שאל את הרב

פרשות התורה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 10/10/23 15:40 כה בתשרי התשפד

שאלה

שלום הרב!

ברשותך שלש שאלות על פרשות התורה הקדושה.

א. פרשת בא – ”הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים. רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה:” (שמות יב, ב).

1) מדוע יש כפל לשון בפסוק, שחודש ניסן הוא הראשון שבחדשי השנה?

2) מדוע נכתב ”לכם” פעמיים? מספיק פעם אחת! מה זה בא ללמדנו?

ב. פרשת כי־תבא – בברכות נאמר: ”בָּרוּךְ פְּרִי בִטְנְךָ וּפְרִי אַדְמָתְךָ וּפְרִי בְהֶמְתֶּךָ שְׁגַר אֲלָפֶיךָ וְעַשְׁתְּרוֹת צֹאנֶךָ:” (דברים כח, ד), ובקללות נאמר: ”אָרוּר פְּרִי בִטְנְךָ וּפְרִי אַדְמָתֶךָ שְׁגַר אֲלָפֶיךָ וְעַשְׁתְּרֹת צֹאנֶךָ:” (שם שם, יח). מדוע בקללות הושמטו המילים ”פרי בהמתך”?

ג. פרשות וירא / נצבים – בפרשת וירא מסופר על הפיכת סדום ועמורה. בפרשת נצבים כתוב: ”... כְּמַהְפֵּכַת סְדֹם וַעֲמֹרָה אַדְמָה וּצְבֹיִים...” (שם כט, כב). פרשת וירא היא הרביעית מההתחלה (לאחר בראשית, נח, לך־לך) ופרשת נצבים היא הרביעית מהסוף (לפני וזאת הברכה, האזינו, וילך). האם יש ענין בדבר? שמתי לב לזה וממש התלהבתי, מוזכר על זה משהו בספרים הקדושים?

תודה, שנה טובה ומתוקה!

תשובה

שלום וברכה

א. לא תמיד אנו יודעים מפני מה התורה כופלת את דבריה, אפשר שכאן המילה "החודש הזה" הכוונה היא (כמו בהרבה מקומות בתנ"ך) ראש החודש (ראה לדוגמה שמות יט, א), לאמור: יש בפסוק שתי קביעות. ראשונה בהן היכן מתחיל החודש (שהלוא אפשר, לדוגמה, שהוא נמנה דווקא מזמן שהירח במילואו עד החודש הבא); בחלק השני מדובר על מניין החודשים – לאמור: סופרים את מספר החודשים. בשל כך גם כתוב "לכם" פעמיים.

ב. אני לא יודע למה הושמט.

ג. תשומת הלב לפרשיות היא יפה. כמובן שצריך לזכור שכל נושא הפרשיות הוא מאוחר מאוד (בעבר היו קוראים בתורה שני מחזורים בשבע שנים, ולא כמו שאנחנו היום קוראים כל שנה מחזור), ולכן אנחנו לא בונים עליו הרבה.

כל טוב, וגם לך גמר חתימה טובה

כתבות נוספות