המלצה לטיול: נחל עיון

רגע לפני שכל עם ישראל מסתער על הצפון, הזדמנות נהדרת להספיק לתפוס כמה רגעים של שקט. המלצה לטיול

חדשות כיפה עודד פורת 04/07/10 00:00 כב בתמוז התשע

המלצה לטיול: נחל עיון

חום יולי-אוגוסט דופק כבר כעת ומזכיר שהקיץ פה ובענק. אוטוטו כל עמך בית ישראל בחופשת הקיץ והיעד המועדף עליו הוא כמובן ארץ פלגי המים השוכנת בצפונה של ארצנו. כיוון שרובנו מעדיפים שלא לקיים את מצוות "יחד שבטי ישראל" במהלך שוטטותם בטבע, מומלץ לגנוב איזה יומיים ואפילו יום אחד בסדר (כביש 6 מקצר את הדרך פלאים) ולהנות מכל הטוב שבצפון בניחותא ובשלווה יחסית.

לאן נטייל?

אל המקור הרביעי של הירדן. אמנם מקובל כי ישנם שלושה מקורות לירדן: בניאס, חצבני ודן, אך כדאי לדעת כי ישנו מקור רביעי - נחל עיון, אמנם נחל קטן אך עדיין תורם את חלקו למאזן המים הלאומי שלנו.


נחל עיון הינו המערבי שבין נחלי אצבע הגליל. הנחל מנקז את זרימתו של עמק העיון, המכונה בערבית "מרג עיון" (זו איננה טעות, הכפר הנוצרי הגדול והמפורסם בדרום לבנון נקרא כך כיוון שהוא יושב מעל לבקעה זו). לאלו היודעים דבר או שניים על מסלולי המים בצפון זכור בודאי כי נחל נפלא זה איננו זורם בימות הקיץ אלא בחורף בלבד. עובדה זו, שהיתה נכונה עד לא מכבר, נגרמה כתוצאה משאיבת יתר של החקלאים הלבנוניים בחלקים העליונים של הנחל, דבר שהותיר את מפלי הענק של הנחל ללא זרימה דווקא בימות הקיץ החמים. פרנסי רשות הטבע והגנים לא הסכימו עם עובדה זו ובחנו כיצד ניתן יהיה להשיב את זרימתו הטבעית של הנחל במשך כל ימות השנה. לאחר ניסויים רבים הגיעו למסקנה כי מי הדן יכולים להתאים להרכב המים המקורי של הנחל, ועל כן לאחר שיתוף פעולה עם חקלאי האזור החלו בשאיבה של מי הדן והעלאתם אל נחל עיון הגבוה מהדן. כך יכולים עמך בית ישראל לשוב ולהנות ממראה המפלים הגדולים, מצמחיית הנחלים ובכלל מאוירת הנחל המיוחד.


נחל עיון (צילום: אסנת איתן, באדיבות רשות הטבע והגנים)


כיצד מגיעים?

ניסע אל הישוב מטולה הצפוני. מי שמתכנן לעשות את המסלול הקווי (כמובן שמומלץ ביותר) יחנה את רכבו השני בחניה הנמצאת מעט לפני הכניסה לישוב שם נבחין בשלט המפנה ימינה ובעקבותיו ניסע אל רחבת החניה. מכאן ניסע אל תוך המושבה מטולה שם נתחיל את מסלול ההליכה.

בשער הכניסה של המושבה נמשיך ישר עד לשלט המפנה אותנו שמאלה אל נחל עיון. מכאן ניסע בין בתי המושבה הותיקה והמיוחדת. חשוב כי הנהג יבחין בשילוט בתוך המושבה המפנה אל הנחל עד שנגיע אל רחבת החניה. נחנה את הרכב נצטייד במים ומזון לשעתיים, נשלם את דמי הכניסה ונחל בצעידה.ההליכה כולה בעקבות סימון שבילים כחול.

כאשר נגיע בזריזות אל המפל הראשון, מפל עיון, נהנה מיופיו ומשפעת מימיו, ונלמד גם על שני ענינים היסטוריים הקשורים בו. הראשון, בעבר מעל למפל היה קיים גשר אשר פוצץ ב"ליל הגשרים", הדבר השני קשור בעובדה כי כיוון שמיקומו של המפל הינו מיקום נוח למעבר אדם, בחרו בו יהודי לבנון שברחו בשנות הארבעים מהמדינה הערבית כנקודת המילוט. תושבי מטולה היו מסייעים לעולים אלו להיכנס לארץ על ידי ביום חתונות בהם האורחים החדשים נטמעו בתוך המולה הכללית.

המפל השני בדרכינו הינו מפל הטחנה זאת על שום טחנת קמח ששרידיה עדיין נראים בשטח, טחנה זו פעלה עד שנת 1920. מכאן ממשיכים בשביל חצוב עד לעין סוכרה שהיה עד לשלהי שנות החמישים ספק המים לתושבי מטולה. אנחנו נכנסים אל החלק הקניוני של הנחל שם אנו פוגשים את המפל השלישי, מפל האשד.

מכאן מתחיל טיפוס קל על כתף הנחל בסמוך לבית הקברות של המושבה, המספר את סיפורה של המושבה המיוחדת, סיפור שנשאיר לפעם אחרת. ממשיכים ללכת בשטח הפתוח המכונה "גבעת החצבים", דבר שיזכיר לנו שאוטוטו הם כבר זוקפים ראש. מדרום לנו תל ענק, תל אבל בית מעכה. מכאן נצפה בתצפית מרהיבה על מפל התנור. המפל הגבוה והמרשים מבין ארבעת המפלים. שמו ניתן לו עקב היותו סגור בחלקו העליון כמו ארובתו של התנור יש האומרים כי שמו של המפל בא לו מה"תנורה", כינויה של החצאית הערבית המסורתית. תהיה הסיבה אשר תהיה, כדאי להתרכז ביופיו של המפל העצמתי המתיז רסס וטיפות מים על המתקרבים אליו. מכאן הדרך קצרה לחניון כלי הרכב. מעט לפני החניון שביל המעפיל אל תצפית נוספת על המפל בה נוכל לתת עוד מבט והרהור על שילוב הכוחות המופלא של האדם עם הבריאה. ונוכל לומר בקול גדול "מה רבו מעשיך ה"


הכותב הוא מנהל מדרשת הגולן, המדור בשיתוף איגוד המדרשות