שאל את הרב

תרומת איברים, כאשר יש יהודים ונוכרים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 18/07/23 08:27 כט בתמוז התשפג

שאלה

תרומת איברים, כאשר יש יהודים ונוכרים

שלום רב לכבוד הרב שליט"א,

השאלה שלי קשורה לאירוע שקרה לפני כמה ימים, כאשר יהודי אמר שהוא תורם כליה, אבל אך ורק ליהודי.

א' כאשר שמעתי על המקרה הזה, אמרתי לעצמי שזה בסדר, לפי מאמר חז"ל "עניי עירך קרובים יותר".

ב' אתמול למדתי בדף יומי מסכת גטין, דף סא, עמוד א:

"ג עוד שנינו במשנה: אין ממחין ביד עניי גוים שלא יטלו בלקט בשכחה ובפאה, מפני דרכי שלום. כיוצא בזה תנו רבנן שנו חכמים: מפרנסים עניי גוים עם עניי ישראל, ומבקרין חולי גוים עם חולי ישראל, וקוברין מתי גוים עם מתי ישראל, וכל אלה עושים מפני דרכי שלום."

לעניות דעתי, לפי הפשט, אפשר אולי להבין מפסוק זה בגמרא, שלא מבדילים בין יהודים לבין גוים בנושא צדקה ופרנסה, בנושא רפואה, ובנושא קבורה. לכן, המעשה של היהודי שרוצה לתרום כליה רק ליהודי, הוא לא לפי הלכות חכמים.

ג' בכול זאת, לפי השכל הישר שלי, מה שהיהודי עושה זה כן נכון וכשר. אזי, אני מחפש תירוצים:

- אולי " ומבקרין חולי גוים עם חולי ישראל" לא מתייחס לרפואה, לתרופות, אלא רק לנימוסים מול החולים הנוכרים, ולא להוציא כסף רב בשביל תרופות יקרות לגוים חולים, כמו ליהודים חולים. עלי לכתוב ולהדגיש זה מדובר על אדם פרטי, בכסף שלו הפרטי, אבל לא המדינה.

- אולי המצב דומה לפדיון שבויים, כאשר מצווה לפדות יהודי, אפילו עבד כנעני של יהודי, אבל לא גוי.

- אפשר להקשות ולשאול: מה לגבי בנק הדם? גם בבנק הדם אמורה להיות הפרדה יהודים – גוים? אפשר לענות: בנק הדם דברים שכיחים, כול הזמן. כליה זה דבר נדיר.

- אולי המצב דומה לשניים במדבר ורק בקבוק מים אחד, המספיק רק לאחד מהם.

ד' בקשה, מה דעתו של כבוד הרב?

תודה רבה רבה! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על השאלות החשובות מאוד.

א. מותר לאדם לרצות לתרום את אבריו למי שהוא קרוב לו יותר. בדרך כלל זה מתחיל בבני משפחה, מערכת קרובה, עניי עירך, אומתו, מדינתו וכדו'. זה גם אנושי מאוד, אינני רואה בכך כל פגם מוסרי, והדברים גם מתאימים למקורות שאתה הבאת. נראה לי שאין חולק על כך, שהלוא גם התוקפים מסכימים (לדוגמה) שתרומה לאזרחי המדינה קודמת לאזרחי העולם כולו, וגם הם מבינים ש"כל אדם הוא אדם" אינו סותר את הרצון לתרום לפי סדר קדימויות.

ב. המשנה בגיטין אינה סותרת את הדבר כלל ועיקר. ממנה ניתן להסיק שלא זו בלבד שמותר כמובן לתרום את הכליה לגוי, שהלוא אדם הוא, אלא שמשום דרכי שלום נראה שלא אומרים "לא לגוי", או כל שלילה אחרת. זה לא סותר את הרצון הראשוני לתרום לאדם הקרוב אליך.

ג. שאלה אחרת לגמרי היא הסוגיה שמוטלת על המדינה. ומבחינת המדינה, קבלת

- אולי המצב דומה לשניים במדבר ורק בקבוק מים אחד, המספיק רק לאחד מהם.

ד' בקשה, מה דעתו של כבוד הרב?

תודה רבה רבה! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

כתבות נוספות