שאל את הרב

ספרים פראטיים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 23/11/23 07:28 י בכסלו התשפד

שאלה

שלום לרב.

השאלה שלי תעסוק בהורדת תכנים מהאינטרנט.

ספרים,סרטים,תמונות,הרצאות,מידע וכו.

אנחנו מדברים על תוכן שנחשב "פיראטי" כיביכול.אסביר את הלוגיקה מאחורי הגישות.

אתחיל מזה שהורדת תכנים פיראטיים היא לא גנבה.

בניגוד למה שחלק מהסופרים חושבים,כשאני מוריד ספר בחינם מהאינטרנט,אני לא גונב אותו,אני משתמש בהעתק ממנו.

דוגמא:

כשאדם נכנס לחנות בגדים ורואה חולצה שהוא היה רוצה לקנות,אם הוא מחליט "לקחת" אותה מהמדף,החולצה לא תיהיה קיימת יותר בחנות,חסרה פיזית חולצה במלאי ששולמה על ידי בעל החנות שאי אפשר למכור.

ברור שהוא גנב אותה.

אם הוא "שיכפל" אותה כך שיוכל להשתמש בה(בוא נדמיין שזה אפשרי),אותה חולצה עדיין תישאר במדף ויכולה להימכר,פיזית.הוא לא פגע בבעל החנות.

הוא חד משמעית לא גנב.לא הוחסר ממשהו שהיה אמור להיות משולם עליו.הכל נשאר במקום.

הוא שיכפל אותה כך שגם הוא וגם החנות יוכלו להשתמש בה.

כשאנחנו מדברים על ספרים באינטרנט,כמות הקבצים הדיגטליים היא אינסופית (הכוונה כמה פעמים ניתן להוריד ספר דיגיטלי)

כשאנחנו מדברים על סרטים באינטרנט,ברור לנו שאין פה בלאי שימוש או נזק שנגרם למסך הקולנוע המקרן,לא קונים ציוד ומשלמים לעובדים,לא שוכרים אולם להקרנה,כמות הצפיות שניתן לראות את הסרט היא אינסופית.

כשאדם מחליט להוריד ספר או סרט בחינם מהאינטרנט,ה"נזק" הוא פונטציאלי,כמו שאני מבין אותו,אפרט:

1.בעצם אם אתה מחליט להוריד בחינם אתה תומך בתעשייה הפיראטית.

2.אתה משתמש במשהו שהיית אמור לשלם עליו.לא הכי מוסרי אם לחשוב על זה שהיה מישהו מאחורי הקלעים שישב ורשם תסריט,ספר וכו.

קשה לי להגיד שזה מוסרי,אבל חטא??

אשמח לשמוע את עמדתך בתכנים פראטיים.

אני רוצה להדגיש שאין באמת דרך לאכוף את זה כרגע.

האם זה נחשב חטא?

תודה על תשובתך

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על השאלה המוסרית החשובה הזו.

אני מאוד מחמיר בתכנים פיראטיים.

גם לאחר הפלפול שזו לא גניבה – אתה משתמש ביצירה של אדם אחר, שיש לה השלכות מסחריות, בלי לתת תמורה ליוצר.

ההנחה כי גניבה היא רק כאשר נוצר למוכר מחסור הייתה לנגד עיני הפוסקים עם המצאת הדפוס, והם קבעו כי גם הפרת זכויות יוצרים היא גניבה.

ראה: https://www.daat.ac.il/daat/toshba/halacha/zhuyot-2.htm שפרסמנו לפני שנים רבות בכתב העת של צהר.

אם הוא מסכים – זה כמובן סיפור אחר.

אולם אם לא – איני מבין כיצד ניתן לומר שהדבר מותר, ושהוא לא גניבה.

אתה כותב שבקולנוע זה אחרת – כי משלמים משכורות, בלאי וכדו'. אפילו אם היית צודק, והבחנה זו הייתה תקפה, הלוא ליוצר היו את כל ההפסדים האלה בשעת היצירה עצמה, ומפני מה נראה לך שאתה לא צריך לשלם על כך ?

כל טוב

כתבות נוספות