שאל את הרב

כללי

חדשות כיפה הרב דוד לוי 06/12/23 09:02 כג בכסלו התשפד

שאלה

שלום לכבוד הרב!

יש לי כמה שאלות: (מחילה שארוך)

1. אני עובדת כקופאית בחנות בשרים ויש מחיר מסויים לדג טונה שלם שפורסים אותו ומחיר יקר יותר לתבניות מוכנות של טונה פרוס (מכיוון שזה נמכר בתבנית יחידה) האם מותר לי לאמר ללקוחות שמגיעים לקופה ולוקחים כמה תבניות שיותר משתלם להם לקחת דג שלם כי זה יותר זול? או אם באו לקוחות לקנות מוצר מסויים האם מותר לי לאמר להם ששבוע הבא יש מבצע על מוצר זה וכדאי להם לחכות? מצד אחד זה יכול לפגוע בהכנסה של בעל הבית ומצד שני אם אני הייתי הלקוח הייתי רוצה שיאמרו לי את זה.. מה עושים במצב כזה?

2. בספר דברים בפרשת כי תצא פסוקים כ"ח-כ"ט מסופר על (אם הבנתי נכון) אדם שאנס אישה ולאחר מכן עליו לשלם לאביה ועליהם להתחתן ולחיות יחד, איך זה מסתדר עם המוסריות שלנו? לחיות חיים שלמים עם אדם שאנס אותך? קשה אפילו לחשוב על זה

3. עוד שאלה על פרשת כי תצא בפסוקים י"ח-כ"א מסופר על בן סורר ומורה שעל ההורים להוציא אותו ולרגום אותו באבנים יחד עם זקני העיר, האם אין מקום לחזרה בתשובה או לפחות עונש פחות חמור מכך? ועוד ראיתי שבתורה יש עונשים מאוד חמורים לעבירה על דבר ה', אם זה היה קיים גם בימינו אני מניחה שלא הרבה היו שורדים, למה העונשים כה חמורים? ולמה היום כבר לא נוהגים כך?

4. בהמשך לשאלה הקודמת לעונשים החמורים ולכך שאיש יכל לשאת 2 נשים ויותר וכו', למה כל הדברים האלה אסורים היום? התורה היא תורת חיים ורלוונטית לחיינו בכל זמן אז למה דברים השתנו?

5. מה דעת הרב בנושא הפגישות, האם כדאי לראות תמונה של הבחור/ה לפני פגישה ראשונה?

תודה רבה לרב????????

תשובה

שלום וברכה,

1. מצווה לעדכן את הקונים. לטווח הארוך זה גם מועיל לבעל הבית. אני משתדל לקנות בחנויות בהם הקופאי מעדכן אותי על המבצעים .

2. חובת האונס להתחתן עם האשה, רק עם היא רוצה. היא אינה חייבת להתחתן איתו.

בתורת ישראל אין שום מקרה בו אשה מתחתנת בעל כורחה.

3. בן סורר ומורה -

א. חכמים אמרו שלא היה ולא יכול להיות (ההורים חייבים להיות בדיוק באותו גובה קול וכד') אלא זה מלמד אותנו עד כמה ההורים צריכים לדבר בתיאום מלא בחינוך הילד. עייני תשובה 5

ב. הוא נהרג 'על שום סופו' כיון שהוא יגדל ויהיה שודד ורוצח ויהרוג רבים - כך מצילים אותם וגם מצילים אותו. בימים אלו בהם מחבלים משוחררים רוצחים מאות בני אדם - מבינים זאת היטב.

ג. ימות זכאי ולא חייב - לפני שיעבור עבירות אחרות. הוא בעל תאווה בלתי נשלטת שהרי אחד התנאים שיגנוב כסף משל הוריו ויאכל אוכל חצי מבושל מרוב הלחץ למלא תאוותו. זה גם מסביר מדוע אדם נענש לפני גיל מצוות.

ד. העונשים בתורה הם בעיקר הרתעה - סנהדרין שבצעה עונש כזה פעם אחת ב 7 שנים, נקראת סנהדרין קטלנית.

ה. כל העונשים האלו נוהגים רק כאשר הסנהדין יושב צמוד לבית המקדש. כאשר התרבו הרוצחים והמנאפים, הסהדרין עברה למקום אחר בירושלים וכבר אי אפשר היה לדון בענינים הללו בכל מקום.

4. מהתורה עדין מותר לאיש לשאת 2 נשים. בירידת הדורות ראו שהאדם אינו יכול לתת תשומת לב לשתי נשים, ובנוסף זה מביא גם לצרות בתוך הבית. לכן לפני כ 1000 שנה גזרו חכמי אשכנז שלא לנהוג כך יותר. בקום מדינה ישראל החילו איסור חכמים זה גם על בני עדות המזרח, ובהמשך גם על עולי תימן.

5. אין לי בזה דעה ברורה.

בענין הפגישות

א .חשוב לברר היטב פרטים אחד על השני לפני הפגישות. (כיוון בחיים, רמה תורנית וכד').

ב. צריך להפגש ולשוחח על העתיד המשותף שאתם רוצים לראות.

ג. נכון לחפש התעוררות רגש בנוכחותו.

הסיבה שצריך לראות את האדם לפני החתונה, היא כדי שמראהו לא יהיה דוחה.

פעמים רבות אחרי שאתה מכיר אדם - מראהו כבר אינו דוחה בעיניך, לכן עדיף שלא להתמקד במראה לפני שמכירים מעט.

בברכה ובהצלחה

דוד לוי

098987548

כתבות נוספות