שאל את הרב

תורה אלקית

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 16/05/23 13:42 כה באייר התשפג

שאלה

שלום וברכה!

עסקתי בשנה וחצי האחרונות הרבה בכל הנושא של מדרשי הלכה, ולבסוף הסקתי שאני נוטה יותר לשיטה של הרב שמואל אריאל בסדרת ספריו "נטע בתוכנו", לפיה מדרשי ההלכה לא מבוססים רק על דיוק בפסוקים או על מסורת ושגם לסברה יש חלק חשוב ביצירת הדינים. לחכמים ניתנה כוח לדרוש על פי סברתם ועל פי רמזים ודיוקים מהפסוקים דרשות. עם זאת, אני שם לב שזה קצת צינן את ההרגשה שלי ביחס לאלוקיות שבתורה, וזאת משום שלא ה' הוא זה שנתן לנו כל פרט בתורה, והרבה מבוסס על חכמתם של חז"ל. אני בטוח שהם היו קדושים וטהורים, אבל הם לא היו ה'. הדברים נכונים לא רק ביחס להלכה בלבד אלא גם לתחום המחשבה בו בסופו של דבר לרוב אין לנו ידיעה מוחלטת מה ה' אמר ורוב ההשקפות שלנו הם מחכמים על פי הבנתם. שמתי לב שכל פעם שאני שומע בשיעורים את הביטוי התורה שלנו היא חכמה אלקית אני קצת מתכווץ במקום וחש אי הסכמה - נכון שהשורש אלקי אבל הרוב נתון לפרשנויות ותוספות שאמנם ברור שהם מחייבות אך כלל לא באו מה' וא"כ למה להתייחס לזה כמשהו מעבר לחכמה רגילה? שמתי לב הרבה פעמים שמדברים על ערכים אומרים - לנו יש ערכים אלקיים וכו' אבל מניין לנו? זה בסופו של דבר פרשנות של חכמים.

אני מדגיש - ברור לי שה' התכוון שנלך אחריהם מבחינה הלכתית , אני יותר מדבר על החוויה הרגשית - מניין הגאווה הגדולה בחכמה של התורה כאילו היא באה מאלקים ?

אני לא בטוח שאני מרגיש בנוח לפרסם את השאלה, וזאת משום שאנשים לא יבינו את דבריי נכונה ואולי יתחילו להם שאלות - משאיר את הדבר לשיקולך

תשובה

שלום וברכה

דבריך נכונים.

לא ניתן לקבוע חוקיות קבועה. חלק מהמדרשים נאמרו למשה מסיני; חלק מהמדרשים נלמד מהפסוקים; חלק מאוד יצירתי. ובדרך כלל - מדובר בשילוב, שהלוא לדוגמא גם כשהלימוד הוא מ״גזירה שווה״ יש צורך בהפעלת השכל לזהות מילה ייחודית (כי אחרת נקיש את כל התורה כולה בשל המילה ״לאמר״), וצורך בהפעלת השכל בשאלה מה צריך ללמוד מההיקש הזה, שהלוא אפשר להקיש ממדים שונים של המצווה. חלק מפעולה שכלית זו נעשתה בתחילתה דרך (אין אדם דן גזירה שווה מעצמו), וחלק נעשה עד היום.

זו מהותה של התורה שבעל פה. יש בה יסוד אלוהי - מילות התורה - ויש בה הרבה מאוד שכל אנושי. לא זו בלבד, אלא מה שכתבת הוא למעלה מזה - ישנם כלים פרשניים רבים, ולכן לא יהיה זה נכון להגדיר את מה שאנו לומדים כחכמה אלוהית טהורה, אלא כמהלך מורכב מדבר ה׳ ומהשכל האנושי. במאמר על דמוקרטיה ויהדות (https://www.ypt.co.il/4066) כתבתי בין השאר:

״ההלכה כאמור רואה בריבונו של עולם את מקור הסמכות, וזאת נשמת אפה של האמונה. עם זאת, משני כיוונים מרכזיים בולטת האוטונומיה וחשיבותו של האדם. אף שהתורה נתפשת כמקור אלוקי, בני האדם הם אלה שהופקדו על פרשנות התורה. על כן, עצם הטענה כי מדובר בייצוג עמדות השכינה היא הפרזה במעמדם של פוסקי ההלכה. מרחב התמרון וחופש הדעת שניתן לבני אדם הוא עצום, ועל כן יש ביד נושאי דבריה של ההלכה לקיים משא ומתן ודיאלוג על דרכה, ולא להעמיד אותה כמי שאינה פתוחה לדיון״.

אינני חושב שלומדי התורה גאוותנית. הם אינם טוענים שהדברים שלימודם הוא מפי הגבורה ממש, אלא מודעים מאוד להיות לימוד התורה מפגש בין בני אדם ובין הקב״ה.

האם קבלת תשובה לשאלתך ?

כל טוב

כתבות נוספות