שאל את הרב

לשון הרע לתועלת - ביקורת אינטרנטית(דירוג כוכבים) על מסעדה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 23/05/24 07:48 טו באייר התשפד

שאלה

לכל מסעדה וכו יש מקום לביקורת בגוגל (דירוג כוכבים). הייתי באחת לא ככ מוצלחת. לא משהו דרמטי. סתם מקום קצת מלוכלך עם אוכל לא כ"כ טעים.

א. האם מחובתי(או שזה רק רשות) לדרג אותם בהתאם? כדי שאנשים ידעו מה המצב שם...

כל זאת רק בהנחה שאני מקיים את התנאים של הח"ח(להפריד בין עובדות לפרשנות. לא להגזים. ראיתי בעצמי וכו)

מה שמוביל אותי לשאלת נוספת:

ב. חלק מהתנאים הם ראשית להוכיח אותו בצנעה. שנית, לנסות לסובב את הדברים בדרך אחרת. האם שייך פה תוכחה בצענה ודרך אחרת? שהרי במידה מסויימת הבעלים מודעים לביקורות הציבור ולכאורה מסכימים להם.

והאם באמת אם לא קיימתי את התוכחה בצנעה, אזי אסור לי לפרסם את הביקורת באינטרנט? או שמא מותר אפילו לכתחילה לבקר באינטרנט?

תשובה

שלום וברכה

הנושא בו אתה דן הוא מהכבדים ביותר בהלכה, והרמב"ם כתב על לשון הרע שהוא חמור יותר מאשר גילוי עריות, שפיכות דמים ועבודה זרה גם יחד. כתבנו על כך תשובות רבות ומאמרים רבים. אני ממליץ כי כרקע תקרא את https://bit.ly/31bueqr, וזו רק דוגמה אחת לדברים.

במקרה שלנו יש שני צדדים נוספים. ראשית, משעה שהמסעדה מתירה לכתוב ביקורות עליה, שהלוא הן גם משרתות אותה (כשהן טובות הן מביאות לקוחות, וכשהן שליליות הן מאפשרות תיקון), נפתח הפתח לכתוב את הדברים. שנית, בשל העובדה שמול העיניים צריך לראות לא רק את בעלי המסעדה, אלא גם את הלקוחות (ועל כן מודגש באותו פסוק עצמו "לא תלך רכיל בעמך" ו"לא תעמוד על דם רעך" – לפעמים אסור ללכת ולדבר; לפעמים אסור לעמוד ולשתוק) – המחויבות היא לשני הצדדים.

אינני חושב שיהיה נכון לומר שאדם חייב ממש לכתוב ביקורת, אולם נראה כי זה הדבר הנכון לעשותו, כי זה כן משרת גם את המסעדה, אך בעיקר גם את אלה שייפגעו מהליכה אליה. כתבת נכון ובצדק, שגם כאשר עושים זאת – חובה לעשות זאת לאור הכללים הראויים, ומעבר לכך – בעין טובה ומתקנת.

לכאורה היה נכון לכתוב מכתב אישי לבעלי המסעדה, ולא לפרסם את קלונם ברבים. אולם, כאמור, הם עצמם פתחו את השער לביקורת, וזה גם לא כל כך ריאלי שנשלח מכתב אישי לבעלי המסעדה, שכן אנחנו לא נבדוק מה הם עשו איתו, וממילא לא מלאנו את חובתינו כלפי הלקוחות העתידיים.

כל טוב, ויישר כוח גדול

כתבות נוספות