שאל את הרב

קשר תלותי שפוגע במשפחה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 26/12/23 08:32 יד בטבת התשפד

שאלה

שלום וברכה, אודה לתשובתכם בהקדם בשל מצב בעייתי ומסוכן במשפחה. מתקופת המלחמה אני אצל המשפחה של בעלי. יש לו 2 אחיות קרובות מאוד וחברה של אחת מהן הגיעה גם עם תחילת הלחימה לישון אצלם. בהתחלה הקשר שלהן היה רגיל, ישנו יחד בלילה ובמהלך היום שמרו על שגרה. לאט לאט הקשר התחזק, והתקרב. חברה שלה אוהבת נשים אבל זה לא היווה בעיה. בחודש האחרון הקשר ביניהן נהיה ממש תלותי. כמעט ואין דבר כזה לא לישון יחד, מדברות כל היום אחת עם השנייה או אחת על השנייה, מקנאות מאוד ועושות בטלנות קנאה אחת לשנייה על יציאות עם אנשים אחרים ואפילו אם יצאנו כמשפחה בלי החברה. גיסתי בת 34 ומאוד רוצה להתחתן, לאחרונה הפסיקה לדבר על זה ואמרה שאם לא תמצא חתן בשנים הקרובות היא תתחתן איתה. הקשר ביניהן כבר פוגע במשפחה, בקשר עם האחות השנייה, החברה מדברת איתה עליה ונוצר קשר תלותי ורעיל מאוד. גם חמותי שמאוד מקבלת ואוהבת כבר לא יודעת איך להתמודד עם המצב וחושבת להיות לא נחמדה אליה כדי שלא תרגיש בנוח לבוא. אני חייבת עצה טובה, לשמור על המשפחה שלי, על שלום בית ולדאוג לגיסות שלי ולחמותי. אנא מכם עזרו לי בעצה טובה או הכוונה. תודה רבה, מבורכים תהיו.

תשובה

שלום וברכה

מטבע הדברים, שאלה זו היא בעלת היבטים רבים, שחלקם מקצועיים ואני איני מומחה בהם. מה שאני כותב הוא רק תחילתה של עצה טובה, בוודאי שלא פסק הלכה.

כאשר מזהים קשר מסוכן לדעתנו – צריך לזכור את האחריות שלנו ואת המגבלות. המגבלות הן שאין ביכולתנו לקטוע באבחן סכין קשר כזה. גם עם "נעיף" את החברה מהבית – אפשר חס ושלום שגיסתך תלך ביחד איתה, ואף אם לא – קשר נפשי אינו מסולק על ידי פעולות טכניות, ובוודאי שלא בגיל הזה. למעלה מכך, אפשר שהניסיון הכוחני יגביר את העוינות, את הריחוק, ואת המשבר.

מה אפוא כן עושים ? שבים לדרך העתיקה והטובה והיא לנסות לדבר עם הגיסה. לבקש את רשותה לדבר איתה\ להציב בפניה את חלומותיה ואת מה שהיא מאמינה בהם; לצייר את תמונת המצב כפי שהיא נראית בעיני הקרובים והאוהבים אותה וכדו'. סביר להניח כי לא תהיה לכך השפעה מיידית, אולם הדברים מחלחלים ומעוררי מחשבה, והם מצפים להזדמנות שבה היא אכן תוכל להתבונן על חייה ועל המקום שהיא הולכת אליו, ולשוב אל מה שהיא באמת רוצה.

זו נראית לי העצה המכוונת ביותר.

האם אתם יכולות ללכת בדרך זו ?

כל טוב

כתבות נוספות