתנחלים, בעוד הם נשארים ממלכתיים היא וחבריה חוצים את הקווים למקום אחר. מומלץ, על אף ההקבלה המסוכנת בין תכנית ההתנתקות לתשעה באב.

בשעה 21:50 ישודר הסרט התיעודי "אבודים בהודו" העוסק בבני המנשה.


בשעה 23:10 ישודר הסרט הדוקומנטרי המצויין והמאוד מאוד מומלץ הירושות שלי. לפני מותו מוסר מורי יוסף קאפח לעינת נכדתו, צרור דפים שחושפים סוד שנצר בליבו כל חייו - הסוד על מלחמת הבערות בתימן, שבגללה נרדף כילד יתום על ידי יהודים בצנעא, רדיפות שנמשכות עד יום מותו בישראל. אותה המלחמה גם הובילה לנישואיו עם ברכה בת ה- 11. בעקבות המלים ההן יוצאת עינת, להבין מה בער שם מתחת לשקט שבין דפי הספרים, מדוע סיפר רק לה, ואיך הפך מתוך הבדידות ההיא לגאון בעל שם עולמי בפילוסופיה יהודית. סבא אחד, שתי ירושות, המון שאלות.

בשעה 00:05 ישודר הסרט הדוקומנטרי "כובעים בירושלים" שעוסק בגווניה השונים של העיר ותושביה בצורה מרתקת ומקורית.


ביום חמישי תשודר בשעה 12:00 בשידור חוזר התכנית מיוחדת שיצרה שהרה בלאו לתשעה באב.

ב-13:30 ישודר הסרט הקצר "כחלום יעוף" (יוחאי רוזנברג, "מעלה") העוסק במסעו של הלל ליברמן אל קבר יוסף הנטוש בשכם- ללא אוכל ונשק אל מה שהוגדר כמותו הצפוי מראש. רוזנברג שואל פה שאלות נוקבות איפה נחצה הגבול בין אמונה לטירוף? על מה אדם מוכן למות? מה צומח בין המיתוס החי לבעל המת? תשובות הוא לאר תמיד מוצא. מומלץ!

ב-14:00 ישודר סרט הגמר העלילתי שיצרה שרה ב"ק בסיום לימודי ב"מעלה". תחת הכותרת "תפילה זכה" היא עוסקת במרקם העדין של מושב קטן ויחסי אב ובנו. מומלץ!

ב-15:30 ישודר (בשידור חוזר) פרק בתכנית "והרשות נתונה" בהגשת ד"ר עליזה לביא.

ב-16:00 ישודר הסרט הדוקומנטרי "ברית" העוסק ביחסים בין האם הצעירה לתינוקה בשמונת הימים הראשונים כמו גם במקומה ורגשותיה לאור הברית. הסרט זכה בפסטיבלים רבים ונראה כי הוא טומן בחובו הרבה פוטנציאל.


ב-18:05 ישודר הסרט הדוקומנטרי המעניין "קילומטר מרובע אחד" שעוסק בהתרחשויות המנוגדות, ההזויות והלא פשוטות בעיר העתיקה בירושלים מנקודת מבטו של מפקד המשטרה במקום. על פניו נראה כי יהודים, נוצרים ומוסלמים חיים זה לצד זה בהתעלמות מנומסת אבל מתחת לפני השטח הדברים מבעבעים. סרט מעניין ועשוי טוב אם כי לא נפלתי מהכיסא.


ערוץ 8 ישדר ב-22:15 בשידור חוזר את הסרט "בדרכי אבות" העוסק במסע "עלייה לרגל" מהושעיה לירושלים. הסרט זכה להרבה ביקורות טובות, אך באופן אישי לא התלהבתי.

בשעה 23:20 ישודר פרק בסדרה המצויינת "ואז הרצל אמר" העוסק בזהויות ציונית, דתית ויהודיות ומה שביניהן.


ערוץ ההיסטוריה ישדר החל משעה 19:20 ספיישל מיוחד לתשעה באב ובמסגרת זו ישודרו "נבואות ירושלים" (19:20), "ירושלים" (20:10) ו"נס הקמת המדינה 1945-1948" (21:00). שלושתם סרטים דוקומנטריים קלאסיים ועשויים טוב.

 

ב"נשיונל ג'יאוגרפיק" יתמקדו דווקא בישו ובנצרות. ב-20:00 תשודר התכנית "סודות הנצרות" העוסקת במציאה (כביכול) של קברו של ישו בתוך שכונת מגורים יהודית בירושלים. ב-21:00 ישודר הסרט "ישו האיש מנצרת". שני אלו לא מאוד מומלצים. ב-22:00 תשודר התכנית "אלבום התמונות מאושוויץ" המעניינת הרבה יותר.


עוד סרטים והמלצות במדור הסרטים


המדור בשיתוף מכללת יעקב הרצוג, גוש עציון