שאל את הרב

כיבוד הורים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 06/08/23 12:52 יט באב התשפג

שאלה

ההורים שלי עברו גירושים מה שגרם/נגרם לדיכאון קשה אצל אמא שלי ברמה של אובדנות. אני הייתי עדה לשיקולים אם לשלוח את אמא שלי ״לבית משוגעים״. זה הגיע למצב שאני הייתי היחידה בבית ולכן הייתי משגיחה על כמות התרופות שהיא היתה לוקחת ולצערי הייתי עדה לכמה וכמה ניסיונות התאבדות שברוך ה׳ לא צלחו. הייתי ואני עדיין חוזרת הביתה בתקווה לראות שאמא שלי עדיין חיה. כל זה בשביל לומר שמאז הקשר שלי עם אמא שלי לא עובד ככ. אני הייתי החברה הכי טובה שלה אבל פתאום אני מרגישה המבוגר האחראי עליה שצריכה לבדוק שהיא בחיים ומבחינתי היא קצת ״נטל״. אני מרגישה שאני לא מכבדת אותה בכלל ובתקופה האחרונה אני ממש מנסה ליישם את הקטע של הכבוד אבל זה פשוט בתוך תוכי אני מלאה בבוז כלפיה. ככ הרבה משפטים מזעזעים שהיא אמרה לי או דברים מזעזעים שראיתי אוצה עושה לא נשכח אני כבר לא רואה בה אמא שתדאג לי. אני מאוד מאוד אוהבת את אמא שלי ולא שכחתי כמה היא הייתה היא בילדות שלי ולכן אני רוצה לשמור איתה על קשר ולהיות כאן בשבילה. אבל לאחרונה חברות שלי היו אצלי בשבת ואחת מהן אמרה לי שנראה שיש לי איתה יחסים מאוד רעילים (שהיא עוקצת אותי בכוונה להשפיל אותי) וזה גרם לי לחשוב על הכל מחדש

אני לא יודעת אם הקשר שלי עם אמא שלי בריא ומה לעשות עם הכיבוד הורים שלי כלפיה?

תשובה

בס"ד

שלום רב,

החברה לא מבינה מצב מורכב כמו המצב שלך, יש לה הרבה הרבה מה ללמוד ממך.

את מודעת לרקע הנפשי הקשה והמסובך של אמך. את מבינה שהעקיצות שלה או דיבורים שנראים משפילים הם בגלל המצב הנפשי-רגשי שלה.

אמא שלך משקפת קושי מוכר אצל בני משפחה של פגועי נפש. בשונה מפגועי גוף, אצל פגועי נפש קשה לקבל שהקשיים שיש אתם הם לא באשמתם אלא בגלל הנכות שלהם.

למשל, כאשר יש אמא עם נכות פיזית - נגיד שיש לה שיתוק בשרירי הפנים והיא לא מסוגלת לחייך - את לא תאשימי אותה שהיא לא מחייכת. תגידי לעצמך "היא רוצה לחייך אלי אבל לא יכולה בגלל שהגוף שלה בוגד בה".

הרבה יותר קשה לומר לעצמך על אמא שלך: "היא רוצה לאהוב אותי ולומר לי מילים של חום וקרבה - אבל הנפש שלה בוגדת בה ולא מאפשרת לה".

עם כל הקושי, את כן מצליחה להתעלם מהרבה דברים לא נעימים שאמא שלך עושה. את יודעת לא להתחשבן אתה על כך. החברה שלך שלא מבינה את המורכבות, היתה צריכה להעריך, להתפעל וללמוד ממך את העוצמה של כיבוד הורים. במקום זה מתוך קטנות הדעת היא אומרת לך דברים רעים ומזיקים.

תתעלמי לחלוטין מההערות והעצות שלה הן רק מזיקות.

כתבות נוספות