שאל את הרב

מופע התרמה בראש חודש אב

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 18/07/23 11:06 כט בתמוז התשפג

שאלה

שלום,

המשרד שלי רכש כרטיסים למופע התרמה לעמותה לילדים בסיכון. המופע ייערך בא׳ אב (אור לב׳ אב). לבקשתי קיבלתי כרטיסים ורק לאחרונה ראיתי שהמופע בחודש אב (אני אשכנזיה). מותר בכ״ז ללכת להופעה בנסיבות האלו, או שעליי להחזיר אותם? (בתקווה שלא יכעסו על כך שאני מחזירה אותם רק עכשיו) תודה

תשובה

שלום וברכה

שלום וברכה

כרקע לתשובה אשמח אם תקראי את הפוסט הזה:

https://bit.ly/3pSggsY

הרב שרלו ענה בטורו שאלת רב על שתי שאלות בענייני תשעת הימים

מועדונית בתשעת הימים

שאלה: לאחר מאמצים רבים הצלחנו להקים מועדון לנוער במצוקה, אבל הזמן היחיד להתחיל בו את הפעילות הוא תשעת הימים, וחניכים רבים סוברים שהדבר אסור כי יש משחקים וכדומה. מה לעשות?

האם אין חילול שם שמים בפתיחה דווקא בתשעת הימים?

תשובה: איני זוכר כבר זמן רב שאלה המנמקת נימוק הפוך לחלוטין של עולם ההלכה. המסר הנבואי העיקרי של החורבן הוא "ציון במשפט תיפדה ושביה בצדקה", ועיקר העיקרים הוא לכונן את המקדש בעשיית צדקה וחסד - והנה נזדמנה לכם הזדמנות לעשות בדיוק את מה שהנבואה מלמדת דווקא בתשעת הימים - ואתם תמהים על כך? להפך, מלכתחילה היה ראוי לתכנן את הפתיחה לתשעת הימים, כדי לקיים את דברי הנבואה במלואם "הלוא פרוס לרעב לחמך ועניים מרודים תביא בית".

הפכו זאת לפעולה חינוכית לחניכים. אל תאמרו להם כי הרב פסק שמותר, אלא קראו אִתם את הפטרת ישעיהו נ"ח שאנו קוראים ביום הכיפורים, ולמדו מהו צום אמתי! אחר כך תיסעו לירושלים ותשלימו את המהלך החינוכי והאמוני בתפילה ותחנונים.

הדרכה בתשעת הימים

שאלה: אני ליצנית רפואית ובשל כך הציעו לי להדריך בהתנדבות במחנה של חולי סרטן, מובן שהסכמתי. לאחר בדיקה ראיתי שהתאריכים של המחנה הם בתשעת הימים, האם מותר לי עדיין להתנדב ולהדריך? המחנה כולל בילויים בסופרלנד, בפארק מים וכו'. ומה לגבי הארוחות? הארוחות בשריות ואני נוהגת לא לאכול בשר כל תשעת הימים, זה מחנה ולכן לא תהיה לי אפשרות לחזור כל יום הביתה ולהכין אוכל.

תשובה: הבה נציב את האחד מול השני. לאמור: מחד גיסא, מדובר במנהגי אבלות, ודאי שאין מה לעשות ליצנות ושמחה, ומנהג שלא לאכול בשר. אלו הם דינים ומנהגים משמעותיים ביותר שאין בשום אופן לזלזל בהם, גם בשל תוקפם ההלכתי וגם בשל העובדה שהם קשורים לאבלות על חורבן ירושלים שהיא עניין מהותי ויסודי מאוד, ובד בבד לזכור כי הם דיני דרבנן ומנהגי אבלות.

מאידך גיסא, שימוח ילדים חולי סרטן הזקוקים לכוחות והשמחה מהווה גם חלק מבריאותם הנפשית והרוחנית, ויש לראות בזה ממש חלק מהעצמת יכולת התמודדותם עם מצבם הרפואי, ועוד שהדבר נעשה בדיוק בימים שבהם הנבואה עצמה מלמדת כי תיקון הצדקה והמשפט כלפי אלה שזקוקים להם - היא מהות הצום והתיקון.

על כן, הדבר הנכון הוא לאחוז בזה וגם מזה לא להניח את ידך. ללכת לקייטנה ולהשקיע את כל מאודך בהענקה לילדים אלה את מה שאת יכולה לתת להם, ובד בבד למצוא את הדרכים שלך לזכור את ירושלים ואת חורבנה, לא לחרוג ממה שצריך ממש להדרכה ולא לעבור להנאה ובילוי שלך, ללמוד על ירושלים וכדו'.

כך הולכים בדרכה של תורה, על שני הצדדים הרשומים למעלה.

ועל כן,

המופע אסור.

ההתרמה - מצווה.

הדבר הנכון מבחינתך לעשות הוא לתרום, ברוח ימים אלו, ולא ללכת למופע.

כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות