שאל את הרב

תרגול מהמזרח הרחוק

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 01/11/23 11:43 יז בחשון התשפד

שאלה

שלום לכבוד הרב,

קודם כל,תודה לך על המענה הזריז על השאלה הקודמת.

הפניתי אליך שאלה בנוגע לימוד הפילוסופיה מהמזרח,בודהיזם.

ארצה להעמיק את השאלה רק בשביל להסיר ספק.

כל מה שנכלל בתוך הלימוד,כולל מדטציות למיניהן,דברי בודהה ("כאן ועכשיו",או תרגול ה"מיינדפולנס"),איזון צ'אקרות וכו.

אם להיסתכל על הכל ככלל,הכל קשור בצורה כזאת או אחרת לעבודה זרה.

הבודהיזם,כפי שהוא נראה בצורתו העכשווית (פסלים,תפילות,אמונה בכוחות מסוימים וכו) הוא עבודה זרה.

המדטציות לאיזון הצ'אקרות,קשורות לדת ההודית (הינדואיזם),גם נושאות בחלקן רעיונות של עבודה זרה (חזרה על מנטרות מסוימות,רעיונות פילוסופיים).

הלימוד שלי בעצם "תולש" משהו מכל אחד מהם.

אולי הלימוד של האחד מותר ושל השני אסור.

בכל מקרה בודהיזם בעיקרו פילוסופי,ההידואיזם מדבר על צ'אקרות (ללא הוכחה מדעית).

אני אתן דוגמא לחלק שיכול להיות בעייתי לדעתי.אשמח אם תוכל לענות לי.

למשל,בתרגול מדטצייה מסוימת יש חזרה על אמירה "אום".

"אום" על פי ההודים, מציין את "המוחלט האינסופי".בנוסף על פי הדת ההינדית, עוד לפני שנוצר העולם, הברהמן (שזה האל הבורא שלהם) חשב; מהמחשבה הזו נוצרה ויברציה שנשמעה כ"אום", כלומר אום הוא היצירה הראשונה שיצר הברהמן, וכאשר נוצר העולם, האום ליוה אותו.

הבחור ההודי שחוזר על המנטרה עושה זאת כפרקטיקה דתית (כנראה).

יכולות להיות שם עוד כמה מנטרות שלא ידוע לי בכלל מה הן אומרות אבל נאמר שזה חלק מהמדצייה.שוב,המנטרות בצורה כזאת או אחרת קשורות להינדואיזם (אני לא יודע מה בדיוק הקשר,אפשר לבדוק.אבל בוא נקח את המצב הכי קיצוני שזה נניח יכול להיות שם של אליל שלהם.)

כאדם מאמין אני מתייחס לזה בדיוק בצורה שאתה כתבת בתשובה הקודמת שלך:

"תורה בגויים אל תאמן; חכמה בגויים – תאמן."

בכל מקרה,כל דבר שאלמד מהם יהיה קשור בדרך זו או אחרת לדת שלהם או לפולחן שלהם (בין אם לבודהיזם או להינדואיזם או לדת מזרחית אחרת).

שוב,אדגיש,אין שום מטרה דתית בלימוד.

אז האם יש פסול בלימוד ותרגול כזה?

האם להפריד בין לימודי בודהיזם (שבעיקרו פילוסופי) להינדואיזם (הדת ההודית,בעיקרה פולחנית.הלימוד שאני מעוניין להוציא ממנו הוא איזון צ'אקרות ומדטציות הודיות)?

(צ'אקרות הן נקודות אנרגטיות מסוימות שיש בגוף על פי אמונת ההודים.אין הוכחה מדעית לכך שהן קיימות.

עם זאת,הייתי מעוניין ללמוד ולתרגל את התחום בתנאי שאינו פסול.)

תודה ענקית לך על זמנך!

תשובה

שלום וברכה

כדי לענות תשובה מלאה ומוסמכת לשאלה שלך אני צריך להיות בקיא בכל התורות האלה.

זה גם ההיתר שניתן לחכמים ללמוד את העבודה הזרה: " לא תלמד לעשות אבל אתה למד להבין ולהורות" (שבת עה ע"א).

לצערי איני בקיא בכל הדברים, ויודע רק מעט ממה שלמדתי במשך השנים, ועל כן איני מוסמך לתת תשובה מלאה לשאלה.

רק "עזרה ראשונה" בקווים כלליים:

אתה צודק כי מדובר למעשה בתלישה וניתוק שבין האידיאולוגיה הרוחנית של הבודהיזם ובין פרקטיות מעשיות.

האם תלישה כזו אפשרית ? לדעתי – כן. אבל היא תלויה בך. לא בהם. כל עוד אצלך הדברים תלושים, וכל עוד לא מדובר בפרקטיקות מעשיות של עבודה זרה כי אם ככאלה המכוונות לנפש – אין איסור בדבר.

ויש גם ברכה.

ובדוגמה שנתת: אם אפשר לתרגל בלי אזכור של המילים הבעייתיות – זה כמובן הדבר הראשוני שיש לעשות. אולם גם כעת, עצם הזכרת מילים אלה, שהן חסרות משמעות לגביך, ומהוות חלק מהתרגול – הן בעייתיות פחות.

ואולי אכן נכון להבחין בין הבודהיזם ובין ההינדואיזם.

כל טוב

כתבות נוספות