שאל את הרב

דעת התורה על עוולות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 24/07/24 17:38 יח בתמוז התשפד

שאלה

ביתי עובדת בחופש בחנות בגדי נשים , בעלת החנות דורשת ממנה כאשר אין לקוחות לעמוד בפתח החנות כדי "להזמין" לקוחות לחנות, (רק לעמוד בלי לבקש או לפנות מלקוחות להיכנס). העבודה בחנות די מתישה וביתי רוצה מידי פעם כאשר אין לקוחות בעיקר בשעות הצהריים לשבת מעט ולנוח במזגן, בעלת החנות דורשת ממנה לעמוד בפתח באוויר החם היא מרשה לה להשען על מזוזת הפתח. כאשר ביתי התקוממה כנגד הדבר בעלת החנות הסבירה לה שזה חלק מהשרותיות שהיא התחייבה בבואה לעבודה, ועל כך היא הוסיפה לה 2 שקלים לשעה מעבר לשכר מינימום.

האם זו לא עוולה או שזה באמת חלק ממה שמקובל?

מה דעת התורה על אדם כזה המנצל מצוקה של ילדה ?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

כואב מאוד לקרוא את מה שאת כותבת.

אני כמובן לא יכול לכתוב תשובה מוסמכת בלי לשמוע את שני הצדדים.

לשאלה זו שני שלבים:

מבחינה הלכתית - השאלה היא מה היה סיכום הראשונית בין הבת שלך לבעלת החנות. אם אכן היא מקבלת תשלום יותר גבוה בשל כך - התביעה הזו מותרת. אם זה לא מקובל, והשכר אינו מכסה דברים כאלה (צריך להשוות לחנויות אחרות כדי להכיר את ״מנהג המדינה״) אזי נעשה עוול. אני מציע לבת שלך לפנות לאחד מארגוני העובדים כדי לברר האם זה מקובל או לא, אולם היא כמובן צריכה לדעת שאפשר שבעלת החנות תפטר אותה, ואף אחד לא יעמוד לצדה. כאמור, אם בעלת החנות משלמת יותר בשל כך - זה מותר לה.

אבל יש שלב שני: שלב האנושיות. במקום לכתוב דברים ארוכים אני מצטט את דברי הרמב״ם בסוף הלכות עבדים, המתייחסים לעבד כנעני:

״ מותר לעבוד בעבד כנעני בפרך ואע"פ שהדין כך מדת חסידות ודרכי חכמה שיהיה אדם רחמן ורודף צדק ולא יכביד עולו על עבדו ולא יצר לו ויאכילהו וישקהו מכל מאכל ומכל משתה חכמים הראשונים היו נותנין לעבד מכל תבשיל ותבשיל שהיו אוכלין ומקדימין מזון הבהמות והעבדים לסעודת עצמן הרי הוא אומר כעיני עבדים אל יד אדוניהם כעיני שפחה אל יד גבירתה וכן לא יבזהו ביד ולא בדברים לעבדות מסרן הכתוב לא לבושה ולא ירבה עליו צעקה וכעס אלא ידבר עמו בנחת וישמע טענותיו וכן מפורש בדרכי איוב הטובים שהשתבח בהן אם אמאס משפט עבדי ואמתי בריבם עמדי הלא בבטן עושני עשהו ויכוננו ברחם אחד ואין האכזריות והעזות מצויה אלא בעכו"ם עובדי ע"ז אבל זרעו של אברהם אבינו והם ישראל שהשפיע להם הקדוש ברוך הוא טובת התורה וצוה אותם בחקים ומשפטים צדיקים רחמנים הם על הכל וכן במדותיו של הקב"ה שצונו להדמות בהם הוא אומר ורחמיו על כל מעשיו וכל המרחם מרחמין עליו שנאמר ונתן לך רחמים ורחמך והרבך.״.

והדברים מדברים בעד עצמם.

כל טוב

כתבות נוספות