שאל את הרב

קבלת כסף על השלמת מניין בנץ

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 08/03/24 09:16 כח באדר א'

שאלה

שלום לרב, אני בן 15 ואני משלים מניין בנץ ומתעקשים לשלם לי על זה כסף. אני לא רוצה את הכסף הזה בגלל שאני מרגיש שזה כמו למכור את המצווה שאני עושה. שכן קראתי שמצוות השלמת מניין היא גדולה. אני גם לא עושה את זה בשביל הכסף אלא בשביל להגיע לבית ספר שלי יותר מאוחר, שכן מתפללים שחרית בבוקר.

אני ניסיתי כמה פעמים להחזיר את הכסף ולא לוקחים.(זה ממעשרות שלהם)

אני רוצה עכשיו לשאול מה לעשות: לתרום את הכסף לצדקה (כולו) או להחזיר את הכסף בכוח למי שהביא כדי שהוא יביא את זה למי שבאמת צריך. תודה לרב.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

שאלתך מצוינת ושכרך הרבה מאד מאת ד'.

אמנם קבלת שכר עבור מצווה היא לא ראויה, שהרי המצווה היא עליונה ורוחנית ולכן לא שייך להשוותה לשכר, וכל שכר לא ישווה לה. אבל יתכן שהם מעריכים את ההשתדלות שלך במצווה, ההתמדה, הקימה המוקדמת וכדו' והם רוצים להודות לך על המאמץ. כך שזה לא על המצווה עצמה אלא הדברים שמסביב למצוה. משל לרופא שאסור לו לקחת שכר עבור הרפואה (מה אני בחנם אף אתם בחנם)אבל על ההשתדלות והזמן הוא יכול לקחת. על כן אתה צריך להסתכל עליהם בעין טובה. אבל אם הכל הדברים שלך אמיתיים ויש הרגשה רעה בכך, אבל מאידך מאד לא מוסרי לזלזל בדבר שהאחר רואה בכך חשיבות גדולה. על כן נראה לי שאתה יכול לקבל את הכספים הללו, אבל תאסוף אותם ואי"ה כשיהיה סכום מסויים תוכל לתת קידוש בבית הכנסת או לקנות חומשים, גמרות מצרכי בית הכנסת ולטובת המתפללים.

ויהי שכרך שלם מאת ד'.

שבת שלום

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות