הגילוי והיראה

שני ספרים חדשים המבוססים על שיעוריו של הרב רא"ם ראו אור לאחרונה. אלעד קרא, מצא הבדלים וחזר לספר לכם.

חדשות כיפה אלעד חורש 27/01/08 00:00 כ בשבט התשסח

הגילוי והיראה

שני ספרים חדשים מבית ישיבת עתניאל ראו אור לאחרונה, שני הספרים מבוססים על שיעוריו של הרב רא"ם, ראש הישיבה, וערוכים ע"י תלמידיו. שני הספרים הם העלם וגילוי וראיה ויראה.

הספר הראשון העלם וגילוי, הוא ראשון מסדרה שעתידה לראות אור, סדרת שורש המבוססת על שיעורים שמלמד הרב בישיבה.

המשפט הפותח את הספר, ציטוט מהרמ"ק (רבי משה קורדיברו) ההתגלות סיבת ההעלם וההעלם סיבת הגילוי הוא המוטו המנחה את הספר כולו. הספר מציג דווקא איך ההעלם וההסתר הוא הפתח והאפשרות לגילוי ברמה אחרת, גילוי מתוך מודעות ורצון חופשי. הספר ממשיך ומדגים דווקא איך דרך רגעי משבר כמו שבירת הלוחות הראשנים נוצרה האפשרות של גילוי, ואיך כל המהלך הוא חלק ממהלך אלוקי המוביל את העולם.


נקודה מעניינת שהספר מעלה שכל אותם רגעי משבר אינם מקרה, אלא שרשם בחכמה הקדומה, וכמו שבריאת העולם יכלה לבוא רק ע"י משבר, כך גם כל אותם עילויים וגילויים יכולו לבוא רק ע"י משבר וההעלם.


נראה שתכליתו של הספר (שכן זה ע"פ עדות העורך נושא השיעורים) הוא הפרק הסוגר את המהלך, שנושאו תורה שבעל פה. ע"פ המהלך דווקא ע"י שבירת הלוחות וההעלם, נוצרה האפשרות של תורה שבעל פה, אפשרות של חיבור האדם מתוך מודעות את התורה ואל דבר ד. דווקא ההעלם יצר מקום לאדם לגלות את דבר ד הבא אליו, לגלות בכלים אנושיים ולחשוף את ההתגלות האלוקית.

בסוף הספר ישנם עוד שני פרקים (שהועלו בכתב ע"י הרב רא"ם בעצמו) העוסקים בעבודת כהן גדול ביו"כ. הפרקים מציגים איך הרעיונות המובאים בספר באים לידי ביטוי בפרטי ההלכות.

הספר לא פשוט, ומכיל לא מעט ציטוטים מתורת הנסתר (מה שבפני עצמו שינוי מרענן). כמו כן, אין ספק שבספר ישנה מקוריות, לא מדובר פה בעוד ספר שעוסק בסיכום של סיכום של שיטה כזו או אחרת, יש פה רעיון, גם אם לא מקורי, שזוכה לפיתוח ופירוש חדש, שמוביל אותנו דרך פשט התורה אל עומקה, ומהבחינה הזו הספר בהחלט לא מאכזב, ישנה בו מקוריות וישנו עומק.

אבל א"א שלא לשים לב שהספר הוא עיבוד של שיעורים. לעיתים הספר לא זורם חלק, ונראה שהיה אפשר להוסיף מעט במקומות מסוימים, אבל אולי זה המחיר הבלתי נמנע של מעבר משיעור לספר.

עדותו של העורך בהקדמה שהספר הוא שיעורים שורש התורה שבעל פה מעובדים, לא מורגשת בספר מספיק, אולי במכוון, מאחר שזהו הספר ראשון בסדרה שעתידה לראות אור. אזכור התורה שבעל פה מופיע רק בסוף המהלך, וכך המהלך מתחילתו ועד סופו לא הדוק מספיק. אם כי בסוף הדברים באים לידי בירור, וכן דברי הסיכום המצוינים מאחדים את הספר למהלך כולל.


הספר השני, יראה וראיה, דן בעקבות הרב הנזיר, במעבר שבין אברהם ליצחק, שלדעת הכותב, מאפיין מעבר מהשקפת עולם להקשבת עולם. הספר דן בהבדלים בין ההשקפות, בין ההשקפה, שהיא הראיה, ההתסכלות הבוחנת את הדברים מבחוץ ובאופן ברור. לבין ההקשבה החודרת לתוך הדברים, ומגלה גם את הדברים הסמויים מן העין.

בניגוד לספר הקודם, ואולי בעקבות אורכו (59 עמ בלבד), המהלך בספר מהודק הרבה יותר, ומבינים את כל המהלך מתחילתו ועד סופו.

לסיכום, בהחלט ספר מעניין ומקורי.


העלם וגילוי - פרקי התגלות ה מבריאת העולם ועד הלוחות השניים. הוצאת גילוי- ישיבת עתניאל. 288 עמ.

יראה וראיה- אברהם ויצחק מהשקפת עולם להקשבת עולם. הוצאת גילוי- ישיבת עתניאל. 59 עמ.