שאל את הרב

חברה מעורבת וביאור משפט ברב קוק

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 23/05/24 09:55 טו באייר התשפד

שאלה

שלום וברכה לרב.

רציתי לשאול 2,3 שאלות הקשורת לחברה מעורבת ולפסקה בכתבי הרב קוק זצל.

א. ידוע לי שבעבר הרב כתב את עמדתו בנושא חברה מעורבת.

אני יודע שעמדתו כמובן אוסרת עבירות כמו אי שמירת נגיעה ייחוד וכו..

אך האם עמדתו של הרב למשל תתיר עכ"פ בנסיבות מסוימות מתנה בין גבר לאשה במקום העבודה או שאין שום קשר בין הדברים וכשם שנגיעה אסורה תמיד הוא הדין מתנה בין גבר לאשה זרה?

ב. יש פסקה ברב קוק באורות התשובה בה הוא כותב "וביטול עצם טבעיותם של החיים כדי שיהיה האדם בלתי חוטא זהו החטא היותר גדול.."

האם הפסקה הנל קשורה לעמדתך/מחזקת את עמדתך בנושא חברה מעורבת או שאין קשר?

ג. מכל מקום, האם הרב סבור שיש השלכות מעשיות/הלכתיות למשפט שציטטתי מאורות התשובה?(לאו דווקא בנושא הפרדה בין המינים.. גם ובעיקר בשאר תחומים הלכתיים..) אם כן מה למשל?

תודה לרב.

תשובה

שלום וברכה

א. באופן כללי, איני מוצא מקום למתנה מאשה לגבר שהיא אינה נשואה לו. זו יצירת אינטימיות ופגיעה בברית הזוגית. אם מדובר בנתינה "טכנית", לא בגלל שהוא גבר, אלא (נניח) בקבוק יין כי הוא היה מנחה בדוקטורט או משהו מעין זה – לא מדובר במשהו אינטימי אלא בהכרת הטוב. והלב יודע עם לעקל או לעקלקלות.

ב. באופן כללי, כל הרוצה לעסוק בשיטת הרב קוק חייב להטמיע את העובדה שהוא כתב הרבה הרבה הרבה מאוד, וכדי לעמוד על שיטתו יש לאסוף את כל המרחב של דבריו. שהלוא בד בבד עם הדברים שצטטת, הוא גם כתב: "...מדת האהבה והידידות, בכל הסימנים והדבורים הנוחים, הי' ראוי להיות שוה בין המינים, אבל מפני יקרת ערך הצניעות נדחית מדת דרך-ארץ ממקומה עד שלא לשאול בשלום אישה". דברים אלה של הרב קוק זצ"ל מושכים לכיוון אחר. ואכן, הרב קוק נקט בעמדה שונה, ואף אסר בזמנו על השתתפות נשים בבחירות (כבוחרות !). זה חלק ממשנה רחבה בהרבה הנובעת מהתפישה המהותנית של הרב קוק בסוגיות רבות. על משנתו ניתן לקרוא במאמר של חנה קהת: https://bmj.org.il/wp-content/uploads/2019/12/22.2.Kehat_.pdf/.

ג. לאמור: אנו מנווטים את דרכנו בין שתי הפסקאות (וכמובן הרבה יותר) שצטטת: טבעיות החיים מחד גיסא, והצניעות המוותרת על חלק מטבעיות החיים מאידך גיסא.

ד. ישנה השפעה נרחבת מאוד למשפט שצטטת, לא רק בסוגייה הזו, כי אם בכל היחס לחיים. על כך כתבתי את ספרי הראשון "וארשתיך לי לעולם".

כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות