שאל את הרב

דיני עבודה - מה נכון הלכתית?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 16/08/23 05:25 כט באב התשפג

שאלה

התחלתי עבודה חדשה לפני כ7 חודשים במשרה חלקית יומיים בשבוע ( לעתים אפילו פחות), מקבלת תלוש כמובן. יש לי קרן פנסיה אך היא כרגע לא פעילה כי לא עבדתי כמה שנים.

לאחר חצי שנת עבודה יש חוק שמחייב את המעסיק לפתוח קרן פנסיה לעובד ולהפריש לשם כסף.

אני עוברת דירה החודש( המעסיקה ידעה על כך כמה חודשים מראש)התכוונתי להמשיך כרגיל בעבודה כי מרחק הנסיעה מהבית החדש לעבודה הוא רק כחצי שעה( לעומת כעשר דק מהבית הקודם) אך כעת היא חוששת שאולי אאחר או אתיאש מההגעה ואתפטר לאחר המעבר ולדבריה היא לקחה אותי לעבודה בין היתר כדי להיות רגועה שאני גרה קרוב לעבודה ואת יד בהגעה ( אין קשר לסוג העבודה שמצריך אותי להיות קרובה,זה פשוט הרגשה שלה וגם תמיד הגעתי בזמן ולא הברזתי)

ולכן ברגע שהגעתי לחצי שנת עבודה אצלה היא סרבה לפתוח לי בנתיים קרן פנסיה עד אחרי שאעבור דירה בפועל והיא תראה שאכן אני מגיעה כרגיל כמו תמיד ורק אז תחתים אותי קודם על חוזה עבודה כלשהו ( חלק ממנו יהיה שאני מחוייבת למספר חודשים לא לעזוב ולא יודעת מה עוד תבקש) ואז תפתח לי קרן פנסיה ,ובנתיים כדי שלא תהיה הוכחה שעברה חצי שנה והיא לא מפרישה לי לקרן פנסיה אז היא גם עברה לשלם לי במזומן וללא תלוש ואמרה שאם היא אכן תרצה שאמשיך אז אחרי חתימת החוזה היא תפתח קרן פנסיה ותתן לי תלושים רטרואקטיבית על מה שהיא משלמת כעת במזומן.

היא מראש רמזה לי כשהתקרבנו לחצי שנה שאם זה לא מתאים לי הסידור הזה ( שהיא תבחן אם אני עומדת בזמנים ותשלם בשחור) אז היא תפטר אותי, ולא היה אכפת לי לעזוב אבל אם היא לא פותחת לי קרן פנסיה כעת אז גם בעבודה החדשה שאמצא אצטרך לחכות *שוב* חצי שנה עד שיפרישו לי לקרן פנסיה( אם היא תפתח ואחכ אעזוב הקרן נשארת פתוחה ובעבודה חדשה יפרישו לי ישר לקרן מבלי להמתין)

אז זה תוקע אותי שהיא לא פותחת קרן כי גם בעבודה אחרת אצטרך להמתין חצי שנה מחדש ולכן בלית ברירה הסכמתי בעל פה להצעה שלה למרות שהיא אינה חוקית לדעתי.

מצד שני לדבריה אם היא תפתח לי כעת קרן פנסיה ואחרי חודש אחליט לעזוב זה יגרום לה הוצאה כספית לא משתלמת וזמן התעסקות שאין לה..אז אולי זה בסדר שהיא מתנהגת כך כדי למנוע מעצמה נזק כלשהו?

דבר נוסף- כשהתחלתי לעבוד אצלה המשרה הוגדרה כחלקית ונאמר שאעבוד כיומיים בשבוע עם חריגות לכאן ולכאן. היו אכן ימים שעבדתי רק יום אחד כי לא היתה לה עבודה לתת לי או לחילופין שלושה ימי עבודה כי היתה יותר עבודה אצלה. ואז הגיעו תקופות שאמרה לי גם שבוע ושבועיים לא להגיע כי אין לה עבודה לתת לי, בניסן נניח עבדתי רק 3 ימים בכל החודש. האם זה מותר בהתחשב בעובדה שאני מקבלת שכר על בסיס שעתי במשרה שהוגדרה חלקית לפי צורך בעבודה אצלה? ומצד שני היא מסוגלת לא לקרוא לי לעבודה כמעט חודש שלם וזו לא אפשרות שידעתי עליה מראש.

אשמח לדעת, שתינו שומרות מצוות אז מניחה שגם היא רוצה לפעול כשורה.

תשובה

שלום וברכה

ראשית, אני מברך ומאחל שתזכי לעבוד בעבודה מסודרת שנוהגת בך כשורה.

שנית, אני כמובן לא יכול לומר שום דבר משמעותי בדיני ממונות, בלי לשמוע את שני הצדדים, ובלי להבין את המציאות.

נראה מדברייך שהמעבידה ממש מנצלת אותך, עוברת על החוק, ונוהגת עימך שלא כשורה.

גם לך זה לא טוב, כי בקרן הפנסיה שלך נמצא אחד המפתחות לחיים טובים בגיל פרישה.

ובכלל עבודה בלי תלוש היא גם לא חוקית, וגם גרועה לך. למשל, אם חס ושלום יקרה לך משהו לא תזכי בפיצוי מהביטוח הלאומי.

לעומת זאת, אם סכנתן שהיקף המשרה יהיה לפי הצרכים שלה - איזו טענה יכולה להיות לךֿ, על כך שלעתים אין היא זקוקה לשעות העבודה שלך ?

כאמור, אני מקווה שהדברים יסתדרו על הצד היותר טוב.

כל טוב

כתבות נוספות