שאל את הרב

אלוהים והשואה

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 31/05/23 10:54 יא בסיון התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב,

הנושא לא אנושי, אז גם ההסבר שמצאתי דימיוני ולא אנושי. הבריאה מתוכננת מהתחלה ועד קץ העולם בשלבים. יתכנו תקלות שניתן לתקן תוך כדיי התהליך. זה ניסוי, תהייה ,ותיקון. עם ישראל נבחר כמודל לניסוי הזה (מן קורבן). הסוף צריך להיות בזמן מתוכנן וקבוע מראש בסיטואציה מאוד מאוד ספציפית (משיח?) כל תקלה באיזה שלב בדרך תשנה את התוצאה הסופית. כנראה שבתקופת השואה, דברים לא מתוכננים ע"י האל קרו. היה צורך לתקן אותם. האל שיחרר טיפה מאחיזתו בעם היהודי וכוחות לא חיובים (שפועלים כל הזמן) "ניצלו" את המצב. היה "תיקון" והאל לקח פיקוד מחדש.

אחד הדברים שיכלו לקרות זה יותר מידיי יהודים בעולם. התרומה היחסית של יהודי העולם לעולם היא פי 1000 מכל אומה, דת או קבוצה אחרת. ולא ניתנת לשום הסבר מדעי. אם קצב הילודה היה ממשיך, כמות היהודים שהיו תורמים לעולם היתה מדהימה. כמה שזה נשמע דימיוני, אולי זה לא היה רצון האל להגיע לרמת התפתחות כל כך גבוהה. דוגמאות לניסוי ותיקון: המבול, דור הנפילים שהאל הכחיד. זה כתוב וזה חלק מהתהליך לייצר מודל אדם משוכלל. האל הבטיח שזה הסוף ויגן על עם ישראל לעולמים. אנחנו בעצם רובוטים מאוד מתוחכמים שיכול להיות שנוצרנו לא ע"י אל אינסופי, אלא ע"י אל סופי מפותח מאוד(השכינה) אבל עם יכולות מוגבליות מסוימות שמידיי פעם משהוא מתפספס וצריך "תיקון" כמו bug במחשב. התנדבנו ,לכן עם סגולה. יפצו אותנו? לא יודע. נחייה ונראה. בינתיים אנחנו אוכלים אותה.

תשובה

שלום

התיאור שאתה מתאר יכול לשמש אולי לתסריט של איזשהו סרט בדיוני, אבל אין לו כמובן כל קשר ואחיזה במציאות.

האלוקים שאתה מתאר הוא לא אלוקים, כמו לא בורא עולם, בעל שלימות מוחלטת ואינסופית, אלא יצור מוגבל וחסר, כך שאין לזה שום קשר לאמונה היהודית.

באשר לשואה ופשרה - כמובן שהשואה היא לא תקלה או משהו מעין זה, והקושי שלנו להבין את הסבל הנושא שבה הוא לא שונה מכל השאלה העתיקה של 'צדיק ורע לו', והסבל בעולם.

הכל מתחיל קודם כל מההבנה של "כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי נְאֻם ד'. כִּי-גָבְהוּ שָׁמַיִם מֵאָרֶץ כֵּן גָּבְהוּ דְרָכַי מִדַּרְכֵיכֶם וּמַחְשְׁבֹתַי מִמַּחְשְׁבֹתֵיכֶם".

על גבי זה, אני מאוד ממליץ ללמוד את הנושא, במיוחד עם שני הספרים הבאים:

'משבריך וגליך עלי עברו' -הרב שלמה אבינר שליט"א

'הסוד הישראלי' - הרב אברהם לבני זצ"ל

כל טוב

כתבות נוספות