שאל את הרב

טוֹב יֶלֶד מִסְכֵּן וְחָכָם מִמֶּלֶךְ זָקֵן וּכְסִיל אֲשֶׁר לֹא יָדַע לְהִזָּהֵר עוֹד:

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 28/02/24 08:34 יט באדר א'

שאלה

שלום לך כבוד הרב , קהלת כתב , טוב ילד כסיל וחכם ממלך כסיל אשר לא ידע להיזהר עוד . והשאלה שלי היא כזו , לפי מיטב הבנתי, טוב ילד מפני שילד פתוח לשינויים שזה יצר הטוב ומלך כסיל זה כבר אדם מבוגר שלא פתוח לשינויים שזה יצר הרע , אבל בילד אין עדיין יצר טוב כי הוא ילד עד גיל 13 אין לשפוט ילד , אז איך שלמה מקשר את הילד ליצר טוב ?

תשובה

שלום וברכה

הפסוק הוא כמובן אחר:

"(יג) טוֹב יֶלֶד מִסְכֵּן וְחָכָם מִמֶּלֶךְ זָקֵן וּכְסִיל אֲשֶׁר לֹא יָדַע לְהִזָּהֵר עוֹד:".

ונראה כי הפירוש הפשט אינו קשור ליצר טוב וליצר רע (כפירוש רש"י), אלא כדברי ראב"ע: " כי הטוב הוא החכמה ואפילו יהיה עני כי מסכן כמו דל כמו אשר לא במסכנות וילד כנגד זקן, מסכן כנגד מלך, וחכם כנגד כסיל, וענין ילד שכל יום יוסיף חכמה והזקן לא ידע להזהר עוד בעבור שזקן בכסילות".

כלומר, גם אם הילד אינו בשל עדיין - הוא אכן פתוח לשינויים ולתיקון, ועל כן יש אופק של שינוי כאשר מדובר בילד חכם, והוא בוודאי טוב יותר ממלך שהוא מקובע בכסילותו.

כל טוב

כתבות נוספות