שאל את הרב

שתי שאלות בנושאי מסחר ומחירים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 14/03/23 05:07 כא באדר התשפג

שאלה

צהריים טובים הרב שלו.

1. אנחנו מעוניינים לרכוש דירה חדשה מקבלן ומדי פעם אנחנו רוצים לבדוק האם המחיר השתנה, כמה דירות נמכרו בפרוייקט וכו'. האם יש בעיה בלבקש ממכרים להתקשר/להפגש עם איש מטעם הקבלן ולקבל את הפרטים כשבעצם אין כוונה מטעם המכרים לקנייה?

2. אני עצמאי ובתחום שלי ישנן רשתות מוכרות וגדולות בארץ. האם מבחינה הלכתית אני יכול לאמר שברשתות נמכרים מוצרים במחיר גבוהה משלי? האם העובדה שהמחירים ברשתות מפורסמים באתר שלהן נונתנת לי "רשות" לומר את דעתי על המחיר שלהן?

תודה והמשך יום מעולה

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על השאלות החשובות:

א. ההלכה אכן רואה בשאלת מחירים ללא כוונה לקנות - "אונאה". אולם זה נכון כאשר אנחנו עוסקים באונאה של הבעלים עצמם, שכן הם באמת מתעצבים אם מעמידים פנים כמתכוונים לקנות, אך למעשה לא קונים. ברם, במצב שאתם עוסקים בו יש שני הבדלים גדולים: אתם לא בקשר עם הבעלים כי אם אצל עובד שכיר אצלו, ועל כן לגביו אין אונאה בהקשר זה; הסיבה השנייה ששאלת מחירים בנושאי בניה מאוד מקובלת בשוק, ועל כן האכזבה אינה שייכת כאן. הצירוף של שני הנימוקים האלה מתיר לעשות את הדבר. אולם אם מדובר בהשחתת זמן של הקבלן או מי מטעמו - הדבר אסור, ולפי מה שאתם מתארים לא מדובר בזמן פעוט של התעניינות במחיר, אלא ממש בהקדשת זמן למכרים שלכם- ולדעתי הדבר אסור.

ב. למה לא ?

כל טוב

כתבות נוספות