שאל את הרב

4 קושיות

חדשות כיפה הרב צבי קוסטינר 16/08/02 01:59 ח באלול התשסב

שאלה

שלום לכבוד הרב. רצוני לשאול מספר שאלות שהתעוררו בעקבות שיטוט ברחבי השו"ת האלקטרוני.

1. היכן ניתן לקבל מידע על ספרי הרמב"ם בקבלה, שנמצאו בגניזה הקהירית? זה עשוי לשפוך אור חדש על משנתו, שכן הורגלנו כי פסיקותיו אינן מערבות שום יסוד שאינו תלמודי או רציונאלי, כמו גם משנתו ההגותית. האם יודע הרב על מקומות בהם אפשר להשיג מידע על ספרים אלו?

2. דבר שבצניעות: היכן מופיע איזכור בהלכה על איסור פורקן מיני לאשה? אין בכוונתי לענין נשים המסוללות, אלא לעצם האוננות, שהרי היא איננה מוציאה זרע לבטלה. האם יש איזכור מדויק בהלכה לפעולה עצמה? ואם לא - היכן האסמכתא שממנה ניתן ללמוד שהמעשה אסור לאשה, או פסול לדבר זה בהיבט הרעיוני, היכן מצינו?

3. מהו הטעם שעומד מאחורי הסרת תפילין במוסף של ראש חודש? בזמנו שמעתי משהו בענין שני אותות/כתרים, אך גם על סיבה שמקורה בזוהר, שאומרת משהו על קיצוץ בנטיעות. מהו הטעם האמיתי לכך?

4. האם פירוש מלאכת "מירוח" בשבת הוא כפשוטו? למרוח? אם כן, הרי באמת משמע שאסור להשתמש בסבון רגיל בשבת. אבל האם אין הכוונה ב"מירוח" במובן אחר? שהרי במקור המלאכה נאמרת בהקשר של מירוח התבואה, ואין הביטוי "מירוח" במובן של מריחה נשמע הגיוני - "למרוח" את/על התבואה? הא כיצד? ומה המשמעות ההלכתית הנגזרת מכך אם אכן אין "מירוח" = מריחה?

מאד אשמח אם תוכל להשיב.

תשובה

כתבות נוספות