שאל את הרב

הלכה למשה מסיני

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 21/06/24 11:03 טו בסיון התשפד

שאלה

היי אני לא ממש מצליח להבין את ההיגיון שעומד מאחורי הלכה למשה מסיני זה באמת נראה כאילו כשלגמרא אין תשובה במקרים מסוימים היא פשוט עונה הלכה למשה מסיני ואני לא מבין אם זה כל כך חשוב התורה לא יכלה לכתוב את זה פשוט והדוגמא הכי רצינית לזה זה תריג מצוות שאיך לומדים שיש תריג מצוות ולא יותר או פחות ולמה דווקא תריג כי עשו גימטריא ללא זוכר בדיוק מה ואז הלכה למשה מסיני יש תריג מצוות ולא רק זה אין לנו מושג בכלל מה התריג מצוות כי יש על זה מחלוקות ולא רק זה שמעתי כמה פעמים שלפי הקבלה כל מצוה היא כנגד איבר בגוף אז איך אני יכול לקיים את כל המצוות אם יש על זה מחלוקת? תודה ויום טוב.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

מניין לך שתרי"ג זה הלכה למשה מסיני, זו דרשא של ר' שמלאי, והרמב"ם לא מנה אותה כהלכה למשה מסיני, אלא אמר שזו מסורת שלא נחלקו בה, אמנם הרמב"ן (שורשים) אמר שזה ספק אולי זו הלכה למשה מסיני. בכו"א אין מקור לכך שזו הלכה למשה מסיני. דברי הקבלה אינם צריכים להלכה למשה מסיני, והם עומדים בפני עצמם על פי תורת הקבלה.

קיום המצוות שלנו לא נובע בשאלה של תרי"ג, אלא כל מצווה נלמדת בפני עצמה מהפסוקים בתורה, לא מנו יותר מצוות או פחות בגלל התרי"ג, אלא היו סוגי כללים את מה מונים כמצווה ומה לא, ומכך נוצרו צורות מניין שונות. אבל אתה לא מקיים שום מצווה בגלל כללו של ר' שמלאי, אלא בגלל חכמים שלמדו את התורה והיו דרשות שונות.

שבת שלום

יהודה להוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות