שאל את הרב

תרומות ומעשרות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 31/08/23 05:28 יד באלול התשפג

שאלה

שלום לרב,

לפני קצת פחות משנתיים התחלתי לעבוד במשרד ממשלתי. עוד לפני שהתחלתי לעבוד רשמית במשרד ביקשתי לברר עם המנהל שלי על התנאים והחוזה שלי ובאמת שוחחתי עם המנהל בטלפון, ביקשתי לוודא שאני מקבלת חוזה "כלכלנים" המזכה אותי בשכר מסוים. המנהל הסביר לי שהעובד הקודם (אותו אני מחליפה) גם קיבל חוזה כלכלנים ולכן גם אני ומצד שני אמר לי לא לפסול חוזה אחר שאני יכולה לקבל- נקרא חוזה "מומחים". קבענו שכשאתחיל לעבוד אעשה סימולציית שכר בין שני החוזים ובהתאם- אקבל החלטה איזה חוזה אני רוצה.

אכן התחלתי את עבודתי ומעט לאחר מכן אכן ביצעתי סימולציית שכר וראיתי שהפער הוא גדול משמעותית (כ-2,500 ₪) ולפיכך ביקשתי לקבל חוזה כלכלנים. כמה ימים לאחר מכן חתמתי על חוזה רשמי וגם קיבלתי את אישורו של מנהל אגף משאבי אנוש אלא שהסתבר זמן קצר לאחר מכן שנעשה שינוי בתקן שלי וממועד מסוים כבר לא נותנים בגינו חוזה כלכלנים אלא רק חוזה מומחים. זוהי הנחייה של נציבות שירות המדינה והמשרד שלי לא היה מודע לזה כנראה.

מכאן ניסיתי במשך חודשים רבים וארוכים להילחם במערכת ולהסביר שעל סמך המידע הזה בחרתי לעבוד במשרד וויתרתי על הצעות עבודה אחרות (לא יכולתי לעזוב כשגיליתי שנעשתה טעות כיוון שכבר הייתי בהריון וחששתי לצאת לשוק התעסוקה מחדש במצב הזה. הגם שבאמת חשבתי שהמשרד יידע לסדר זאת למול הנציבות כי בפגישה עם גורמי המשא"ן אמרו שינסו לטפל ולהסביר, כך שהמשכתי לעבוד במשרד מתוך מטרה שהנושא יסתדר על צד ההגיון).

חשבתי לערב עו"ד ולתבוע בבית דין לעבודה, אבל חששתי מאוד מההתעסקות וגם התשלום הגבוה לעו"ד. בקיצור- וויתרתי על החלופה הזאת.

לאחר חודשים ארוכים הצלחתי להסתייע בחבר שעשה בירור עם נציבות שירות המדינה ושם נאמר לו שאם המשרד שלי ימציא הסבר מפורט מדוע התקן צריך להיות מוחרג ולקבל תקן כלכלן- הם יאשרו את הבקשה.

אני והמנהל שלי כתבנו הסבר מנומק ולהפתעתנו גורמי המשאן סירבו להעביר אותו לנציבות. מדובר לצערי בשיקולים פוליטיים נטו וגורמים במשרד שומרים את "ההטבות" שהם יכולים לחלק למקורבים. זה עצוב מאוד אבל לצערי זה המצב.

לשאלתי- פעלתי לאורך כל הדרך בתמימות, עשיתי את כל הבירורים באשר לחוזה שאקבל. דיברתי על המנהל הישיר שלי, ביצעתי סימולציות, חתמתי פיזית על חוזה, יש לי מייל שמאשר את העברתי לחוזה כלכלנים ועדיין- לצערי זה לא מתאפשר ואני נפגעת קשות מאוד בשכרי. אני סוחבת את התסכול והמרמור הזה כבר חודשים ארוכים. באמת איבדתי הרבה למול העוולות שנעשו לי במשרד.

בעוד מספר ימים אני אעבור לעבוד באגף אחר. לצערי ברמת שכר נמוכה יותר, אבל העדפתי זאת מאשר להישאר בתפקיד שאני יודעת שאני זכאית בו לשכר מסוים ואני לא מקבלת אותו.

אני רוצה לשאול את הרב לגבי הפער בשכר שהייתי אמורה לקבל. האם אני יכולה לסכום את כל הדלתא בין מה שהייתי אמורה להרוויח אם הייתי מקבלת את החוזה עליו חתמתי מלכתחילה לבין השכר שאני מקבלת היום ולייצר מן קופה "מטאפורית" של תרומות ומעשרות וכל חודש לשלם מהקופה הזאת?

לצורך הדוגמא- אם הפער הזה מסתכם לכדי 50,000 ₪ בשנתיים שעבדתי שם ואני צריכה לתת כל חודש 1,500 ₪ לתרומות ומעשרות- אני יכולה לקזז מהסכום של ה-50,000 ₪? כלומר, לא להוציא פיזית מהכיס שלי באותו חודש 1,500 ₪ אלא מאותה קופה מטאפורית.

אני כ"כ רוצה שהסיפור הזה יהיה מאחורי. הוא מלווה אותי ומעיק עליי בלי סוף. כמובן שזה משפיע על כל מעגל החיים שלי. אני חסרת סבלנות, ממורמת, מבואסת. אני באמת עובדת על עצמי אבל זה ניסיון קשה כי מדובר בהמון כסף. אני חושבת שאם אני אדע שזה כסף שכאילו שילמתי לצדקה "מראש" זה קצת יותר יקל וישחרר ממני תסכול ומרמור ויאפשר לי להתחיל את התפקיד החדש רגועה יותר וממקום יותר שלו ובטוח.

אשמח לעצתך ודעתך.

תודה רבה

תשובה

בס"ד

שלום רב,

מצער לשמוע שמתייחסים לאדם כמו סחורה בשוק. אבל אם את כבר בשוק, את צריכה לפעול לפי כללי השוק - לדעת למכור את עצמך ביוקר. התגובה הרגשית מחלישה אותך במשא ומתן. את חייבת לפתח 'עור עבה", לעמוד על המקח, להתעניין במקומות שונים, לגלות גמישות ונכונות להתאים את עצמך למקום שבו תקבלי תנאים טובים יותר...

אפשר גם להחליט שאת לא חלק מהמשחק המכוער ולהסתפק בשכר שלך ולחיות בשלווה.

מעשר כספים איננו פתרון.

מעשר כספים לא אמור לפצות אותך על שכר שרצית לקבל ולא קבלת.

מעשר כספים מחושב לפי ההכנסה בפועל.

כתבות נוספות