שאל את הרב

18 שאלות באמונה

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 27/11/12 17:29 יג בכסלו התשעג

שאלה

1.למה ה' ברא אותנו?

2.למה המלאכים לא מתגלים אל אנשים שכבר ככה מאמינים באמונה שלמה?

3.איזה רב אחד אמר שאם נודרים נדר הוא לא נחשב האלא אם כן התכוונת אליו בלב, אז אם נגיד אני מתפלל ולא מתכוון למה שאני אומר זה לא נחשב?

4.למה אסור לבכות בשבת?

5.למה ה' ברא לנו רגשות?

6.האם מותר להיות חבר של אתאיסטים או שאני צריך "להתנתק" מהם?

7.למה יש את 10 הדיברות? ה' לא יכל פשוט לעשות שזה יהיה כתוב בתנ"ך?

8.למה ה' הביא לנו בחירה חופשית אם ממילא הוא מעניש אותנו כשאנחנו לא עושים את מה שהוא רוצה?

9.למה הוא לא מסכים להתגלות אלינו?

10.למה צריך את בית המקדש אם כבר יש לנו בתי כנסת?

11.כשיהיה בית מקדש איפה הוא יהיה ולמה?

12.למה ה' לא רוצה שניהיה חכמים יותר? לדוגמה למה הוא עשה שלא נצליח להבין איך הוא נברא ומה היה לפני בריאת העולם וכו...

13.למה 7 ו-13 הם המספרים האהובים עליו?

14.למה הוא ברא חולי נפש ואוטיסטים?

15.מה משמעות השם "אלוהי-ם"?

16.למה יש לה' כ"כ המון שמות?

17.אנחנו באמת הבנים שלו? ומה בנוגע לגויים? גם הם הבנים שלו?

18.למה הוא מכריח אנשים שלא רוצים לחיות לחיות?

סליחה על האורך

תשובה

שלום!

שאלת שאלות חשובות מאוד, שאפשר וראוי להאריך הרבה בהם. מאחר ויש כאן שאלות רבות, אענה בקיצור, ואם תרצה הרחבה אתה מוזמן לשלוח בקשה להרחיב בנושאים שתרצה.

1. תכלית הבריאה: יש לשאלה הזאת כמה תשובות בספרי פנימיות התורה, והתשובה החזקה ביותר לדעתי היא כי ה´ כולו טוב, ומי שטוב משתוקק לעשות טוב לאחר, לכן ה´ ברא אותנו כדי שיהיה לו למי להיטיב. הצורה הכי טובה להיטיב היא לתת לנו עבודה (מצוות) שבזכותה נקבל את השפע שלו, כי אם היינו מקבלים בלי לעבוד זה לא היה הכי טוב, שהרי אז היתה לנו בושה. רק כשהטוב מגיע לנו בזכות עבודתנו אז אנחנו מרגישים שהוא מהותי לנו ושייך לנו. להרחבה נוספת אני שולח אותך לקרוא בהקדמת הרמח"ל לספרו "מסילת ישרים", עיין שם ותראה פלאים.

2. ראיית מלאכים: לאיזה צורך אנחנו צריכים לראות מלאכים? הרבה יותר כיף להרגיש את ה´ בעצמו, וזה ההרגשה שמרגישים טוב אחרי מעשים טובים. כמובן שיש צדיקים שרואים את המלאכים, אבל אין לנו צורך בזה, זה השליחים של ה´, אנחנו מעדיפים את ה´ בעצמו.

3. כוונה: דברי הרב לגבי נדרים נכונים, אבל צריכים עוד הסבר והסתייגויות, וזה לא כ"כ פשוט (זה כמו לשמוע חצי משפט). צריך מאוד מאוד להיזהר בנדרים, ובדרך כלל אסור לנדור. בכל מקרה של ספק נדר צריך לשאול רב!
לגבי התפילה - עיקר מעלת התפילה היא בכוונה, אבל גם בלי כוונה יש ערך מסויים לתפילה, ולכן גם אם האדם טרוד ואינו מסוגל לכוון ועומד לעבור זמן התפילה - שיתפלל. אבל כל עוד אפשר, צריך להתאמץ לכוון ולקיים מצוות עשה דאורייתא של "ולעובדו בכל לבבכם" (ולפחות להתאמץ בברכה הראשונה של העמידה).

4. בכי בשבת: בכי לא מתאים למצב הנפשי שלנו בשבת, שאנחנו אורחים בארמונו של ה´. יש אומרים שמי שמוטרד ובכי עושה לו טוב מותר לו לבכות בשבת, אבל הט"ז פוסק שאדם כזה צריך להכיר בגדולת השבת ולא להצטער ולבכות בשבת, ומה שמותר זה רק בכי של רגשי התעלות לה´ כמו רבי עקיבא שהיה קורא שיר השירים בשבת וזולגות דמעות מעיניו.

5. הצורך ברגשות: אני לא מבין את השאלה.. הרגשות הם מה שהופך אותנו ממכונות חסרות חיים לאנשים, יצורים בעלי חיות, ישתבח שמו!

6. התחברות לאתיאיסט: המשנה בפרקי אבות אומרת "אל תתחבר לרשע" (אני לא אומר שהוא רשע, רוב האתיאסטים בימינו הם רק מבולבלים, אבל אני רק משתמש בעיקרון שלומדים מהמשנה). אני חושב שאתה צריך לחשוב בישרות עם עצמך האם הקשר הזה יפיל אותך ויכניס לך ספקות באמונה, או שהמקום שלך בקשר הוא יותר של משפיע מאשר של מקבל ואתה יכול להשפיע עליו להתחבר לאמונה, או לפחות להגיע לחיבת הדת (שיבין שהדתיים לא משוגעים ויש משמעות למעשים שלנו).

7. הצורך במעמד הר סיני: מעמד הר סיני הוא הבסיס לאמונה. אחרי ששמענו באוזנינו את אלוקים מדבר איתנו - אנחנו מאמינים בו ומבינים שצריך לקיים את מצוותיו. אם לא היה מעמד הר סיני ורק הייתה תורה, לא היינו מאמינים שהיא אלוקית ולא היינו חשים מחוייבות לקיים אותה.

8. בחירה חופשית: ה´ הביא לנו בחירה חופשית כדי שמעצמנו נבחר בטוב. הבחירה החופשית לא הייתה מושלמת אם לא הייתה לנו אפשרות לבחור ברע. זה כמו שהקשר בין תאומים סיאמים הוא פחות מהקשר של חברים מבחירה, כי דווקא בגלל שהם יכולים לעזוב אחד את השני - הבחירה שלהם לא לעזוב הרבה יותר משמעותית.
זה לא מדוייק שה´ מעניש אותנו אם עוזבים אותו, זה פשוט חוק טבע - מי שעוזב את הטוב מרגיש רע, כמו שמי שמכניס יד לאש נכווה.

9. התגלות ה´: ה´ התגלה אלינו במעמד הר סיני. בתקופה שבית המקדש היה קיים הנביאים היו שומעים אותו, והיינו רואים את שכינתו בניסים בבית המקדש. היום, בעקבות הגלות - חסר לנו את זה, וזה באמת עצוב מאוד וצריך להתפלל חזק שנגיע כבר לגאולה, למצב של "הגלה נא".

10. הצורך בבית המקדש: בבית המקדש כל עם ישראל מרוכז במקום אחד, שאליו העיניים נשואות וה´ מתגלה בו לכל העם. זה הרבה יותר מבית כנסת, שהוא רק "מקדש מעט". תחשוב מה זה, יום כיפור שכל עם ישראל מתפללים ביחד, מביטים בשליח שלהם, הכהן הגדול, ורואים איך לשון הזהורית מלבינה וה´ מודיע להם שסלח להם! שנזכה במהרה בימינו!

11. מקום המקדש: בית המקדש יהיה על הר הבית, שהוא המקום שבו נברא העולם, ובו ה´ משכין את שכינתו.

12. גבול החכמה: ב"ה יש לנו הרבה דברים בתחום השכל שלנו שאנחנו עוד צריכים לעבוד ולהשיג, וה´ בהחלט רוצה שנהיה חכמים. יש דברים שהם מעבר להשגה שלנו, כי אחרת לא היה הבדל ביננו לבין הקב"ה.

13. 7 ו-13: יש לכך הסברים בחכמת הקבלה. על קצה המזלג: המהר"ל מסביר ששבע מבטא שלימות, כלומר: 6 צדדים (ימין, שמאל, קדימה, אחורה, למעלה, למטה) והמהות הפנימית שלהם. 13 הוא בגימטריא "אהבה" ו"אחד".

14. חולי נפש: זה שאלה מורכבת. יש מסבירים שאלו גלגולים של נשמות שצריכות תיקון על מעשים שעשו בגלגולים קודמים. אין לי תשובה מושלמת לשאלה, אך מי ידע את נסתרות ה´?

15. משמעות "אלוקים": "אלוקים" זה מלשון חוזק, שליטה ועוצמה (מלשון "אלים"=חזק). כשאנחנו אומרים "אלוקים" אנחנו מתכוונים - הכח ששולט בכל (כמו שהסבירו המכוונים: "תקיף ובעל הכוחות כולם").

16. שמות ה´: ה´ כ"כ גדול, והוא ממלא את הכל. שם זה התגלות של דבר בעולם. ה´ מתגלה בכל כך הרבה אופנים, שלכל אחד מהם אנו קוראים בשם אחר. לדוגמא: "הויה" מבטא את שמו המהותי של ה´. "אלוקים" מבטא את מידת הדין והתגלות ה´ בגבורה. "א-דוני" מבטא את מידת הרחמים, וכן הלאה.

17. בנים לה´: כן, אנחנו באמת הבנים של ה´, כמו שכתוב "בנים אתם לה´ אלוקיכם". הגויים הם יצורים שגם הם נבראו בצלם אלוקים, אבל הבנים המיוחדים של ה´ הם היהודים.

18. חיים של סבל: החיים כל כך טובים, חבל לפספס אותם. הכל תלוי באיך שאנו מקבלים אותם וממלאים אותם באמונה. לפעמים אנחנו לא מבינים כמה החיים טובים. אני מצרף כאן קישור לכתבה על אדם שמשותק לגמרי, ורק עין אחת שלו עובדת, ועם זאת - הוא מרגיש שהוא חי חיים טובים: http://www.aish.co.il/ci/s/48849147.html
ה´ נותן לנו הזדמנויות להינות מטובו, כדאי שנפתח עיניים ונתחיל לראות את זה!

בהצלחה בכל!


איתיאל ספרלינג
בית אל

בשם הרב

כתבות נוספות