שאל את הרב

נשים תכליתן רק בשביל התשמיש?????

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 08/03/24 09:55 כח באדר א'

שאלה

ראיתי ציטוט מזעזע ביותר של רבנו בחיי שאומר:

"אין הנקבה נחשבת בבריאה, שאינה אלא כדבר נטפל אל העיקר, לקוח ממנו לצורך תשמישו, להיות מיוחדת לתשמישו, כאחד מאיבריו המיוחדים לתשמישו. ולפיכך קראוה חז"ל זנב".

מה לעזאזל אני אמור לחשוב על זה? זה לא נגד היהדות לחשוב כזה דבר שאישה היא לא אלא לתשמיש?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

ראיתי שצטטת דברים מרבינו בחיי, כנראה מישהו הראה לך את הדברים הללו. אבל משום מה לא הראה לך את הדברים של רבינו בחיי בהקדמה לוזאת הברכה:

רבינו בחיי דברים פרק לג פסוק א (פרשת וזאת הברכה)

(א) פתיחה לפרשה וזאת הברכה

תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ. (משלי לא, לא).

שלמה המלך ע"ה בפרשה החתומה בפסוק זה התחיל: אשת חיל מי ימצא, ועל דרך הפשט דבר באשה משכלת, זריזה בעניני ביתה, מתעמלת וטורחת במלאכתה ביום ובלילה, הוא שאמר: (משלי לא, יח) "טעמה כי טוב סחרה לא יכבה בלילה נרה", והיא מפורסמת בטוב הנהגתה עם העניים, מחזקת בידם ומפרנסת אותם מיגיע כפיה, הוא שאמר: (משלי לא, כ) "כפה פרשה לעני וידיה שלחה לאביון". ומתוך הפרשה הזאת למדנו מוסר ודרך ארץ שישתדל האדם אחר האשה הטובה לפי שהיא יסוד הבית ועקרו, ועמה יבנה ויתכונן. ורצה להזכיר בפרשה מדותיה החשובות עם זכרון כל אותיות האלפ"א בית"א הרשומות שם, כדי לבאר כי האשה הטובה הכוללת מדות טובות כוללת כל התורה, כי היא הכנה אל האדם להגיע אל הצלחת התורה והמצות כשם שהגוף הכנה לנפש להצלחת הנפש, וכמו שאמרו רז"ל: (יבמות סג א) זכה עזר. ועל זה אמר שלמה ע"ה: (משלי יח, כב) "מצא אשה מצא טוב ויפק רצון מה'", ולפי שהזכיר הכתוב באדם הראשון בהיותו יחידי: (בראשית ב, יח) "לא טוב", לכך הזכיר שלמה בענין הזווג: מצא טוב. ולפי שהאשה אינה ראויה להתהלל בחן או ביופי רק שהיא יראת ה' יתברך והוא שאמר: (משלי לא, ל) "שקר החן והבל היופי אשה יראת ה' היא תתהלל", על כן סתם סוף דבריו: תנו לה מפרי ידיה ויהללוה בשערים מעשיה, כלומר ראוי שיתנו לה כבוד מפרי ידיה ממה שאצרה והרויחה, ושיהללו אותה בני אדם בשערים על יופי מעשיה וכשרון פעולותיה, כענין שידוע באביגיל אשר בזריזותה וטוב שכלה הצילה בעלה וכל בני ביתו מחרב דוד ואנשיו, וכענין שאמר לה דוד: (שמואל - א כה, לג) "וברוך טעמך וברוכה את אשר כליתיני היום הזה מבא בדמים".

על כן צריך להתבונן על הדברים במרחב ולא לתפוס ציטוטים מקומיים שגם אותם צריך להסביר. אבל דרכה של תורה הוא ללמוד נושא מכל ההקף שלו, ולא חלקי דברים. שהרי כתב במפורש על מעמד האשה שראויה שיתנו לה כבוד ממה שאצרה והרויחה על יופי מעשיה וכשרון פעולותיה.

שבת שלום

חודש של שמחה

חודש שמעלים את אסתר על ראש שמחתנו

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות