שאל את הרב

מיתוסים בספרות חזל

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 27/07/23 22:35 ט באב התשפג

שאלה

היי שלום וברכה כבוד הרב, לאחרונה אני מתעסק בכל העניינים הקשורים לבריאות משונות וחיות פלאיות המוזכרות בתורה כגון (זיז ליוויתן בהמות) ראם עוף החול בתולות ים ש.ד רוחות גולם השמיר אנשי זאב ויצורים משבע ארצות. אלו דברים שאישית אותי מעניינים ומרתקים וכל פעם אני מנסה לחקור עוד ועוד ולמצוא עוד בריות כאלו ואחרות שמוזכרות בספרות היהודית!

לאחרונה קראתי על מיתוס שאיני יודע אם מופיע בספרות חזל על שר הים מה שאנשים מייחסים לנפטון ואלילים ועל כך שלפני בריאת העולם רצה ה׳ ששר הים יאחד המים כדי שיקוו אך שר הים התנגד וה׳ העניש אותו והרג אותו.

"אמר רב יהודה אמר רב בשעה שביקש הקדוש ברוך הוא לבראות את העולם אמר לו לשר של ים פתח פיך ובלע כל מימות שבעולם" (בבא בתרא עד, עא).

שר הים העדיף לסרב לפקודה בתואנה שטוב לו כפי שהוא, ונענש מיד:

"אמר לפניו: ריבונו של עולם! די שאעמוד בשלי. מיד בעט בו והרגו שנאמר 'בכוחו רגע הים ובתבונתו מחץ רהב'" (איוב כז)

אשמח אם תיהיה לי תשובה בנוגע להאם זהו מיתוס או סיפור אמיתי וחייב להאמין בו והאם הוא מספרות חזל והאם אפשר הסבר על הכתוב ומה מתרחש בו.

בנוסף ראיתי במקום אחר על סיפור עם משה וטענות שר הים ימואל.

(ילקוט מעם לועז) מסופר שם שה׳ ציווה את משה לפתוח את הים וכשביקש משה לפתוח את הים שר הים ימואל סירב מכיוון שטען שחשוב ממנו בכך שנברא לפניו ולני האדם הראשון ומשה מחזיר לו שהוא מניצוץ האדם מהגרון שלו ולא נהנה מטעם הפרי ולכן נחשב לו שהשכינה מדברת מגרונו ולכן נחשב לו שנברא ביום הראשון לבריאה בעוד שימואל נברא ביום השלישי ויש סך הכל 4 טענות שמשיבים אחד לשני בעוד שזו אחת מהן.

השאלה שלי גם פה האם בסיפור זה זהו סיפור מקראי והאם מדובר באותו שר הים כי בסיפור הראשון נהרג. האם יתכן וזהו נפטון שהגוים והיוונים מחשיבים כאלילים שלהם שאותו עבדו

והאם בכללות הסיפורים נכונים ומוזכרים בספרות חז״ל או שמה מיתוסים או מעשיות שבאות ללמד מוסר, והאם בכלליות ישנם עוד יצורים וחיות מיוחדות שאשמח לשמוע עליהם?

תשובה

שלום וברכה

המקורות שהבאת זכו לפרשנויות רבות, ואין הסכמה עליהן.

יש שקראו אותם כמשל וכדימוי, וביארו בצורה מפורטת מה כל פרט מבטא בעולם הקיומי הכללי. תוכל לראות דוגמה כאן: https://www.daat.ac.il/daat/toshba/rababach/1.htm. ויש שעולה מדבריהם כי האם אכן מתארים מיתוס. ברם, אף אחד לא אמר שחובה להאמין בסיפורים האלה, ועל כל פנים – הם בוודאי לא תופסים מקום מרכזי באמונה היהדות.

אני כמובן נוטה יותר לכיוון הראשון.

האם קבלת תשובה לשאלתך ?

כל טוב

כתבות נוספות