שאל את הרב

מה שוות המצוות כשיש עדיין עבירות

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 09/06/23 09:24 כ בסיון התשפג

שאלה

היי כבוד הרב אני חייל מתחזק לפני חצי שנה התחלתי ללכת עם כיפה וציצית לשמור שבת לאכול כשר לפני זה הייתי חילוני גמור ובגלל שאני כבר תקופה משתדל לשמור מצוות עולה בי השאלה שיש מצוות שאני לא שומר ויוצא לי לשמוע שמי שחטא ככה וככה לא יגיע לגן עדן ולהפך שמי שעשה מצווה כן יגיע ולפעמיים זה נוגד אחד את השני אז השאלה שלי היא גם אם אני שומר הרבה מצוות כמו להניח תפילין, ללכת למנחה כל יום, לברך על האוכל, ללכת עם כיפה וציצית לשמור שבת ועוד הרבה דברים שאני משתדל אבל יש הרבה דברים שאני לא עושה כמו לשמור על העיניים, ללכת שלוש פעמיים לתפילה ביום, לשמור על לשון הרע ולעיתים נדירות לחלל שבת רק עם טלפון שאני מרגיש שאני הולך להשתגע אז אני רוצה לדעת אם כל הדברים שאני עושה הם לא לחינם בגלל כל הדברים שאני לא עושה. ואשמח לדעת מה גורלו של אדם כמוני שלא שומר את כל המצוות אך משתדל לשמור כמה שיותר. האם אני יכנס לגן עדן או לא האם יענישו אותי שאני לא שמרתי מספיק או לא.

תודה על התשובה מראש.

תשובה

שלום אח יקר

משום מה השאלה הגיעה אליי רק כעת.

ראשית, קבל את הערכתי העצומה על הדרך שעשית. אין לך מושג עד כמה המהלך שאתה נמצא בו וכל מה שהתחזקת בו הם דברים יקרים ועצומים לפני הקב"ה, ועד כמה גדולה מעלתך.

כל דבר, קטן או גדול שאתה מתחזק בו ומתקדם בו הוא חשוב וגדול, ואתה תקבל עליו שכר גדול בגן עדן בלי שום ספק.

הקב"ה דן את האדם לפי רובו ולפי הדרך שהוא עובר מתאמץ כל חייו.

הערך של כל מצווה ושל כל עבירה הוא לא כמו מחיר בחנות, כלומר קבוע ואחיד, אלא זה תלוי כמובן בכל מה שקשור אליו - מה הקושי בעשיית המצווה או בהימנעות מהעבירה, עד כמה יש התמודדות, האם העבירה נעשתה במזיד, בשוגג או באונס, ועוד המון פרטים אחרים, כך שאי אפשר להשוות בין אדם לאדם ובים מעשה למעשה, גם אם הם נראים דומים.

כל אדם (לא משנה אם הוא נקרא דתי או בעל תשובה) על מה שהוא לא שלם, כלומר עבירות וחטאים שעשה, הוא יעבור עליהם איזשהו זיכוך, כדי שיוכל לקבל את שכרו בגן עדן.

למעשה,

תמשיך כמובן בכל הטוב שאתה עושה.

תשתדל בנחת להתקדם במה שאפשר כל החיים (גם דתיים אמורים להתקדם כל הזמן).

תצטער על מה שאתה עוד לא מצליח (וזה נחשב לך כתשובה על כך).

ותזכור תמיד שבעיני הקב"ה אתה יהלום של ממש ובן אהוב שחזר אליו.

כל טוב ושבת שלום

כתבות נוספות