אם זה באמת יקרה

ספק אם דיוני הועידה של בני עקיבא יחוללו את השינוי המיוחל, דבר אחד מבטיח המזכ"ל בועידה הבאה נראה יותר נשים.

חדשות כיפה גדעון דוקוב 14/05/08 00:00 ט באייר התשסח

אם זה באמת יקרה
יחצ, צילום: יחצ

קשה לדעת האם באותו ל"ג בעומר בשנת תרפ"ט, כשיחיאל אליאש הקים את תנועת בני עקיבא, הוא חשב שהיא תצמח לסדר גודל של עשרות אלפי החניכים, מדריכים, קומנריות וכל אנשי ההנהלה שיש בתנועה כיום.

בימים אלו שבין סיומה של הוועידה הכ"ב של בני עקיבא, לבין ל"ג בעומר הקרוב, אז תיכנס התנועה לשנת השמונים לקיומה, מצאנו לנכון לשוחח עם הרב בני נכטיילר, מזכ"ל בנ"ע, על מצבה הנוכחי של התנועה. מטבע הדברים, הוועידה שנשאה את הכותרת "למען עמך ונחלתך", תפסה חלק מרכזי בדברים, בעיקר לאור קולות שנשמעו על כך שלמרות ההתייחסות המגזרית לקיומה של הוועידה, הציבור כמעט ואינו מודע להחלטותיה.

הרב בני, האם תוכל להצביע על ההחלטות המרכזיות של הועידה, ואולי גם לעדכן אותנו לגבי היישום בפועל?

"אנחנו סיימנו עכשיו תהליך של שנת ועידה, כשחשוב להבין שמדובר בשנה שלימה של עיסוק בנושא הועידה, תהליך שהתקיים בכל הרמות - מהסניף ועד למליאה הארצית, ואז הגענו בפסח לועידה הארצית. למעשה, כרגע אנחנו בשלב שבין סיום הועידה לכינוס ההחלטות לקראת ביצוע, כשכמובן שהמליאה ומחלקת הדרכה יקחו את ההחלטות ויתחילו לפעול ליישום שלהם.

ככלל אני יכול לומר שפעלנו בלל נושאים, ובכל ועדה וועדה אתה יכול למצוא החלטה משמעותית. אם ניקח לדוגמא את החלטות ועדת הגשמה - אפשר לראות מהן שבנ"ע רוצה לראות את עצמה כמי שחוזרת בגדול למקום של הגשמה, אם זה בהקמת גרעינים לחבריא ב, גרעיני המשך, גרעיני שירות לאומי, וגם נושא גרעיני הנח"ל שתופס תאוצה.

ועדת חברה בישראל הוציאה החלטה מאוד מיוחדת שקוראת להורים ולמחנכים לתמוך בבתי הספר בעלי החינוך הטרוגני, שזו זו בהחלט החלטה מיוחדת.

מעבר לכך, יצאה מהועידה תביעה ממנהיגי הציונות הדתית ללכת לבחירות כמפלגה אחת, בנ"ע גם חזרה בצורה ברורה על תפיסתה בנושא ההתיישבות - הנאמנות לארץ ישראל.

עוד החלטה משמעותית היהתה קריאה למליאה לשבת וליצור מסמך שינסח מהי רשות הרבים של בנ"ע, איך היא נראית בשלל אספקטים ומובנים. אם זה באמת יקרה, והמליאה תשב ותחבר משהו כזה, זה בהחלט דבר שיש לו משמעות".

לצאת מההיבדלות

איך קרה שעל הועידה דובר בתקשורת המגזרית, אך לא על תוצאותיה?

"אני לא חושב שזה נושא טכני בלבד, בגלל שיש פה איזו דינמיקה וקצב זמן שקשור לכך שהיה את פסח ואת החגים.

צריך לזכור שתפקידן העיקרי של החלטות הוא לסמן מגמה, ולא לומר שצריך לעשות כך או אחרת. רוב ההחלטות משקפות את הגישה של "למען עמך ונחלתך", של לצאת מההיבדלות שהציבור הדתי לאומי קצת נכנס אליה, לומר שבנ"ע נמצאת עם הפנים לעם ישראל.

למשל, ישנה החלטה שקוראת לחברי חבריא ב של עיירות הפיתוח לחזור ולחזק את בתי הספר שנמצאים במקום בו הם גרים, זה מסמן מגמה, והוועידה הזו סימנה מגמה מאוד חזקה של תנועה של עם.

הכותרת הזו חדרה למוטיבציה של הצירים, סימנה את הדברים בצורה חזקה, והביאה גם לידי ביטוי שבנ"ע זו תנועה ממלכתית. אנחנו נמשיך להיאבק במה שצריך, אבל מאידך יש פה אמירה שבהחלט בנ"ע היא ממלכתית.

אני גם יכול לומר שכמזכ"ל הרוח של הוועדיה השהפיע עלי, אני קבלתי יותר הבנה מה השטח רוצה. אני קיבלתי כלים לדעת מה חניכים מכל הארץ רוצים - הם מחוברים לעם ישראל, רוצים לראות השפעה ושותפות עם העם".

אחת הטענות המרכזיות כלפי בנ"ע היא שזו תנועת ילדים ולא תנועת נוער, בוודאי שלא תנועת מבוגרים. מה אתה יכול לומר על כך?

"ידוע שבבנ"ע ההיסטורית המרכז היה חבריא ב, אלא שחבריא ב נעלמה. בשנים האחרונות זה השתנה - יש גריעינים, יש עשייה, וגם בועידה עצמה בכל מיני החלטות חזרו פעם אחרי פעם על השאיפה לחדש את המקום של חבריא ב בתוך בנ"ע.

מי שעסקה בזה ישירות היתה ועדת הגשמה שדיברה על הרצון לחבר את חבריא ב עם חבריא ג, ובעיקר לנצל את הפלטפורמה של גרעיני שירות לאומי שכבר קימים, ולא פעם נשארים כם לאחר מכן כגרעיני סטודנטים. בנוסף, יש כמובן את גרעיני הנח"ל המתחדשים של בנ"ע. מה שברור הוא שככל שחבריא ב תתחזק, גם המגמה של חבריא ג תתחזק".

טוענים שהציבור הדתי לאומי נמצא במגמת התחרד"לות - האם הדבר בא לידי ביטוי גם בבנ"ע? האם לדעתך בהקשר הזה בנ"ע מושפעת או משפיעה על תהליך?

"אני לא מבין במושגים של חרד"ל מזרוחניק או כל דבר כזה. אני יודע שקיימת מגמה מסויימת של היבדלות בציבור הדתי לאומי, ואני רואה את הנוער של בנ"ע כמי שלא רוצה להיות במגמה הזו.

שוב, אני לא אומר חרד"לי או כל דבר כזה, אני כן אומר הרצון של הנוער של בנ"ע לא להיות במגמות של התבדלות, ואני חושב שהנוער של בנ"ע יכול להיות במקום של השפעה, וזה תפקיד שלנו ושל המדריכים להיות משפיעים ולא מושפעים".

ואתה רואה את בנ"ע כמי שמייצגת את הציבור הדתי לאומי?

"אין תנועה יותר מייצגת את הציונות הדתית מבנ"ע. לכן גם היתה כזו מורכבות בהחלטות, הועידה ולכן אולי גם חלק מההחלטות מגיעות בצורה שמתחשבת בכלל הדעה של הציבור הציוני דתי, כי המאפיין הראשי שלנו הוא תנועה שמייגת את כל הציונות הדתית, מגוון של הציבור".

אפליה מתקנת לנשים

אגב תנועה של כל הציבור, נשמעו טענות על חוסר שילובן של נשים בועידה, מה דעתך בנושא?

"אני יכול להגיד שאנחנו מצידנו בבחירת האנשים למליאה היה חשוב לנו שנשים גם יהיו שותפות במליאה, וממש חיפשנו את הנשים שמספיק פעילות וקשורות לבנ"ע ויהיה אפשר לשתף אותם. בועידה עצמה בין המרצים ונותני השיחות יכול להיות שבשוגג לא שיתפו נשים, אבל חשוב לזכור שבבנ"ע יש רכזות, ויש ראשי מחלקות, רכזות הדרה וגם בועידה עצמה היתה אישה שהיתה ראש ועדה.

עם זאת, יכול להיות שבסופו של דבר יש מקום לתת יותר תשומת לב לכך שבתהליכים שאנחנו עוברים לא יפקד מקומן של נשים במנהיגות, ויכול להיות שאנחנו לא מספיק רגישים לזה. אני בהחלט חושב שצריך לשים יותר לב לשלב יותר נשים בניהול בתי ספר, אולפנות ומדרשות. יכול שצריך אפילו להגיע למקום של אפליה מתקנת, כדי שמקומן של הנשים בהנהגה החינוכית ישמר".

לקראת הכניסה לשנת השמונים, איפה אתה רואה את בנ"ע בשנת המאה?

"אנחנו השבוע חוגים יומולדת 79 לתנועה ונכנסים לשנת השמונים. מכיוון שבנ"ע היא תנועה משפיעה ומובילה בעם ישראל, אני לא יכול לראות אותה במנותק ממה שיקרה בעם ובארץ. כל חלום שייש לי בבנ"ע משולב בחלום שיש לי על הארץ שלנו.

אני באמת חושב ורוצה לראות את בנ"ע ממשיכה באותה מגמה של מעורבות, מנהיגות והשפעה בכל מה שקורה בארץ. אני מקווה שכל החלומות של צמיחת גאולתנו יתקדמו, ושתהיה לנו מדינה עם תרבות יהודית, ערכית, ישראלית, חזקה משפיעה מובילה. אני מאמין שזה יקרה ואני מאמין שבנ"ע יהיהו חלוצים בעניין".

ולסיום, השמועות הן שאתה כמעט ולא עושה שימוש באינטרנט. איך זה שלמנכ"ל תנועת נוער אין אינטרנט והוא לא עושה שימוש בכלי הזה?

"אני יכול להגיד לך שהאינטרנט היה אחד הנושאים שעלו בוועידה. הועידה עסקה בתרבות היהודית, וכשעסקנו בתרבות לא הסתפקנו בלדבר רק על סור מרע, שיש מה לדבר עליו בהקשר של האינטרנט, אלא גם על עשה טוב, על הרצון שלנו להיות בעלי יצירה חיובית, יהודית ואוטנטית בכל נושאי התרבות, וכחלק מכך הגענו גם לדבר על האינטרנט.

מה שאני אני חושב, וגם מה שהצירים הציגו הוא שבאינטרנט יש בו ברכה גדולה, וסכנות גדולות. בועידה דיברו על הצורך להיות עם אינטרנט שמאפשר את החסימות ושזו הדרך לגלישה נכונה וכשרה. בין היתר אני גם יכול לומר שבמחלקת ההדרכה נבנתה תוכנית משותפת יחד עם אתר כיפה להדרכה של החניכים בבנ"ע, מכיוון שברור לי כמזכ"ל שלרוב החניכים יש אינטרנט והם גולשים, ולכן צריך לחנך לגלישה נכונה.

ברמה האישית אצלי בבית אין אינטרנט ואין טלוויזיה, אבל זה לא מתוך התנגדות מהותית לאינטרנט, אלא מתוך רצון לעצב את תרבות הפנאי שיש לי בבית. אני מכיר את הכלי של האינטרנט ומשתמש בו".

דף הבית הוא של כיפה?

"לא, דף הבית של הוא אתר בנ"ע, אבל אני בהחלט מדי פעם קופץ לאתר כיפה, לפחות כדי לראות את הפורום של תנועת בני עקיבא".