שאל את הרב

מעבר הירדן, 'פיקוח נפש' כללי על כול עם ישראל

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 04/05/23 14:10 יג באייר התשפג

שאלה

מעבר הירדן, 'פיקוח נפש' כללי על כול עם ישראל

כתוב בגמרא, מסכת סוטה, דף לד, עמוד א, על מעבר הירדן של עם ישראל, המדובר בספר יהושוע:

"וכיון שניטבלו רגלי כהנים במים חזרו המים לאחוריהם שנאמר (יהושע ג, טו) וכבוא נושאי הארון עד הירדן וגו' ויעמדו המים היורדים מלמעלה קמו נד אחד וכמה גובהן של מים שנים עשר מיל על שנים עשר מיל כנגד מחנה ישראל דברי ר' יהודה..."

לפי תנאים אחרים, גובה המים אפילו 300 מיל! רק נזכיר, מיל אחד זה בערך קילומטר אחד!

לפי ספר יהושוע, מעבר הירדן על ידי עם ישראל היה בזמן הקציר, ז"א, סביבות חג השבועות, אביב, כאשר מי הירדן במלואם.

א' לעניות דעתי, יכול להיות שהנס במעבר ירדן, כאשר המים נאספו לגובה של 12 מיל, או 12 ק"מ, ואפילו יותר, עד 300 מיל, הנס הזה אפילו יותר גדול מנס תקיעת ים סוף, ביציאת מצרים. עוד נס גדול ביותר קרה בזמן כיבוש ארץ ישראל על ידי עם ישראל, זה ”שֶׁמֶשׁ בְּגִבְעוֹן דּוֹם וְיָרֵחַ בְּעֵמֶק אַיָּלוֹן” ספר יהושע, פרק י', פסוק י"ב. .

אבל, הרבה יותר מדברים על יציאת מצרים, והניסים בזמן יציאת מצרים, מאשר על כיבוש ארץ ישראל, והניסים הגדולים שנעשו לעם ישראל בזמן כיבוש הארץ. אפשר לשאול, למה, האם יש אולי תירוץ לדבר זה?

לעניות דעתי, תירוץ אפשרי: יציאת מצרים מסמלת קום, בריאה, יצירה, של בני ישראל כעם ישראל. יכול להיות שהמסר של חז"ל הוא, עם ישראל יותר חשוב, אפילו אין ספור יותר חשוב, מאשר כיבוש ארץ ישראל. כמו במקרה שיש שתי מצות 'עשה' בו בזמן, עושים את המצווה 'החשובה' יותר. ברור, ומובן מאליו, שכאשר אפשרי, עושים את שתי המצוות. אבל, יכול להיות שיש רגעים שדבר זה, לעשות שצי המצוות לא אפשרי. אזי, ברגעים אלה, עושים את המצווה 'החשובה' יותר

www.etzion.org.il/he/talmud/seder-zeraim/massekhet-berakhot/ברכות-דף-יד-עא-העוסק-במצווה-פטור-מן-המצווה

לכן, כאשר מצוות ארץ ישראל יכולה להיות בו זמנית עם מצוות עם ישראל, מצוות עם ישראל קודמת. לעניות דעתי, יכול להיות ששיכול זה עמד בפני כבוד הרב עובדיה יוסף זכות הצדיק תשמור עלינו, כאשר תמך בהסכמי אוסלו. אחרי זמן מסוים, כבוד הרב ע"ה הבין אפילו וויתור מסוים על ארץ ישראל לפלסטינאים לא יטיב לעם ישראל, ואפילו להפך, יגרע לעם ישראל, כבוד הרב ע"ה שינה את דעתו.

ב' יש אולי עוד מצב דומה: חורבן בית המקדש הראשון, והשני, בל לא חורבן עם ישראל. לא מצאתי את המקור, אבל זכור לי שאמרו חז"ל, בזמן חורבן הבית, הקב"ה לא רצה להחריב את עם ישראל, אזי החריב את בית המקדש. גם כאן, לכאורה, יש שתי מצוות בו זמנית, מצוות שמירת עם ישראל, ומצוות שמירת בית המקדש, ארץ ישראל. לכאורה, יש התנקשות בין שתי המצוות האלה, אי אפשר לעשות אותם בו זמנית, ולכן הקב"ה בוחר את המצווה של שמירת עם ישראל.

ג' לעניות דעתי, אפשר אולי להגיד שמצוות השמירה על עם ישראל היא מן 'פיקוח נפש' כללי על כלל עם ישראל, על כלל כנסת ישראל. לכן, בדומה למצוות 'פיקוח נפש' הפרטית, גם מצוות 'פיקוח נפש' הכללית דוחה כול המצוות האחרות.

ד' אני לא מומחה במדיניות ישראל, ולא מומחה בביטחון ישראל, אבל, וזה בכלל לא פשוט, יכול להיות שיש לקחת בחשבון את 'פיקוח נפש' של כלל עם ישראל, מצווה שאולי דוחה כול מצווה אחרת, כולל מצוות כיבוש ארץ ישראל, שמירת ארץ ישראל.

בבקשה, מה דעתו של כבוד הרב על שתי מצוות אלה, כאשר אי-אפשר לבצע אותם בו זמנית? תודה רבה רבה!

תשובה

שלום וברכה

השאלה היפה שלך מנסה לעמוד על העמדת ניסי יציאת מצרים במוקד האמונה שלנו, בעוד שניסי חציית הירדן אפשר שהיו גדולים יותר.

אתה מציע הסבר אחד – במצרים מדובר על עם ישראל ובספר יהושע על ארץ ישראל. זהו הסבר שיכול להיות נכון – אבל אין לך הוכחה שהוא ההסבר האפשרי היחיד. ממילא קשה מאוד לבנות עליו.

ברם, יש היגיון גדול בטיעון מצד עצמו: עם ישראל קודם לכל דבר אחר, שהלוא בלעדיו – אין מי שישמור את תורת ה, ובלעדיו אין מי שיכבוש את הארץ.

כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות