שאל את הרב

האם אישה שנאנסה מותרת לבעלה?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 22/10/23 21:38 ז בחשון התשפד

שאלה

שלום כבוד הרב, במהלך ימים קשים אלו, הגיעו בני ערובה רבים לרצועת עזה, כולל נשים וילדים. שמעתי שנשים עברו אונס אצל הערבים הערורים האלו. לאחר השחרור מהשבי, האם האישה תהיה מותרת לבעלה? ומה אם הוא לוי או כהן? אשמח למקורות. שמעתי שאם הבעל הוא כהן אז האישה לא יכולה לחזור אליו, זה נשמע ממש קשה ושובר לב שבעל ואישה שכל כך אהבו זה את זו לא יוכלו לשוב להיות יחד. תודה רבה על התשובה.

תשובה

בס"ד

שלום רב,

אישה או אשת איש שנאנסה מותרת לישראל בעלה.

אשת כהן שנאנסה בשבי זו בעיה הלכתית מסובכת. כדי לאסור אותה על בעלה צריכים להתקיים תנאים מסוימים לכן צריך לדון כל מקרה לגופו.

לאחר השואה נדרשו רבנים לדון בנשים שהיו שבויות במחנות הנאצים ימ"ש, חפשו דרכים להתיר, גם אשת כהן. תיאור הדיון ההלכתי המורכב מופיע במאמר להלן:

https://olamot.net/shiurim/%d7%a9%d7%91%d7%95%d7%99%d7%94-%d7%9c%d7%91%d7%a2%d7%9c%d7%94-%d7%95%d7%9c%d7%9b%d7%94%d7%95%d7%a0%d7%94/

סיכום הדברים:

לדעת הגרי"א הרצוג והגר"ע יוסף, על פי הדרכי משה, בשעת הדחק וכאשר יש חשש לעתידן של נשים שנפלו בשבי שינשאו לנכרים, יכולים גדולי הדור על פי שיקול דעתם להפקיע את קידושיהן של אותן נשים, ועל ידי כך להתיר להן לחזור לבעליהן. ואפילו אם הבעל כהן, היא תוכל להמשיך לחיות אתו ללא קידושין אלא כ'פילגש', כמבואר לעיל בדברי הגרא"ז מלצר והגר"ע יוסף.

ולפי דברי המהרשד"ם נראה כי בנדון דידן, נפתח לנו פתח נוסף להיתרא, וכאשר מתעורר ספק אחד להקל, יש להוסיף לו ספק נוסף על חזקת כהני זמנינו, ולהתיר אשת כהן שנשבתה לבעלה מדין ספק ספיקא.

• •

עם זאת, יצויין בבירור בחתימת הדברים, כי שירותם של בנות בצבא נאסר על ידי רוב מנין ובנין של פוסקי הדור האחרון. ובוודאי שהסמכות האם ניתן להפקיע קידושין לחיילת שנפלה בשבי, נמסרה לגדולי ההוראה שבדור. לפיכך כל הדברים דלעיל לא נכתבו אלא לפלפולא דאורייתא, לעורר לב המעיינים, ולא להלכה ולמעשה.

כתבות נוספות