שאל את הרב

טיול בהודו

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 10/10/23 15:46 כה בתשרי התשפד

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני רוצה לטוס להודו כדאי לראות תרבויות שונות ולהרחיב את הראיה שלי, רוב המקומות כוללים דברים שקשורים לעבודה זרה.

יש מקומות כמו מקדשים הודים או טקסים ועוד דברים דומים שיש לי אפס עניין בפן הדתי שלהם, אבל אני סקרן לגבי הנראות שלהם והאווירה השונה של התרבות, אבל אני לא רוצה לעסוק בעבודה זרה בטעות כי אני מנסה לקיים את ההלכות כמה שיותר.

אני שואל את השאלה כי לא מצאתי על זה מידע, רציתי לשאול האם מותר לי לבקר במקומות כאלה? ולמה כדאי לי לשים לב בנושא?

תודה רבה על הזמן שלך כבוד הרב

תשובה

שלום וברכה

הנושא הזה נתון במחלוקת בין פוסקי הלכה.

ומדוע ?

מחד גיסא, יש איסור מוחלט של הנאה מעבודה זרה. זה חלק מקיום מלא של מצוות ה', האוסרת על מגע עם עם עבודה זרה. הוא לא נובע מהחשש שמא נתפתה ללכת אחריה בלבד, אלא גם משימת חיץ מובהק בינינו ובינה, וויתור על כל מה שיכול להעניק לנו הנאה כחלק מבניית אמונת היסוד שלנו בריבונו של עולם.

מאידך גיסא, לא מדובר רק בהנאה אלא גם בתובנה, באפשרות ללמוד למה התורה שוללת לחלוטין עבודה זרה משום סוג, מה המשמעות של הגשמת א-לוהות וכדו'. חז"ל ביטאו זאת בדרשתם "לא תלמד לעשות אבל אתה למד להבין ולהורות". אמנם מדובר כאן על דיינים שצריכים לדעת את הדינים, אולם אנו רואים מגדולי ישראל שהייתה להם היכרות עם העבודה זרה, גם כשהם לא היו דיינים, והשאלה מהון הרוחב המותר של כך.

נראה לי כי כיוון שמדובר בעבודה זרה - צריך להחמיר. לא נכנסים למקומות של עבודה זרה. אפשר להציץ, לנסות לרכוש תובנה מסוימת וכדו', אבל לזכור כי מדובר כאמור באיסור עבודה זרה, שהוא בראש המצוות.

כמובן שאם מדובר בחובה להשתתף בטקס כלשהו - הדבר אסור באיסור עבודה זרה !

כל טוב

כתבות נוספות