שאל את הרב

חזרה בתשובה - מחילה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 29/10/23 16:33 יד בחשון התשפד

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני בעל תשובה.. ולפני שחזרתי בתשובה חטאתי הרבה מבלי שידעתי שאני חוטא ועכשיו מצד אחד יש את המשפט ״מודה עוזב וירוחם״ הכוונה שמי שמודה בחטאים שלו ומצטער עליהם זה לא נמחל לו.. אלא הדין שלו יהיה רק עם מידת הרחמים ולא מידת הדין, זאת הכוונה? אז אין מחילה על חטאים גם לא לחוזרים בתשובה אבל אם הולכים לספר יחזקאל פרק יח פסוק כא כב:

כא וְהָרָשָׁע, כִּי יָשׁוּב מִכָּל-חַטֹּאתָו אֲשֶׁר עָשָׂה, וְשָׁמַר אֶת-כָּל-חֻקוֹתַי, וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה--חָיֹה יִחְיֶה, לֹא יָמוּת. כב כָּל-פְּשָׁעָיו אֲשֶׁר עָשָׂה, לֹא יִזָּכְרוּ לוֹ: בְּצִדְקָתוֹ אֲשֶׁר-עָשָׂה, יִחְיֶה.

ופה רשום שנמחל,אז מה פשר המשפט ״מודה עוזב וירוחם״

אני באמת רוצה שהשם יתברך יסלח לי

תשובה

בס"ד

שלום רב,

מודה ועוזב ירוחם - פרושו שמי שמודה בחטא ולא ממשיך בו - ד' סולח לו ומרחם עליו.

כל היהדות מבוססת על עקרון התשובה. אצטט לך מעט מהלכות תשובה לרמב"ם (פרק ג') הוא מתייחס בדבריו לחטאים הכי כבדים ולאנשים הכי רשעים , הרבה יותר מכל מה שאתה יכול לחשוב על עצמך. תהיה בטוח ששום דבר לא עומד בפני התשובה ומי שחוזר בתשובה סולחים לו בוודאות: "אין לך דבר שעומד בפני התשובה. אפילו כפר בעיקר כל ימיו ובאחרונה שב, יש לו חלק לעולם הבא, שנאמר: "שלום שלום לרחוק ולקרוב אמר ה' ורפאתיו" (ישעיהו נז, יט).

כל הרשעים והמומרים וכיוצא בהן שחזרו בתשובה, בין בגלוי בין במטמוניות, מקבלין אותן, שנאמר: "שובו בנים שובבים" (ירמיהו ג, יד, ירמיהו ג, כב). אע"פ שעדין שובב הוא, שהרי בסתר שב ולא בגלוי, מקבלין אותו בתשובה".

כתבות נוספות