שאל את הרב

להתייצב - זה דין ?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 21/06/24 09:00 טו בסיון התשפד

שאלה

את הפס': "וַיְהִי הַיּוֹם--וַיָּבֹאוּ בְּנֵי הָאֱלֹהִים, לְהִתְיַצֵּב עַל יְהוָה; וַיָּבוֹא גַם הַשָּׂטָן, בְּתוֹכָם." (איוב, א, ו)

רש"י פירש: "לריב עמו שאין להתיצב אלא על דין שנאמר (ישעיהו ג) נצב לריב ה'."

כיצד אפשר להגיד ש"להתיצב" זה לריב? הרי בזאת מתחילה פרשת ניצבים:

"אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם: רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם, זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם, כֹּל, אִישׁ יִשְׂרָאֵל. טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם--וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ: מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ, עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ. לְעָבְרְךָ, בִּבְרִית יְהוָה אֱלֹהֶיךָ--וּבְאָלָתוֹ: אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, כֹּרֵת עִמְּךָ הַיּוֹם." (דברים, כט, ט-יא).

תשובה

שלום וברכה

אני לא בקיא בנושא, אבל יכול להציע שני כיוונים שהייתי חושב עליהם:

א. גם במעמד ניצבים מדובר על כריתת ברית - שהיא שפת דין, ולא שפת רחמים או חסד.

ב. יש להבחין בין פועל - שהוא דין, ובין התייצבות - שהיא יכולה להיות דברים רבים אחרים.

ואשמח לשמוע אם לך יש רעיונות נוספים.

כל טוב ושבת שלום

כתבות נוספות