שאל את הרב

בחירה חופשית

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 02/06/23 16:28 יג בסיון התשפג

שאלה

בס״ד

שלום רב רציתי לדעת יותר על הבחירה החופשית של. האדם נכון אומרים שהכל מלמעלה והכל לטובה נגיד מישהו פוגע בי או צוחק עלי זה רצון של אלוקים או לא כי אם כן אז גם אם אני חס וחלילה אחליט לצחוק על בן אדם או אם אני אחליט חלילה לעשות עבירה אז זה לא החלטה שלי כאילו זה השם החליט ואם זה ההחלטה שליי אז איך רואים גם באנשים שצחקו עליי שהכל מלמעלה והכל לטובתי כדי שאני אוכל להשתפר ולהתחזק יותר לעתיד

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על השאלה החשובה.

בעולם בו אנו חיים – אנו חיים לאור האמונה הבלתי מעורערת בבחירתו החופשית של האדם. הרמב"ם קבע בהלכות תשובה שזהו עיקר אמונה:

"רשות לכל אדם נתונה אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק הרשות בידו ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע הרשות בידו הוא שכתוב בתורה הן האדם היה כאחד ממנו לדעת טוב ורע כלומר הן מין זה של אדם היה יחיד בעולם ואין מין שני דומה לו בזה הענין שיהא הוא מעצמו בדעתו ובמחשבתו יודע הטוב והרע ועושה כל מה שהוא חפץ ואין מי שיעכב בידו מלעשות הטוב או הרע וכיון שכן הוא פן ישלח ידו... ודבר זה עיקר גדול הוא והוא עמוד התורה והמצוה שנאמר ראה נתתי לפניך היום את החיים וכתיב ראה אנכי נותן לפניכם היום כלומר שהרשות בידכם וכל שיחפוץ האדם לעשות ממעשה בני האדם עושה בין טובים בין רעים ומפני זה הענין נאמר מי יתן והיה לבבם זה להם כלומר שאין הבורא כופה בני האדם ולא גוזר עליהן לעשות טובה או רעה אלא הכל מסור להם".

עולמו של הקב"ה מסוגל גם לאפשר לנו בחירה חופשית מלאה, וגם לדעת את הכל מראש. אין לנו את הכלים לגשר על פני הפער הזה. היו הרבה ניסיונות לעשות זאת, אולם הפער בין המושגים האלוקיים והמושגים שלנו הוא בלתי ניתן לגישור.

על כן, אם אנו עושים דבר מה – הדבר נובע מהבחירה החופשית שלנו.

ואם אירע לנו דבר מה – בראש ובראשונה אנו רואים בזה את הבחירה החופשית של מי שפגע בנו והחליט להשתמש בכוחות שלו כדי לעשות רע. בד בבד, אנו מאמינים כי גם ריבונו של עולם שולח לנו מסר דרך האירוע הזה, ואנו מנסים אכן להשתמש בו כדי לעמול בעולם התיקון.

כל טוב

כתבות נוספות