שאל את הרב

האם מותר לקרוא תקשורת? (בענייני לשון הרע ורכילות) ומהו מקומן הראוי של הסטיגמות בחיינו?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 20/07/23 10:04 ב באב התשפג

שאלה

שלום וברכה הרב, רציתי לדעת האם מותר לקרוא תקשורת או שיש איסור בגלל ענייני לשון הרע ורכילות המצוים שם למכביר, אינני מבקש את עיקר הדין אלא מהו לדעתך אמור להיות היחס לתקשורת של אדם שרוצה להתקדש ולהחמיר על עצמו בעניינים החמורים הללו של לשון הרע, כי מצאתי שאני נכשל יותר בעניינים אלו לאחר שאני מצוי הרבה באתרי החדשות, עוד דבר רציתי לדעת מהו מקומן הראוי של הסטיגמות בחיינו, כי הרי ודאי שיש סגנונות שונים של אנשים ותכונות ומעשים המיוחדים רק להם, מתי הסטיגמה נחשבת כשלילית ומתי כחיובית, כל טוב.

תשובה

שלום וברכה

בנושא כבד משקל זה כתבתי פעמים רבות.

באופן עקרוני, אילו זכינו, המידע בתקשורת היה מידע חיוני. במבנה הנוכחי של השלטון, כל אחד מאתנו הוא "שופט" זעיר, שצריך להכיר את המציאות, את הביקורת ואת התמיכה בה, ולדעת למי להצביע, האם לצאת להפגנה, מה לעשות וכדו'. אלו דברים חיוניים לקיום שלנו. עובדה היא שאנו רואים היקפים עצומים של מידע כזה בתנ"ך ובדברי חז"ל, וזו המשמעות של חיים ציבוריים.

בשל העובדה שהתקשורת היום אינה עומדת במשימה הזו, ויש בה כשלים אין ספור, כאמור לא ניתן להתעלם ממנה, אך צריך מאוד להיזהר. מה שאני נוהג לעשות הוא שני דברים: ראשית, לעולם לקבל את מה שכתוב בה כסיפור שיכול להיות נכון חלקית, אבל לא כעובדה, ולראות חשיבות גדולה בהצלבת מקורות שונים (למשל "הארץ" ו"בשבע", וזו כמובן דוגמה בלבד). חייבים להקפיד על כך, כי עולם הפייק ניוז, האינטרסים הכלכליים, ההטיה, העיסוק האובססיבי של התקשורת בעצמה, העבודה בלחץ בלי בדיקה וכדו' – הם כל כך נוכחים היום, שבלי לעשות את זה אנחנו חשופים לשקר בהיקפים עצומים.

הדבר השני הוא אכן לצמצם. להבין את העיקרון, לא להיכנס לצהוב, ולייחד את הזמן לדברים הרבה יותר חשובים בעולם התורה, המוסר והצדק, החסד, העשייה וכדו'. מעבר לחשיבות ההימנעות מהתמכרות ובזבוז הזמן - זה גם מציל משקיעה בעולם השקר, לשון הרע והלבנת הפנים.

איני רואה שום דבר חיובי בסטיגמה. לעולם צריך לבדוק עניינית. נכון הוא שכאשר אין בידינו לעשות זאת – אין לנו ברירה אלא להשתמש בה, אולם נזקיה כל כך גדולים, עד שכדאי לעולם ללכת בדברי חז"ל שהדריכו לא להסתכל בקנקן.

כל טוב

אם יש לך זמן, אשמח אם תקרא:

https://bit.ly/31bueqr

כתבות נוספות