שאל את הרב

לפני גיל 20

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 17/06/24 21:36 יא בסיון התשפד

שאלה

היי, שבוע טוב.

ענית לי שיש מחלוקת לגבי עונש כרת לפני גיל 20.

אז יש איזה עניין שהתקשתי להבין אותו..

א. הרי הרמב"ם (שאומר שאין כרת לפני גיל 20) היה הרבה לפני החכם צבי (שכותב: "משהגיע לכלל דעת אפילו לעונת הפעוטות כשכבר יודע שהיא עבירה, צריך לסבול כפי מעשיו.") והחתם סופר (שלפי מה שהבנתי טוען שהעונש הוא בעולם הזה). והרמב"ם כותב במפורש שאין ("מפי השמועה למדנו שהקב"ה לא יעניש החייב כרת אלא אחר עשרים שנה") , ובגלל שהוא היה הרבה שנים לפני, אז הוא כנראה יודע יותר טוב (כי הוא טוען שזה עבר מדור לדור - "מפי השמועה" ) , ורש"י (פרק טז פסוק כז) והחיד"א (שטוען שאין בכלל עונשים בשמיים לפני גיל 20) אומרים שאין עונש בכלל בבית דין של מעלה לפני גיל 20..

ומילא החכם צבי אמר שלגבי מה שמסופר בגמרא שיצחק ילמד זכות ויגיד שאדם אינו בר עונשין עד גיל 20 - זה אגדה ולא הלכתי, אז מה לגבי מה שפסק הרמב"ם..?

אם כך, נראה שרק החכם צבי "החמיר" לגבי הנושא הזה והרוב המוחלט אומרים שאין כרת / עונשים לפני גיל 20 בבית דין של מעלה.

ב. בתורה לעניות דעתי מוזכר הרבה פעמים גיל 20 (מחצית השקל, חטא המרגלים, יוצאי צבא, ועוד..) אז אולי זה מרמז על הנושא שהזכרתי..?

ג. יש רבנים שאמרו לי שאין כרת לפני גיל 20, אבל יש כאלה שהוסיפו ואמרו שצריך תיקון.

אם כך, למה הרמב"ם כתב בפשוטו שאין כרת ולא הוסיף שאם חטא צריך תשובה על זה או משהו כזה..?

תשובה

שלום וברכה

לא הבנתי את השאלה. יש מחלוקת. במחלוקת לא אומרים שכיוון שמישהו קדם למישהו הוא יודע יותר טוב. אם מדובר בענייני הלכה אז קבלנו על עצמנו שלא חולקים על דורות קדומים מקטגוריה אחרת, כגון אחרונים לא חולקים על ראשונים. אבל בעניינים כאלה, כמו גם בפרשנות התורה ובענייני אגדה - הכללים האלה לא התקבלו, ועל כן רבנים מדורות שונים חלקו בלי להתייחס לשאלה מי קדם.

בוודאי שמגיל 20 יש מעמד מיוחד על הארץ. אבל אתה דן בשאלה מה קורה בשמיים - וכמו שכתבת בעצמך, יש על כך מחלוקת.

הרמב״ם כתב את אורחות התשובה בהלכות תשובה, ובוודאי שיש לשוב בתשובה על חטאים, ללא קשר לשאלת גיל עונש הכרת.

כל טוב ושמחה

כתבות נוספות