שאל את הרב

בית ה' השלישי

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 17/05/24 10:53 ט באייר התשפד

שאלה

שלום כבוד הרב, הרי בית המקדש כל כך חשוב ויתר על כך הוא כל כך חסר לנו ולקב''ה (חגי א), אז למה שלא נבנה אותו בימינו? והרי ישנה מצוות בניין המקדש שנאמר "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" - תעשו לי מקדש והוא יקשר ביני לבינכם ואז אשכון בתוככם.

אז למה רוב הרבנים אוסרים עליה להר בית ה'?

והרי נאמר "יֵשׁ בְּקָרְבְּנוֹת הַצִּבּוּר מַה שֶׁאֵין בְּקָרְבְּנוֹת הַיָּחִיד, שֶׁקָּרְבְּנוֹת הַצִּבּוּר דּוֹחִין אֶת הַשַּׁבָּת וְאֶת הַטֻּמְאָה, וְקָרְבְּנוֹת הַיָּחִיד אֵינָן דּוֹחִים לֹא אֶת הַשַּׁבָּת וְלֹא אֶת הַטֻּמְאָה. אָמַר רַבִּי מֵאִיר: וַהֲלֹא חֲבִתֵּי כֹּהֵן גָּדוֹל וּפַר יוֹם הַכִּפּוּרִים קָרְבַּן יָחִיד, וְדוֹחִין אֶת הַשַּׁבָּת וְאֶת הַטֻּמְאָה; אֶלָּא שֶׁזְּמַנָּן קָבוּעַ:" (מסכת תמורה, פרק ב', משנה א')

אז למה שלא נבנה מקדש ונחדש עבודת קורבנות?

והרי נאמר "אין כל בעיה, שכן אין ייחוס כהנים מעכב כלל"(דרישת ציון)

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

בודאי שיש מצוה לבנות בית המקדש והיא אחת מהמצוות החשובות בתורה. אבל כעת עומד שם בית משוקץ ומתועב. אם אפשר להסיר את בית השיקוץ הזה בודאי שתחול מצוות בניית המקדש, אבל בינתיים אין אפשרות מציאותית לבנות.

מכיוון שאי אפשר לבנות בית המקדש באופן מעשי, א"כ אין כל מצווה לעלות להר הבית, שהיסוד הוא לעלות לבית המקדש, אבל אין חובה לעלות סתם כדי לבקר, ואדרבא יש בכך זלזול במקום הקדוש שהוא אתר תיירות (חלילה). על כן רבים לא עולים להר הבית, אבל ברגע שיוכלו לבנות הכל יבוא לבנות את בית המקדש, כשם שבנו בימי שלמה ובימי עזרא.

אשריך שאתה רוצה לבנות את המקדש, בזכותך ובזכות רבים בישראל שירצו לבנות יבנה המקדש.

שבת שלום

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות