שאל את הרב

צריך לקחת את התורה בעירבון מוגבל

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 08/09/23 10:06 כב באלול התשפג

שאלה

בשאלה הקודמת שלי, אני חושב שניסחתי את נושא השאלה בצורה לא טובה ולכן לא הייתי מרוצה מהתשובה.

קישור לשאלה:

https://www.kipa.co.il/%D7%A9%D7%90%D7%9C-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%91/1164830-1/#t1

לא התכוונתי לומר שכל מה שרשום בתורה הוא שקר, הרי ברור שיש שם המון דברים חכמים עם הרבה הגיון בתורה ואפילו בתחומים של רפואה, פסיכולוגיה וותחומים אחרים שהזכרת בתשובתך יש המון דברים שחופפים או אפילו לקוחים מהתורה או שנוצרו בהשראת התורה.

מה שהתכוונתי לומר זה שצריך לקחת את כל מה שרשום שם בעירבון מוגבל - כי זה נשמע מאוד מאוד לא הגיוני להתייחס לכל התורה כאמת מוחלטת רק כי מישהו (או אפילו עם שלם) מאמין שהיא ניתנה מהשמיים. לי אישית זה נשמע מאוד טיפשי להתייחס כך לדברים, למה שאאמין לאיזה סיפור קסום שקרה לפני 4 אלף שנה?

זו גם הסיבה שאני לא משייך את עצמי לשום דת, לא נצרות ולא איסלם ולא כתות אחרות שטוענות שמישהו חווה איזה התגלות וחייב להתייחס לכל מה שהם אומרים כאמת מוחלטת.

למה דברים צריכים להיות שחור או לבן?

למה לא לקחת מהתורה רק מה שנחוץ לנו באמת? כדי לשפר את עצמנו כבני אדם וכאנושות.

למה לא להתייס לתורה באותה צורה שאנשים מתייחסים לתחומים אחרים? לדוגמא אף אחד לא חושב שרפואה או פסיכולוגיה או דמוקרטיה (או תחומים שקשורים ברוחניות) זה אמת מוחלטת. אבל אנשים מנסים לחקור ולנסות לשפר את הידע והאמצעים בתחומים הללו ואני חושב שזה הולך ממש טובה ויש בזה המון הצלחה. לדוגמא.. ניתוחים, תרופות, ייעוץ פסיכולוגי - יש לזה המון דוגמאות של הצלחה כך שניתן לומר באופן עובדתי שחלק מהדברים עובדים טוב, כמובן שיש גם סיכונים ודברים שעדיין לא מפותחים מספיק.

אותו דבר בתורה.. יש המון דברים שהם טובים ואני בעד ללמוד אותם וליישם אבל יש גם המון דברים לא רלוונטיים, המון סתירות, המון דברים מפוקפקים.

אז למה בעצם לא לקחת את כל מה שרשום שם בעירבון מוגבל, ולא להתייחס לדברים שאין בהם עניין או הגיון.

הרי אף אחד לא טוען שדמוקרטיה, פסיכולוגיה, רפואה הקונבנציונאלית, אמונה, זה אמת מוחלטת - יש נתונים, מחקרים, אנשי מקצוע, וכולם עושים את המיטב על מנת לנצל את המידע הזה לטובת האנושות.

רשמת שבהיסטוריה המדעית ידענו נפילות של תיאוריות שנחשבו אמת מוחלטת במשך תקופה ארוכה כמו הפיזיקה של אריסטו או הפיזיקה של ניוטון.

מעולה! ועכשיו יש תיאוריות אחרות שאולי יופרכו בעוד 200 שנה אז מה? למה כל כך קשה לחיות כאשר אין וודאות של איך העולם נוצר?

ומה לגבי התיאוריה שהתורה היא מהשמיים? למה זה נחשב לאמת מוחלטת? בשביל המון אנשים התיאוריה הזאת נפלה מזמן כיוון שרוב האמצעים שיש ברשותנו מראים שהכל נכתב והומצא על ידי בני אנוש.

אני באמת מנסה להבין את העניין הזה, אולי זה פשוט הכל עניין של ככה חינכו אותנו, ככה גדלנו וקשה לנו לשנות את זה... אני מבין שזה קשה לשנות את התפיסה וכל מה שהורגלנו אליו - אבל לדעתי זה שווה את זה וזה אפשרי עם הגיון בריא ויחס אמיתי למציאות

איזו מציאות? שהתורה לא מהשמיים או לפחות לא ניתן להוכיח שהיא משמיים - ולכן כדאי מאוד שנתייחס לכל מה שרשום שם בעירבון מוגבל.

תשובה

בס"ד

שלום רב,

אני יהודי מאמין - אמונה זו בחירה. אני ויהודים רבים כמוני בוחרים להאמין.

האמונה היהודית אינה רק רעיון מעניין או מועיל. האמונה היהודית כוללת איחוד שלשה מושגים: קדוש ברוך הוא, תורה ועם ישראל.

יהודי מאמין מחובר לכל שלשת המעגלים הללו:

הוא מאמין בבורא עולם כמנהיג ומשגיח על כל העולם,

הוא לומד תורה ומקיים אותה,

הוא אחראי ומחובר לקיום של עם ישראל ברצף מימי אברהם אבינו ועד ימות המשיח לעתיד לבוא.

האמונה מקיפה את חייו של היהודי ברוח ובחומר, בגוף ובנפש, במציאות ובחזון, בעבר ובעתיד, ברגש ובשכל, במחשבה ובמעשה.

אמונת ישראל זו תפיסה רעיונית - דרך חיים - עמדה נפשית פנימית - אחריות מעשית - זהות אישית - מטען רוחני - משמעות החיים.

אני לא מצפה מגוי שיאמין ביהדות - אם גוי מעוניין בכך הוא יכול להתגייר, יש רבים כאלה. אני כן מצפה ממי שנולד יהודי - שייקח אחריות לקיום שלו. אבל, כפי שציינתי - אדם צריך לבחור להאמין, לא כופים עליו להאמין.

יהודי שבוחר לסרב לאמונת היהדות צריך להביא בחשבון את התוצאות של הבחירה שלו. אני סבור שמי שפורש מאמונת ישראל ומתורת ישראל מזיק בעקר לעצמו.

לסיום, אני מביא דברים שהשבתי על התגובה שלך, טענות שלך ותשובות שלי לצידן:

טענתך: כנראה שרק אדם רדוד יחזור התשובה

תשובתי: מצד אחד אף אחד לא דורש ממך לחזור בתשובה.

מצד שני אם אתה מבקש עובדות אני יכול להציג לך כאן לקט דמויות שחזרו בתשובה. קשה לומר שהם רדודים:

שמואל יוסף עגנון; הרמן ווק; זאב אלקין; עודד לוינסון; יוסף מנדלוביץ; אביחי מנדלבליט; יונתן פולרד; הרב עדין שטיינזלץ; יולי אדלשטיין; אביתר בנאי; אורי זהר; טל ברקוביץ'

טענתך: אני נחשב יהודי אבל זה בכלל לא מעניין

תשובתי: היהדות שלך היא לב העניין!

אתה פנית אלי כיהודי ליהודי. אני לא מצפה מגוי לחזור בתשובה, לגמרי לא. התורה מיועדת רק לעם ישראל. כמו שאפשר לצפות מכל יהודי שיהיה אכפת לו מהעם שלו ומהארץ שלו – אפשר לצפות שלכל יהודי תהיה מחויבות לתורה שלו.

יהודי שמסרב לתורה – אם בניו ימשיכו בסירוב, ימצאו עצמם מחוץ לעם ישראל. כך קרה לאורך כל ההיסטוריה – ניתוק מהתורה היה התחלה של ניתוק מהעם.

טענתך: אם חוקרים קצת לעומק אפילו בהיגיון את הבסיס לתורה רואים שאין לה שום בסיס.

תשובתי: יש לתורה בסיס איתן. עובדה: מיליוני אנשים מקבלים את התורה כאמת לאמיתה (גם כל הנוצרים מאמינים בתורה) לא יתכן שמיליוני אנשים בעולם יחזיקו במה שאין לו שום בסיס.

טענתך: איך אתה מצפה ממישהו שיבחר לקבל על עצמו את היהדות ולעשות את כל המצוות שבה מבלי להשתכנע שהכל הוא אמת

תשובתי: אני מצפה מיהודי שיגלה נאמנות למורשת העתיקה שלו כי היא המרכיב הכי משמעותי בקיומו כיהודי:

רק בזכות התורה כל התפוצות מרגישות עצמן שייכות לעם אחד.

רק בזכות התורה יש לנו קשר לארץ ישראל.

רק בזכות התורה הסכימו האומות (בהצהרת בלפור) להעניק לנו את הזכות על ארץ ישראל.

אם יש מליוני גויים שמגלים נאמנות לתורה ולא מוצאים שום סיבה שלא להאמין בה, יכולים גם יהודים להכיר באמת ובחשיבות של התורה ולא לחפש סיבות להתכחש לה.

כתבות נוספות