שאל את הרב

ויכוח עם לא יהודים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 14/07/23 07:06 כה בתמוז התשפג

שאלה

שלום,

השאלה עוסקת במותרות וגבולות הוויכוח לגבי קיומו של הבורא ושלילת דתות אחרות.

אני אדם מאמין,לא דתי,ובוויכוח שעלה בפורום מסוים על קיומו של בורא (ככל הנראה אני היהודי היחיד בויכוח),ניסיתי להוכיח בדרך לוגית/פילוסופית/מדעית את קיומו של הבורא,וגם באופן כללי את הטענה לאחר הוכחה אחרי זה "שאם קיים בורא אז יכולה להיות קיימת דת",וכיוון שהויכוח זלג לנקודות דתיות,חשוב להדגיש,רובם של המשתתפים הם כנראה נוצרים (זאת כי נטען ממשתמש מסוים שלפי דתו ייתכן ולא קיים אל אחד),והשכנוע שלהם בסוף מטענותיי היה ברמה ש"יכול להיות וקיים בורא" וגם "יכול להיות שלא" או טענות ברמת הפילוסופייה השפינוזית(הבורא הוא הטבע,הבריאה היא חלק מהבורא וכו,כלומר שלילה מוחלטת של טרנסצנדנטיות).

בכל מקרה,הטיעון שלי שלל את הטענה וההגיון ש"בוודאות לא קיים בורא".

השאלה הראשונה שלי היא,האם מותר לשלול קיום של דתות אחרות על סמך העקרונות שלהן,

לצורך ההעניין,אחת הטענות היא שלילת ההגיון בדתות אחרות,לדוגמא,אחד ממחברייה של הנצרות,טרטוליאנוס,היה ידוע במשפטו:"Credo quia absurdum" בפירושו מלטינית "אני מאמין מכיוון שזה אבסורד".

בגלל שהדיון הפריע לי ברמה האישית,ובגלל שיש קבעון מסוים בוויכוח,המטרה היא רק להוכיח את קיומו של הבורא (ללא קשר לדת),ושלילת דתות ללא עקרון אמונה מבוסס.

והשאלה השנייה היא,האם דיון כזה הוא מותר,ומה הגבולות בדיון כזה(מה מותר להגיד ומה אסור)?

אשמח לכל מידע נוסף רלוונטי בנושא.

תודה ענקית לך על זמנך.

תשובה

שלום וברכה

אני לא בטוח שהבנתי את השאלה עד תום.

אנסה לענות, ואם הדברים לא מכוונים - אנא שוב, וננסה שוב.

ישנה מסורת ארוכה בישראל בנושאים אלה, אלא שמדובר בשתי תנועות שלה.

תנועה אחת נמנעה מוויכוחים מעין אלה, מסיבות רבות, וביניהן הסיבה שזה לא מוביל לשום מקום, ושום תועלת לא יכולה להיוולד משם.

והשניה שעסקה, ואף כתבה ספרות בנושאים אלה, בשל החשיבות של ״נצחונה״ של דת האמת.

קשה לי לענות על שאלתך, כי איני רואה כל דרך תיאורטית להוכיח בצורה שכלית את קיומו של הבורא. אני מסכים אתך מאוד בשלילה ה״אבסורדום״, אבל מתקשה לראות טיעון פוזיטיבי שיכול להוכיח את קיום האין-סוף.

בוודאי שמותר לטעון כי דעות מסוימות אינן נכונות. זה נכון ביחס לכל נושא, וגם נכון ביחס לטיעון הדתי, ואם השלילה באה כתוצאה מסתירה פנימית או כשלים בתוך הדת עצמה - על אחת כמה וכמה.

על כל פנים, איני רואה מניעה שתשתתף בדיונים אלה, ואפשר שתרומה קרנה של היהדות דרך זה.

כל טוב

כתבות נוספות