שאל את הרב

רוחניות גשמיות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 04/12/23 12:00 כא בכסלו התשפד

שאלה

שלום כבוד הרב

אישה שדואגת לניקיון הבית וסדר לפרטי פרטים

ריח טוב מארון הבגדים, סידור מצעי המיטה וכדומה

זה לא גשמיות-חומריות שהיא לא העיקר? זה מרגיש שזה חלק מהשיגרה עצמה כפי שכולנו התרגלנו ככה לטפח את הסביבה שלנו ..

אך בעיקר זה עושה לי טוב ואני לא יודעת כיצד אני אמורה להתייחס לרצון שלי-לסדר, ניקיון וסידור יפה של הבית כמו וילון, ספה וכדומה

כי זה אחרי הכל ריקניות.. אולי זה לא שונה מבגד שהוא מותג או בגד מחנות רגילה ? (דוגמה שראיתי שמביאים לתעסוקה בחומריות ריקנית)

אך לכולם נעים שיש סדר ניקיון ונעימות כזו.. כי אני רגילה לראות תמיד שמשבחים על בית נקי ומלא בסירים של אוכל..

איך להתייחס לחומריות הזו? להמשיך לעסוק בזה? או שלא

תודה

תשובה

שלום וברכה

האם אני רשאי להציע מבט אחר לגמרי על מה שמעסיק אותך ?

למעשה הוא מורכב משלוש קומות:

ראשונה בהן היא שכל החלוקה בין חומריות לרוחניות אינה חלוקה חדה. יכולים להיות דברים הנראים כמעשיים שהם רוחניים מאוד, ודברים הנראים כרוחניים שהם גשמיים מאוד מאוד. עצם העובדה שאישה רוצה שדברים יהיו נקיים ומסודרים אינה רק חומרית. יש בזה גם ערך מצד עצמו.

שניה בהן היא העובדה שהדבר גורם ליישוב הנפש. החיבור שבין גוף ונפש הוא הרבה יותר גדול ממה שנראה, והעובדה שיש ישוב דעת ונעימות יוצרת גם עולם רוחני משמעותי. רק שימי לב למשקל הגדול בהלכה (לדוגמה) של סעודות שבת וחג, שההלכה רואה בהן חשובות מאוד, על אף שהן ״חומריות״ מאוד מאוד. בכך מביעה ההלכה את היסוד הגדול של קשר בין העולם הממשי ובין העולם הרוחני.

שלישית בהן היא שגם אם הדברים היו חומריים בלבד - ראי איזה משקל נתנה התורה לעושרם של אבותינו, ליופיים, לרכוש (ראי כמה פעמים הוא מוזכר בספר בראשית) וכדו׳. עולמו של הקב״ה אינו רוחני בלבד, כי אם משמעותי גם בהיבט החומרי שבו.

ומתוך כך, אפשר שבמקום להיות מוטרדת מכך - תהיי מי שאת עצמך, שרואה בעין טובה את העיסוק בנושאים אלה, ובד בבד לא מתמכרת אליהם בלבד, אלא בונה לעצמה סולם שרגליו מוצבות ארצה (בעיסוקים האסתטיים) וראשו מגיע השמיימה - בעשיית טוב וחסד, בלימוד תורה, בתפילה וכדו׳.

האם את יכולה ללכת בדרך זו ?

כל טוב

כתבות נוספות