שאל את הרב

חוסר אמון בהלכה כפי שהיא היום

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 26/06/23 07:10 ז בתמוז התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב, רציתי ברשותך לקבל עצה.

קצת רקע לגביי, באופן שטחי לחלוטין, מקווה שאצליח להסביר את עצמי כמו שצריך כי זה לא קל להסביר כל כך הרבה דברים בהודעה אחת.

נולדתי למשפחה חילונית ובמהלך הצבא חזרתי בתשובה, הדבר שמשך אותי לדת היה השכל, אני אדם מאוד שכלי, זה היה תהליך ארוך של מספר שנים שבהם הייתי בתשובה והעמקתי בלימוד והייתי בישיבות (בין היתר מכון מאיר) לאחר 5 שנים חזרתי בשאלה עקב היתקלות בקשיים רבים מבחינה שכלית, בעיקר לגבי אופן ההלכה המתקיים כיום, והרי כמו שאמרתי נכנסתי לדת מתוך שכל וכאשר זה לא הסתדר לבסוף נשארתי עם השקפת עולם יהודית מלבד לדבר אחד וזה תורה משמיים.

עברו כבר 13 שנים, מאז כבר הקמתי משפחה ולאחרונה מסיבות כאלו ואחרות נוספה להשקפת עולמי שהתורה מהשמיים ואני מחפש את הדרך לחזור בתשובה שוב.

כלומר מבחינת השקפת עולמי בורא עולם נתן לעם ישראל תורה משמיים כולל תורה שבע"פ, אבל עכשיו אני עדיין נותרתי בבעיות השכליות שנתקלתי בהם בעבר ולא יודע מה בדיוק לעשות.

השכל שלי לאור כל ידיעותיי מצביע על כך שההלכה כיום מבוצעת באופן שמשפיע לרעה על עם ישראל, עם זה מבחינת החומרות והגזרות והתקנות שנוספו והוקפאו ללא סיבה, עם זה מבחינת הבדלי העדות ( במיוחד לאדם חצי אשכנזי חצי ספרדי שעשוי לאתיופית), עם זה מבחינת רבנים רבים שלא מראים בקיאות מספקת בנושא, עם זה מבחינת רבנים שמראים בקיאות ועדיין נראה שהם מחפשים כל תירוץ לא הגיוני שקיים כדי להישאר במצב הזה, עם זה מצב הדתיים שנראה שהרבה מאוד מהם פשוט עושים מה שהם יכולים בלי להתייחס למה שבאמת צריך לפי ההלכה הקיימת היום (לאחד כמוני שפועל משכל זה קשה כי אני לא יכול להיות ככה, אני חייב לעשות מה שאני חושב שהוא נכון לעשות באופן וודאי), עם זה מבחינת רבנים שמחזיקים באמונות סותרות לחלוטין בתוך הדת עצמה, עם זה הבדלי הכיתות בתוך הדת, וכולי וכולי.

לאחרונה נתקלתי בכתבים של הרב מיכאל אברהם, שאומנם אני לא מסכים עם הרבה אך יש כל כך הרבה דברים שפשוט נותנים תשובה ראויה לכל השאלות הנשאלות. אך זה הרב היחיד כמעט שנתקלתי בו שאומר דברים כאלה, וממה שהבנתי רבים מכנים אותו בשמות שונים, כלומר אני נותרתי בעצם עם אמונה שאני לא יודע איך ליישם וחוסר ברבנים שנותנים תשובות מספקות וחוסר באנשים וקיהלות שמרגישות כך ואני לא יודע מה לעשות.

להיות דתי לפי ההלכה הקיימת ופשוט לסבול ברמה מטורפת מהכל בגלל הידע שיש לי לגבי איך זה יכל להיות אחרת?

להיות מסורתי קל ופשוט לסבול מכך שאני יודע שאני לא עושה את מה שבאמת צריך לעשות?

לעשות מה שאני חושב שצריך לעשות גם אם אף רב אורתודוקסי ואף קהילה אורתודוקסית לא מסכימה עם זה? וגם זה יהיה קשה מאוד ליישום כי אני כבר לא צעיר עם הרבה זמן פנוי ויכולת להעמיק בכל סוגייה.

מאיפה להתחיל בכלל?

תשובה

שלום וברכה

דברים שכתבת מעוררי מחשבה, ואני מבין היטב את הטלטלה שאתה נמצא בה.

הנושא עצמו כמובן רחב מאוד מכדי לתת תשובה המתחילה מהנחות היסוד הבסיסיות, ומגיעה עד סעיפי ההלכה. אולם מה שבקשת הוא עצה, ואני מבקש להציע לך אחת כזו. אם הדברים מדברים לעולמך - טוב, ואם לא - אנא שוב, ונחפש אחרת טובה הימנה.

הרקע לדבריי הוא תשובת רשב״א, העוסקת בעניין אחר, אולם מהווה בסיס יסודי לתחומים רבים. אשמח אם תקרא את https://www.ypt.co.il/3857/

ולאור זה אני מציע לך להשתחרר מה״כל או לא כלום״, ולהתקדם באותם תחומים שבהם אתה מוצא את ההיגיון הפנימי של ההלכה. אני מדגיש כי אין מדובר בהתקדמות רק בדברים ש״נראים לך״, שהלוא ההלכה ומצוות התורה אינם כפופים למה שנראה לנו, אלא בהיגיון הפנימי של ההלכה עצמה, לפני שמגיעים לפרטי הפרטים שמפריעים לך. יש מרחב מחייב ענק של ההלכה לפני שמגיעים ל״חומרות והגזרות והתקנות שנוספו והוקפאו ללא סיבה, עם זה מבחינת הבדלי העדות ( במיוחד לאדם חצי אשכנזי חצי ספרדי שעשוי לאתיופית)״, ובמרחב הזה אתה יכול לצעוד צעד אחר תצעד קדימה.

במקביל, אכן להיכנס ללימוד רחב, הן של עולם המחלוקות ומקורו (אם הדברים מדברים אליך - כתבתי על כך חיבור שלם ולא ארוך (https://www.nli.org.il/he/books/NNL_ALEPH990026137410205171/NLI), והן בסיבות העמוקות שפירטו את ההלכה לרזולוציות, לחומרות ולתקנות. נכתבו על כך דברים רבים, וגם כאן אני מפנה אותך לתשובות קצרות שנכתבו באתר כמו זה על נושא החומרות בכלל (מאמר הפתיחה שלו נמצא באתר של ישיבת אורות שאול: https://www.ypt.co.il/4644), וזו הפניה לספר כולו: https://www.kodeshbook.co.il/product.asp?productid=3057).

וכך תמצא את דרכך עושה את מה שאתה מאמין בו במקום בו אתה נמצא כעת, ופותח פתח לעולם שאפשר שיביא אותך למקום אחר מתוך לימוד ועיסוק בסוגיות החשובות האלה.

הרעיון היסודי בדבריי טמון בעמדת יסוד, כי לעולם טוב להיות במצב בו אנו מתקדמים כל הזמן. במקום להטמיע חיים של ״הכל או לא כלום״ להיות בתנועה - מעשית ועיונית כאחד - בלי לדעת מלכתחילה לאן יוליך אותנו המסע הזה.

האם עצה זו מתאימה לך ?

כל טוב

כתבות נוספות